Három nap a téboly szárnyán – Al Pacino és Johnny Depp 30 éve dédelgetett álma valóra válik Modigliani filmjével
Harminc év. Ennyi idő kellett ahhoz, hogy Al Pacino egyik legszemélyesebb filmes álma testet öltsön – és Johnny Depp rendezésében végre vászonra kerüljön. A „Modigliani – Három nap a téboly szárnyán” című film júliusban kerül a mozikba, főszerepben Riccardo Scamarcióval és Al Pacinóval.
Pedig Hollywood egyik legnagyobb színészlegendája, Al Pacino már a kilencvenes évek óta próbálta tető alá hozni ezt a filmet – méghozzá nem akármilyen témában. A film a 20. század egyik legmeghatározóbb, ám tragikus sorsú művészéről, Amedeo Modiglianiról szól. Az olasz származású festő és szobrász a 20. század eleji Párizs bohém világában élt, miközben nyomorral, alkohol- és drogfüggőséggel küzdött – egészen 1920-ban bekövetkezett korai haláláig, 35 évesen, tuberkulózisos agyhártyagyulladásban.
A művészi kudarc és elutasítottság mindenkihez szól
Pacino számára Modigliani története mindig többet jelentett egy művészéletrajznál. Mint mondja:
„Ebben a történetben nemcsak a művészek ismerhetnek magukra. A visszautasítás, a meg nem értettség mindannyiunkban ott él, ezért tud hozzá kapcsolódni a közönség.”
A film – amelynek teljes címe Modigliani – Három nap a téboly szárnyán – 1916 Párizsában játszódik, és egy 72 órás időszakot mesél el a művész életéből, amikor Modigliani megpróbál kitörni a Montmartre nyomorából, és felkeres egy híres műgyűjtőt – akit Pacino alakít –, hogy végre elismerésre találjon. „Sajnos, nem úgy alakul, ahogy remélte” – jegyzi meg sejtelmesen a színész.
Johnny Depp rendezése: veszély, humor, klasszikus stílus
A rendezői székbe Johnny Depp ült, aki egyedi hangulatú, fantáziával átitatott drámát ígér. Depp választása Riccardo Scamarció főszereplésére nem véletlen:
„Amikor megláttam Riccardót, a szemei Oliver Reedre emlékeztettek. Ő veszélyes volt, vicces és cool… Riccardóban van valami Oliver Reedből, és Marcello Mastroianniból is.”
Pacino emlékeztetett: korábban Martin Scorsese-vel is próbálták tető alá hozni a filmet, de nem jártak sikerrel. Volt olyan időszak is, amikor Depp játszotta volna Modiglianit, Pacino pedig rendezett volna – de az sem valósult meg.
Mostanra viszont minden összeállt: a produkciót Barry Navidi producer segítette életre hívni, akivel Pacino már több elismert filmben is együtt dolgozott, például a Velencei kalmár (2004) adaptációjában, ahol Shylockot alakította.
A forgatókönyvet Jerzy Kromolowski és Mary Olson-Kromolowski írták, Dennis McIntyre színdarabja alapján – McIntyre egykor Pacinónak írta a történetet, mély rajongással Modigliani iránt. „Ez a szeretet érződött a színdarabban is” – mondta Pacino.
Al Pacino: „Az ilyen filmeknél mindig hosszú a várakozás”
Pacino arról is beszélt, hogy pályája során több olyan filmterv is akadt, amely végül „más irányt vett, vagy soha nem készült el”. Az art filmek – ahogyan ő nevezi a Modigliani-művet – különösen nehezen indulnak útjára, hiszen hosszadalmas, összetett együttműködést igényelnek író, rendező, producer és színészek között.
„A Scarface-nél megtaláltam ezt a szinergiát. A Modiglianinál is megvolt ez a kapcsolódás.”
A művészéletrajzokat mindig is közel érezte magához: kiemelte azokat a filmeket, amelyek Rembrandtról, Van Goghról, Munchról vagy Toulouse-Lautrecről születtek, utóbbit José Ferrer alakította. „Mindegyik más és más, de a közös bennük az az érzés, hogy a világ félreért vagy lebecsül” – tette hozzá.
Depp és Scamarcio a művészek univerzális sorsáról beszélnek
A film premierje július 11-én lesz, de július 10-én különleges országos előbemutatók is lesznek – ezek keretében a Tate Modernben rögzített beszélgetés is megtekinthető, amelyben Depp és Scamarcio a művészek univerzális küzdelmeiről beszélnek.
„Modigliani – Három nap a téboly szárnyán” nem csupán egy művész életének újabb feldolgozása. Harminc év szenvedélye, két hollywoodi legenda barátsága és egy elfeledett zsenialitás újrafelfedezése ölt testet benne – minden túlélésre vágyó, lázadó léleknek szólva.