+ Ajánló

Romantikus történetet adnak ki Robert Schumann újrarendezett dalai

Robert Schumann

Robert Schumann újrahangszerelt dalai nagyzenekari dimenziókat, színeket, mélységeket kaptak. Sőt, még egy vadonatúj dalciklus is összeállt!

Robert Schumann életrajzából sok apró részlet él a köztudatban. Házasságának története például annyira regényes, mintha valamelyik kortárs művészbarátja találta volna ki. Clara Wieck apja, Friedrich Wieck nem akarta a zeneszerzőhöz adni a lányát, ezért az akkor még csak jegyespár közösen perre ment ellene. A bíróság engedélyezte a házasságot, amelyet 1840-ben meg is kötöttek, és amely egy igazán gyümölcsöző közös élet és munkakapcsolat kezdete lett a két művész között.

Hogy csak egy példát említsünk: Robert, mielőtt elvette Clarát, kizárólag zongorára komponált, és abban, hogy hirtelen szinte áradni kezdtek belőle a dalok, valamint a mindenféle kis- és nagyzenekari művek, minden bizonnyal nagy szerepe volt a feleségétől érkező inspirációnak. Sajnos, mint tudjuk, a házasságuk így sem tartott sokáig: a szerelmesregényt felváltotta a rémregény. Roberten elhatalmasodott egy, a korban még feltérképezetlen mentális betegség, így végül egy korabeli elmegyógyintézetben – ahová saját maga kérte felvételét, hogy biztosan ne bánthassa Clarát és a gyerekeiket – hunyt el alig negyvenhat éves korában.

Rövid élete ellenére is hatalmas és csodálatos életművet hagyott hátra; dalciklusainak, dalgyűjteményeinek száma például meghaladja az ötvenet. A világ minden táján játsszák is ezeket, többnyire úgy, ahogy Robert Schumann annak idején megírta: szólistával, zongorakísérettel. Alexander Schmalcz, aki a Lipcsei Egyetem professzora, emellett maga is népszerű zongorakísérő, nemrég azonban mert ennél nagyobbat álmodni, és a szokásosnál jobban belenyúlni a Schumann-örökségbe. Egyrészt teljesen újrahangszerelte a dalokat, amelyek így zenekari dimenziókat, színeket, mélységeket kaptak. Másrészt pedig hat teljesen különböző dalciklusból válogatott ki kilenc dalt: a legkorábbiak 1840-ben, a legkésőbbiek 1852 körül készültek.

Robert Schumann

Bázeli Kamarazenekar. Fotó: Lukasz Rajchert

A német romantikus költők verseire írt zeneművek nyilván nem véletlenül kerültek pont így egymás mellé. Ha megnézzük a szövegeket, egész kis történetet adnak ki, látványosan kirajzolódó érzelmi ívvel. Minden akkor kezdődik, amikor leszáll az este, elmosódnak a körvonalak, végre szabad folyása lehet a magány keserű könnyeinek. A romantikus lélek a természetbe vágyik, fájdalmát és sebezhetőségét talán csak a virágok értik meg igazán, és azt is csak ők hallják, amikor néha-néha még elsuttogja elvesztett szerelmének nevét. Mind a kilenc szöveg más és más, de mindet áthatja a szabadság forró szeretete, a menekülés a fullasztó társadalmi konvenciók elől. A sok különböző elemből Alexander Schmalcz tulajdonképpen egy vadonatúj dalciklust állított össze.

A dalokat Matthias Goerne előadásában hallhatjuk nemsokára a Müpa színpadán. A népszerű, világszerte foglalkoztatott baritonnak a német romantika a specialitása: a Schumann-projekt előtt legalább ilyen alaposan foglalkozott Schuberttel, de énekelt Brahmsot, Wagner-operákat, Beethovent és sok minden mást is. A kritikusok főleg a hangterjedelme, valamint a beleélő-beleérző képességei miatt dicsérik, merthogy Goerne nemcsak egy helyben állva elénekli a dalokat, hanem az egész testét belevonja az előadásba. Gesztikulál, a zenével együtt mozog, a dalok érzelmi töltetét igazán megéli, és a közönségben is fel tudja ébreszteni ugyanezt. Alexander Schmalcz-cal sokszor dolgozott már együtt, és a kritikákból az is kiderül, milyen jól tudnak kapcsolódni egymáshoz a színpadon. Mindeközben Goerne hihetetlenül alázatos művész, egy interjúban például ezt mondta:

“Az anyanyelved mutatja meg, ki vagy és mit tudsz. Szerencsés vagyok, a megfelelő országba születtem ahhoz, hogy a német dalrepertoárt adhassam elő, de soha nem mennék francia nyelvű országba, hogy Debussy, Ravel vagy Poulenc műveit énekeljem, mert tudom, hogy a közönség nem lenne elégedett.”

A magyar hallgatóság azonban így sem marad francia művek nélkül, ugyanis a Bázeli Kamarazenekar három további művet is belecsempészett a programba. Debussy, Roussel és Gounod mindhárman egy-egy “apró” művel képviseltetik magukat: két Kis szvitet és egy Kis szimfóniát hallhatunk tőlük, amelyek mintegy kiegészítik a német dalciklust. Így talál egymásra a színpadon két korszak, két ország, és főleg Matthias Goerne énekhangja a kamarazenekar pompás hangzásával.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top