A lengyel titkosszolgálat lopása egy holland múzeum falán ért véget
Egy „szenzációs” flamand mesterműre bukkantak egy holland vidéki múzeum falán, köszönhetően egy műkincsvadásznak és egy antik tárgyakkal foglalkozó magazinnak.
A 17 centiméter széles festményt a fiatalabb Pieter Brueghel készítette, és egy parasztasszonyt ábrázol, aki egyik kezében parazsat, a másikban egy vödör vizet tart. A műalkotást 1974-ben lopták el a lengyel Nemzeti Múzeumból, és a gyanú szerint a lengyel titkosszolgálat emberei vitték el.
Arthur Brand, a világhírű műkincsvadász megerősítette, hogy a festmény jelenleg Hollandiában található.
„Általában, ha valami 50 évig eltűnik, nagyon kicsi az esély, hogy újra előkerül. Minél több idő telik el, annál valószínűbb, hogy örökre elveszik… Most egyszerűen csak óriási szerencsénk volt, hogy minden a helyére került” – mondta Brand.
A 17. századi festmény a lengyelországi gdanski Nemzeti Múzeum gyűjteményében volt kiállítva, amikor 1974. április 24-én egy takarító véletlenül leverte a falról. A keret eltört, ekkor derült ki, hogy a festményt kicserélték egy fényképre. Egy másik, szintén nagy értékű alkotás, Anthony van Dyck flamand mester „Keresztre feszítés” című vázlata is eltűnt, és csak egy másolat maradt utána.
A két műalkotás felkerült Lengyelország „legkeresettebb” műtárgyainak listájára, míg végül tavaly a holland Vind (magyarul: Találat) című művészeti és antikvitási magazin cikket írt a gouda-i múzeum egyik új kiállításáról. A kiállításon egy magángyűjtőtől kölcsönzött Brueghel-festményt is bemutattak.
A magazin munkatársai megtalálták a festményről készült régi fekete-fehér fényképet Lengyelországban, és felvették a kapcsolatot Arthur Branddal, hogy vajon ugyanarról a műről lehet-e szó. Brand ezután öt hasonló festményt azonosított Bruegheltől, majd megkereste a holland és a lengyel rendőrséget, valamint a múzeumot. Rövid időn belül egyértelművé vált, hogy valóban az ellopott festmény került elő – Lengyelország pedig hivatalosan is kérte a műtárgy visszaszolgáltatását.
„Ez egészen lenyűgöző történet” – mondta Brand. „És a háttértörténet is elképesztő. Ez egy nagyszerű pillanat Lengyelország számára, hiszen ez a festmény az egyik legkeresettebb elveszett műtárgyuk volt, és valószínűleg 50 éve azt hitték, soha nem látják viszont.”
Brand szerint a lopás igazi profi munka volt. „Először is, nagyon kevesen mertek volna múzeumból lopni egy kommunista diktatúrában. Másodszor, csak nagyon keveseknek voltak meg a megfelelő kapcsolatai ahhoz, hogy a festményt titokban külföldre juttassák.”
Amikor a lengyel rendőrség 2008-ban újra megnyitotta az ügyet, kiderült, hogy az ellopott műtárgyakra vonatkozó összes archív anyagot korábban megsemmisítették. Később néhány volt titkosszolgálati tiszt is elismerte, hogy biztosak benne: az egykori szervezetből valaki részt vett a lopásban.