A Szerk. avatar
2025. június 29. /
,

Ők nyerték a 9 napos Kisvárdai Színházi Fesztivál díjait

Lezárult a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválja – zene, találkozások és sokszínűség a fókuszban

Június 20. és 28. között újra színjátszók vették birtokukba Kisvárdát. Határainkon túli és anyaországi magyar társulatok, valamint színházi alkotónak készülő fiatalok részvételével zajlott a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválja, amely idén is sokrétű programmal és színházi kísérletező kedvvel várta a közönséget.

A fesztivál versenyprogramjában tizennyolc előadás, három végzős vagy frissdiplomás színinövendék bemutatkozása, három versenyen kívüli előadás, köztük Meister Éva Víziboszorkány című monodrámája, valamint a Várszínházi Esték nyolc produkciója kapott helyet. Szinte mesterkurzussá izmosodott az előző napi előadásokról való beszélgetés alkalmát kínáló Szakmai Klub. A színpadra alkotás különféle mesterségeiben jártas meghívottak osztották meg véleményüket az alkotókkal, az érdeklődő felnőtt közönséggel, s legelsősorban azokkal a magyar egyetemi hallgatókkal, akik színésznek, rendezőnek, dramaturgnak vagy szakíróknak készülődnek határon innen és túl. A programot workshopok tették változatossá, és az immár nélkülözhetetlen Kisvárdai Lapok hajnalban született kritikái kísérték – jelezve, hogy Kisvárda nem csak seregszemle, hanem reflektív szakmai műhely is.

Egy fesztiválműsor összetétele mindig a kínálkozó előadások, anyagok függvénye. A tudatfelszínt fodrozó halálérzet variánsait, például a fesztivál eszmei vezérmotívumának tudhatja a törzsközönség, azok a nézők, akik végig követték a versenyprogramot. A zene sem csupán kísérőelem volt – sok esetben maga is szereplővé vált: tíz előadásban kortárs magyar zeneszerzők művei nem pusztán kísérték, hanem aktív részeseivé váltak a színpadi történetmesélésnek. Szerelem, fiatalság, kirekesztés, groteszk humor és filozófiai mélységek – mindezt élő vagy felvételről szóló zenei világok tettek még emlékezetesebbé.

Kisvárdai
Angyalok a lombok között

Kisvárda ismét bizonyította: a Kárpát-medence magyar színházi élete eleven és sokszínű. Színpadra léptek vajdasági, erdélyi, kárpátaljai és felvidéki társulatok – Sepsiszentgyörgytől Kassán át Beregszászig –, és új magyar drámák, kortárs zenei megközelítések, valamint klasszikus szövegek friss értelmezései is színpadra kerültek a kínálatban.

A programsorozat a debreceni Csokonai Nemzeti Színház, a Maladype Színház és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége közös előadásával, A bábjátékos című produkcióval zárult. Az utolsó este nemcsak a fesztiválnak, hanem a közös ünneplésnek is méltó lezárása volt.

Eperjes Károly, a fesztivál díszvendége volt: „Ez a fesztivál minden évben látlelet. Képet ad a határon túli magyar színjátszásról, de reflektál az egész magyar színházi életre is.”

Hangsúlyozta: „A színház mindig egyéniségek köré szerveződik”, és fontosnak tartja, hogy a szakmai találkozások mellett a közönség is újra és újra megtapasztalhassa a szó erejét:

„Vissza kellene találnunk a szavainkhoz.”

„A színház az a hely, ahol az ember megérintheti önmagát – másokon keresztül.”
– fogalmazta meg fesztiválzáró gondolatait Leleszi Tibor, Kisvárda város polgármestere.

Kisvárdai
Az anya

„Számomra a színházba járás mindig is különleges élmény volt – nem csupán egy esti program, hanem egy utazás. Olyan világba lépünk be, ahol lecsendesedik a mindennapok zaja, és helyét átveszi a történetek varázsa, az emberi sorsok, érzelmek és gondolatok kavalkádja.

Közönségként, polgármesterként és emberként is hálás vagyok minden tapsért, csendért, együtt nevetett vagy elcsendesedett pillanatért. Ez a fesztivál nem csupán kulturális esemény, hanem valódi közösségteremtő erő, amely évről évre erősíti városunk szellemi-lelki arculatát.”

„Különös öröm a színház világában, amikor estéről estére megtelik a nézőtér – idén ez valóra vált Kisvárdán” – mondta Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és Művelődési Központ igazgatója. „Megtisztelő és felemelő volt látni, hogy a közönség ilyen nyitottsággal és lelkesedéssel fogadta a fesztivál programját. Külön öröm számunkra, hogy az új helyszínek, amelyekkel idén kísérleteztünk, beváltották a hozzájuk fűzött reményeket: élhető, inspiráló terek lettek, ahol a színház új arcát mutathatta meg. Ez a közönség bátorsága is, hogy velünk tartott a kísérletben.”

Balogh Tibor, a fesztivál művészeti tanácsadója idén tizedik alkalommal végezte el a válogatás feladatát. Személyes jelenléttel és elhivatottsággal gondoskodott arról, hogy a program tükrözze a határon túli magyar színház szellemi erejét, kísérletező kedvét és sokszólamúságát. Ahogyan ő fogalmazott: „A hagyományápolás kevés – a jövő hagyományáról is gondoskodni kell.”

Ez a jövő Kisvárdán idén is jelen volt.

A díjazott produkciókat és kiemelkedő alkotói teljesítményeket a fesztivál szakmai zsűrije értékelte. A szakmai zsűri tagjai: Almási Zsolt, tanszékvezető egyetemi docens (Pázmány Péter Katolikus Egyetem), a Magyar Shakespeare Bizottság elnöke, Balázs Zoltán (elnök), színész-rendező, a Maladype Színház alapító-igazgatója, Kiss Anna, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója, Lőkös Ildikó, a Játékszín vezető dramaturgja és Szabó Ágnes, a Gózon Gyula Színház igazgatója.

A legjobbnak ítélt előadásokat az alábbiakban ismertetjük:

A legjobb előadás díját a Kolozsvári Állami Magyar Színház Én vagyok a szél című produkciója kapta, amely Tompa Gábor rendezésében egy sajátos látomásban kiteljesedő, harmonikus világot tár a nézők elé.

Kisvárdai
Én vagyok a szél

A legjobb rendezés díját Bocsárdi László vehette át, aki a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulatával vitte színre az Angyal szállt le Babilonba című előadást; a zsűri nagyívű, erőteljes és plasztikus színpadi megvalósítását emelte ki.

A színészi alakítások közül a férfi kategóriában Farkas Loránd (Kolozsvári Állami Magyar Színház) részesült elismerésben, aki Én vagyok a szél című előadásban A másik szerepét mélyen átélt, míves megformálásban jelenítette meg.

A legjobb női alakítás díját Pámer Csilla kapta, aki két előadásban is kiemelkedőt nyújtott: a Szabadkai Népszínház Tyúklétra című előadásában Vakosné, valamint a Kosztolányi Dezső Színház Angyalok a lombok között című produkciójában Gerda és Petra szerepeit formálta meg részletekben gazdag, intenzív játékkal.

Kisvárdai
Szar ügy

A fiatal tehetségeket elismerő Teplánszky Katalin-díjat idén ketten is elnyerték: Rózsa László, aki a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának és a budapesti Karinthy Színháznak az Az anya című koprodukciójában nyújtott érzékeny és hiteles alakítást A fiú szerepében; valamint Szilágyi Míra, aki a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház Liliom című előadásában Juliként mutatott be finomhangolt, őszinte és differenciált színészi munkát.

A látványvilágot is díjazták: a legjobb díszlet díját Márton Erika érdemelte ki a Liliom többdimenziós, asszociatív díszletéért, míg a legjobb jelmez díját Andrada Chiriac vehette át Az anya című előadás rafináltan kidolgozott, hatásos jelmezeiért.

A Kulturális és Innovációs Minisztérium, valamint a Kisvárdai Várszínház és Művelődési Központ közös díjait három produkció is elnyerte: a Nemzeti Színház és a Beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház közös előadása, Az öngyilkos, a virtuóz társulati munka elismeréseként. Díjat kapott a Kosztolányi Dezső Színház együttese is az Angyalok a lombok között című előadás újító szellemű, kollektív megvalósításáért. Ugyanezen díjat érdemelte ki Ifj. Kucsera Géza és Pálfi Ervin, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulat művészei, akik a Tyúklétra – avagy mi csorog a nyakunkba című előadás egyedi és sokrétű zenei világának organikus, adekvát ötvözésével járultak hozzá az előadás sikeréhez.

Kisvárdai
Liliom

Végül, Kisvárda Város Polgármesterének díját Mezei Kinga művészeti vezető és rendező kapta, aki a Zentai Magyar Kamaraszínház és a Novem Színházi Szervezet Hangyabefőtt című összművészeti produkciójában megvalósított, magas színvonalú, egyedi szemléletet tükröző közösségformáló munkája, valamint műhelyteremtő és -megtartó tevékenysége révén érdemelte ki az elismerést.

A zsűri különdíját Tóth Jess, Tatár Zsuzsa és Borsos Tamás színművészek kapták, a csíkszeredai Csíki Játékszín Szar ügy című előadásában nyújtott önazonos és szuggesztív összjátékukért.

A fesztivál díszvendége, Eperjes Károly külön méltatásban részesítette Szabó Reginát, aki versenyen kívül mutatta be a Péterfy-Novák Éva: Egyasszony című mű alapján készült akadémiai vizsgaelőadását.

Elismerése jeléül Eperjes Károly fellépési lehetőséget és szerepet ajánlott fel a fiatal színművészhallgatónak.

Kisvárdai
Az öngyilkos

A Színházfüggők Debreceni Társasága különdíjat adományozott az Alföld Színpadnak a Federico García Lorca: Bernarda Alba háza című előadásért – különös tekintettel a nagyszerű világításra. Az előadást Sóvágó Csaba rendezte.

A legfrissebb színházi cikkek

Megosztás: