Marina Abramović ledobja a tabukat – jön a Balkan Erotic Epic, a világ legmerészebb performansza?
Ősi balkáni szexuális rítusok, 70 meztelen test, zene, tánc és halálközeli költészet – Marina Abramović legújabb művét csak az nézze meg, aki kész szembenézni önmagával
A testiség nem bűn, az erotika nem pornográfia – ezt üzeni Marina Abramović, a performanszművészet élő legendája, aki idén ősszel minden eddiginél radikálisabb munkával tér vissza. A Balkan Erotic Epic című monumentális előadás október 9. és 19. között debütál Manchesterben, az Aviva Studiosban, és már most heves reakciókat váltott ki – a hírek szerint a produkció „nagyító alá” veszi a szeméremtesteket és a halandóságot, miközben az ősi balkáni rituálékat idézi meg szinte vallásos áhítattal és szinte pornográf kendőzetlenséggel.
„Poézis, kétségbeesés, fájdalom, remény”
„Ez a legambiciózusabb munka egész karrieremben” – nyilatkozta a 78 éves művész, aki nem titkolja: egész életében erre a projektre készült. A Balkan Erotic Epic 13 jelenetből áll, 70 előadóval – köztük énekesekkel, zenészekkel és táncosokkal –, és minden korábbinál szorosabb kapcsolatot keres a szexualitás, az emberi szenvedés, a termékenység és a halál között.
A jelenetek közé tartozik például a Scaring the Gods, egy rituálé rekonstruálása, melyben balkáni asszonyok az ég felé tárják szoknyájukat, hogy így űzzék el az esőt. A Fertility Rite jelenetben meztelen testek vonaglanak a földön termékenységért könyörögve, míg a Massaging the Breast című szekvenciában nők sírok fölött gesztikulálnak, a föld felé közvetítve a női test emlékezetét.
A közönség is része a műnek – és dönthet, hogy merre néz
Abramović híres arról, hogy nem ad menekülőutat. A látogatók maguk dönthetik el, hogyan navigálnak az előadás során – meglepetésszerű, intim performanszokkal, extatikus táncokkal és szívbe markoló énekekkel találkozhatnak. Az előadás nemcsak fizikai, de lelki közelséget is követel – az erotikát ugyanis nem botránynak, hanem „spirituális és életadó erőnek” tekinti.
A performansz megidézi a Balkán ősi kultúráinak – Románia, Bulgária, Görögország, Albánia, Szerbia, Koszovó, Észak-Macedónia, Montenegró, valamint a roma és vándor hagyományok – erotikus rítusait. A rendező célja, hogy visszakapcsoljon ezekhez az archetipikus forrásokhoz, és lerombolja a modern társadalmak „prűd és torzított” erotikafelfogását.
„Az emlékezet rövid – és éppen ezért kell újra felidézni mindezt”
„Emlékeznünk kell arra, hogy az emberiség mire képes, és arra is, hogy az Auschwitzot létrehozó emberek szerették a filozófiát, a zenét és a költészetet” – mondta egy korábbi interjúban Abramović. Most ezzel a gondolattal is új dimenzióba emeli az erotikáról való beszédmódot: számára az erotika nem csupán testi, hanem ontológiai kérdés – hogyan élünk, hogyan szeretünk, és hogyan halunk meg?
John McGrath, a Factory International művészeti vezetője és vezérigazgatója úgy fogalmazott: „Ez a projekt egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a közönség tanúja lehessen Abramović művészetének következő fejezetének – bátor, elmerülős és példa nélküli méretű alkotás.”
Tovább is megy: Barcelona, Berlin, New York, Hongkong
A Balkan Erotic Epic Manchester után világszerte turnéra indul – a következő állomások Barcelona, Berlin, New York és Hongkong lesznek. Jegyek elővételben már elérhetők a Factory International tagjainak, a nagyközönség számára május 29-től nyílik meg a lehetőség.