A Szerk. avatar
2025. július 3. /
,

James Cameron egy filmmel fog visszavágni az Oppenheimer rendezőjének, amiért nem mutatta meg a borzalmakat

James Cameron szerint az Oppenheimer „erkölcsi kibúvó” – saját filmmel válaszolna Nolan elhallgatásaira

A Titanic és az Avatar rendezője bírálta a többszörös Oscar-díjas filmet, mert szerinte nem mutatta meg a hiroshimai borzalmakat – ő maga készítene filmet az áldozatokról

James Cameron, a legendás filmrendező éles kritikával illette Christopher Nolan „Oppenheimer” című filmjét, amely 2023-ban elsöprő szakmai és közönségsikert aratott. Bár elismeri a film alkotói teljesítményét, Cameron szerint a film erkölcsileg megfutamodik – és nem vállalja a történet legsúlyosabb részét: a hiroshimai atomtámadás következményeinek valós bemutatását.

„Szeretem a filmkészítést – de ez erkölcsi kibúvó”

Cameron a Deadline-nak adott interjúban beszélt a készülő projektjéről, a Ghosts of Hiroshima című filmről, amely a japán városban elszenvedett atomtámadás hatásait dolgozza fel, túlélők és áldozatok szemszögéből. Ebben az összefüggésben hozta szóba Nolan alkotását is, amelyet bár technikailag lenyűgözőnek nevezett, tartalmilag hiányosnak tart:

„Érdekes, mi mindent kerültek el benne” – mondta Cameron. „Nézd, imádom a rendezést, de úgy éreztem, erkölcsi kibúvó volt.”

A rendező szerint az Oppenheimer csupán érinti a támadások következményeit, miközben a főszereplő belső gyötrődésére koncentrál. Egyetlen rövid jelenet utal csak a közvetlen pusztításra, amikor Oppenheimer hallucinációjában megjelennek megégett testek a hallgatóság között.

„Ez az egyetlen pillanat, ahol megjelenik valami a valós következményekből. Aztán a film gyorsan visszatér arra, mennyire megviselte ez Oppenheimert.”

Cameron ezt kevésnek tartja:

„Szerintem a film elkerüli a valódi témát. Nem tudom, a stúdió, vagy Chris érezte úgy, hogy ez egy ‘harmadik sín’, amit nem szabad megérinteni. Én viszont pont ezt akarom. Egyszerűen ilyen bolond vagyok.”

Nolan: „Ez Oppenheimer szubjektív nézőpontja volt”

A rendező korábban már reagált hasonló kritikákra. Christopher Nolan szerint a célja az volt, hogy Oppenheimer belső világát, szubjektív élményeit mutassa be – nem pedig a háborús események részleteit:

„Mindig is az volt a szándékom, hogy szigorúan ehhez a nézőponthoz ragaszkodjak” – mondta a Variety-nek. – „Oppenheimer ugyanakkor értesült a bombázásokról, mint a világ többi része. Egy olyan embert akartam megmutatni, aki fokozatosan kezdi felfogni tettei nem szándékolt következményeit. A filmem legalább annyira szól arról, amit nem mutatok meg, mint arról, amit igen.”

A Deadline újságírója, Mike Fleming a beszélgetésben felvetette: lehet, hogy Nolan szándékosan hagyta nyitva a kaput egy másik rendezőnek, aki elmeséli az áldozatok történetét. Cameron készségesen válaszolt:

„Rendben, vállalom – megcsinálom, Chris. Semmi gond. Te pedig gyere el a premieremre, és mondj szép dolgokat.”

Cameron válasza: Ghosts of Hiroshima

Cameron Charles Pellegrino készülő dokumentumregényéből készít adaptációt. A Ghosts of Hiroshima szemtanúk, túlélők, japán áldozatok történeteit gyűjti össze – azokat a hangokat, amelyek az Oppenheimer-filmben valóban nem szólaltak meg.

A film még nem lépett gyártási fázisba, de Cameron szándéka világos: a történelmi igazság másik oldalát szeretné megmutatni – azt, amit a hollywoodi produkciók ritkán vállalnak.

Cameron: a kasszasikerek mestere és erkölcsi kérdések felvetője

James Cameron nemcsak látványos filmjeiről ismert, hanem arról is, hogy gyakran morális és társadalmi kérdéseket is tematizál. Filmográfiájában szerepel a minden idők legsikeresebb filmje, az Avatar, amelynek új része, a Fire and Ash, hamarosan a mozikba kerül. Az Avatar 2 jelenleg a harmadik legnagyobb bevételt hozó film, míg az Avengers: Endgame a második. A Titanic, Cameron 1997-es klasszikusa a negyedik.

Oppenheimer: díjak és kérdések

Az Oppenheimer című film 2023-ban hét Oscar-díjat nyert, köztük a legjobb film, legjobb rendező, legjobb férfi főszereplő (Cillian Murphy) és legjobb férfi mellékszereplő (Robert Downey Jr.) kategóriákban. A film világszerte 975 millió dolláros bevételt hozott, és óriási kulturális hatást váltott ki.

Ám Cameron most emlékeztet: az igazán fontos történetek néha nem a díjakért, hanem az igazság kimondásáért születnek. Az ő filmje épp ezt a csendben hagyott fejezetet igyekszik majd újrafogalmazni – talán nem látványos robbanásokkal, hanem halk, mégis megrendítő tanúságtételekkel.

(Forrás: The Guardian)

A legfrissebb filmes cikkek

Megosztás: