A tragikus balesetben elhunyt Koffler Kamilla (Ylla) a modern állatfotózás nagy alakja 12 évesen nyitott műtermet Párizsban

Ylla, a modern állatfotózás úttörője: kiállítás a Mai Manó Házban

A magyar származású Koffler Kamilla, művésznevén Ylla, a modern állatfotózás egyik legkiemelkedőbb alakja, akinek munkásságát a Mai Manó Ház új kiállítása mutatja be.

Az Ylla: A modern állatfotózás születése című tárlat csütörtöktől látogatható Budapesten, és egészen április 6-ig várja az érdeklődőket. A kiállítás Pryor Dodge kurátor – a fotóművész keresztfia és hagyatékának gondozója – közreműködésével valósult meg.

Az állatfotózás forradalma

Ylla, aki 1920-ban született és 1955-ben tragikus balesetben hunyt el, úttörője volt az állatok portrészerű ábrázolásának. Párizsban 1932-ben saját műtermet nyitott, amely kifejezetten állatfotózásra specializálódott. Ellentétben a korabeli, azonosításra szolgáló állatfotókkal, Ylla célja az volt, hogy megörökítse modelljei egyedi arckifejezését és személyiségét. Ezáltal egy új műfajt hozott létre, amelyben az állatok vizuális ábrázolása közelebb került az emberi portrékhoz.

A kiállítás szerkezete

A tárlat négy tematikus szekcióban mutatja be Ylla munkásságát:

Korai évek Párizsban (1930-as évek) Az első szekció Ylla párizsi korszakát idézi meg. A látogatók betekintést nyerhetnek első állatportréiba, köztük az Ernest nevű macska híres fényképébe. Ylla kezdetben háziállatokat fotózott ügyfelei számára, emellett a párizsi állatkert lakóiról is készített közeli felvételeket.

Amerikai évek és gyerekkönyvek (1941–1950-es évek) A második szekció Ylla Egyesült Államokban töltött éveit mutatja be, ahol műtermi és szabadtéri fotózásokat tartott. Ezek a képek gyerekkönyveihez készültek, amelyek különböző állatokról – például oroszlánkölykökről, mókusokról, kacsákról és medvebocsokról – szóltak. Az illusztrált könyvek széles körben ismertté tették őt Amerikában és Európában egyaránt.

Afrikai expedíció (1952) Ylla álma az volt, hogy vadon élő állatokat is megörökíthessen természetes környezetükben. 1952-ben Kenyában és Ugandában töltött három hónapot, ahol elefánt-, bölény- és zsiráfcsordákat fotózott. A kiállításon szerepel egy drámai felvétel is, amely egy támadó elefántot ábrázol.

India és az utolsó képek (1955) Az utolsó szekció Ylla indiai útjának képeit mutatja be. Hét hónapot töltött az országban, ahol vallási körmeneteket és kedvenc témáját, az elefántokat örökítette meg. Az utolsó kiállított fotója egy bikakordéversenyen készült, ahol tragikus balesetben életét vesztette.

Szabó Dezső kortárs fotográfus kiállítása

A Mai Manó Ház másik tárlata, Szabó Dezső Jelenség (Phenomenon) című kiállítása, amely a művész csaknem két évtizedes munkásságának egy szegmensét mutatja be. A tárlat különösen a természetben megfigyelhető jelenségek (például villámcsapás, vulkánkitörés) különféle képi megjelenítésével foglalkozik, amely nemcsak természettudományos, hanem művészi értelmezést is kap.

Mindkét kiállítás április 6-ig látogatható a Mai Manó Házban, amely továbbra is kiemelt figyelmet fordít a magyar és a nemzetközi fotóművészet nagy alakjainak bemutatására.

A legfrissebb fotós cikkek

Megosztás: