+ Film

Cseh film van, babám!

cseh

A Cseh Centrum 10 éve rendezte meg először a Cseh filmkarnevált Miloš Forman 80. születésnapja tiszteletére.

Cseh Filmkarnevál 2022.2.23-27. Toldi Mozi, Toldi Távmozi. Lapozható műsorfüzet. Részletes program.

A Cseh Centrum 10 éve rendezte meg először filmkarneválját Miloš Forman 80. születésnapja tiszteletére. Noha a Mester 2018-ban elhunyt, örömteli, hogy most, születésének 90. évfordulóján ugyanolyan töretlenül népszerű: a hírek szerint leggyorsabban a Tűz van, babám! felújított kópiájának vetítésére fogynak a jegyek. Remélhetően a Forman vs Forman, ez az egyedülálló archívokat bemutató portré hasonlóan megtalálja mindazokat, akik az elsődleges forrás, a kétszeres Oscar-díjas rendező helyenként drámai, javarészt önironikus, ám mindig nyílt és egyenes elbeszélésében szeretnék hallani Forman történeteit. A cseh-francia koprodukció érdekfeszítő mozgóképes életrajz, amit – címének megfelelően – Forman cseh, angol és francia nyelvű interjúrészletei „széljegyzetelnek”.

Forman vs Forman (Helena Třeštíková, Jakub Hejna, 2019)

A Megszállás (Okupace, Michal Nohejl, 2021) annak az időszaknak a finoman szólva ellentmondásos művészi közéletét eleveníti fel, ami elől Forman elmenekült. 1968-ban a Varsói Szerződés országainak hadserege megszállta Csehszlovákiát, ismét és megint fordult az értékrend. Jindrich (Martin Pechlát) Julius Fučíkról, a kor kommunista hőséről rendezett, „mérsékelt sikerű” előadása után kutyaszorítóba kerül. Nem csupán azt kéne megfejtenie, hogy a csinos Milada (Antonie Formanová) bugyuta kérdései egy titkosügynök bénázásait rejtik-e, de azt is ki kéne találnia, hogy a színházba betámolygó, gázolajat áruló, népeik barátságáról hadováló részeg orosz tisztet (Aleksey Gorbunov) hogyan ártalmatlanítsák. A cinikus társulat a szélkakas igazgatóval (Otakar Brousek) az élen nem csak megalkuvásból és értékrelativitásból, de önigazolásból is többszörös leckét ad. A La Petite Sonja & Hank J. Manchini jegyezte zene teszi igazán hideglelőssé a körkörös árulást, a tisztesség lehetetlenségét.

Az Árnyékba borult vidék (Krajina ve stínu, Bohdan Sláma, 2020) a közép-európai  történelem legsötétebb időszakainak krónikája az 1930-1950-es évekből. Vitorazsko, ez a szegény határmenti terület a Cseh Királysághoz, majd 600 évig Ausztriához tartozott, 1920-tól pedig Csehszlovákia része lett. A helyiek osztrák iskolába jártak, de csehül beszéltek, nehezen vették a változásokat. Amikor 1938-ban Hitler elfoglalta Ausztriát, Schwarzwald falu éppen Csehszlovákia részét képezte. A „Kik vagyunk, hova tartozunk?” a falu dolgos parasztcsaládjai számára nem identitás-, hanem élet-halál kérdése volt. A szomszédok a túlélésért, anyagi előnyökért elárulták és kirabolták egymást, tisztességes emberek gyakran kényszerültek rossz szerepbe, a rossz pedig kegyetlen bosszút állt azokon, akik megpróbáltak emberségesek maradni. A 2021-es Cseh Oroszlánok közül jó párral jutalmazták ezt a megrendítő, fekete-fehérben forgatott számvetést: a főszereplő Marie-t játszó Magdaléna Borová (legjobb színésznő), Petra Spalková (legjobb női mellékszereplő), Ivan Arsenyev (forgatókönyv), Jan Danhel (vágó), Zuzana Krejzková (jelmez) Jakub Kudlác (filmzene). Érdekesség, hogy a kegyetlenné váló egyik főszereplőt, a Terezint is túlélt kommunista Josefet – az egyebek mellett a Tanárnőből – a magyar néző számára is ismerős, túlzás nélkül elképesztő Kassai Csongor játssza, s egy mellékszerepben feltűnik Gubík Ági is.

A filmet jegyző Ivan Arsenyev a Petra Procházková író-újságíró könyve nyomán készült Napocskám, Maad-nak (Moje slunce Mad, Michaela Pavlátová, 2021) is egyik forgatókönyvírója. Nem kevésbé nehéz történet, azonban az animációs forma és az egyes szám első személyű szeretetteli elbeszélés (Zuzana Stivínová) talán könnyebbé teszi. A magányos közgazdászhallgató, Helena nem találja a helyét a rendszerváltás utáni, Museum of Communism, Erotic Thai Massage, Pivo, és Super Sale fémjelezte Prágában. A cseh fiúkat önző, határozatlan idiótáknak tartja, s amikor meglátja Nazirt, rögtön tudja, az afgán férfi az igazi számára. Boldogan költözik Kabulba, ügyet sem vet a figyelmeztetésekre, hogy majd jól bezárják, és gyerekgyártásra kell szakosodnia. Nem könnyen, de megszokja új családját, s hogy onnantól Herra és hallgatás a neve. A két fiatal szerelmét 2011-et, Osama bin Laden kivégzését követően annak ellenére komoly próbatétel elé állítják az afganisztáni változások, hogy Nazir és családja tálib-ellenesek, a férfi édesapja és öccse is az ellenük folytatott harcban vesztette életét. A párnak nem születik gyermeke, így magukhoz veszik Maadot, a furcsa kinézetű, beteges, koravén kisfiút. Az asszony az amerikai követségen kezd dolgozni, ahol a férje sofőr. Nazir merénylet áldozata lesz, s Herra válaszút elé kerül, amikor afgán sógornőjének el kell hagynia az országot, maradjon vagy menjen. A szép és megható filmet méltán jutalmazták egyebek mellett az Annecy animációs fesztivál nagydíjával, és sok tekintetben a jelenleg három Oscar-várományos Menekülés optimistább, ezzel együtt realistább rokonának tekinthető.

Napocskám, Maad

Jan Prušinovský-tól a Kobrák és siklók (2015) óta tudjuk, hogy a dokumentumfilmes alaposságú háttérrajzra épített műfajfilmmel milyen összetett tartalmakat lehet közönségbaráttá tenni. Első nagy sikerében két testvér sorsán keresztül azt modellezte, hogy nemigen van választás Kelet-Közép-Európában, igaz, legalább nem önsajnáló, kesergő alakokkal. Hibák (Chyby, 2020) című melodrámájában két huszonéves, a talpraesett, gyors észjárású eladó, Ema (Pavla Gajdošíková) és a vidék 50 évvel korábbi erkölcsét és kompenzálási módjait követő, zárkózott tetőfedő Tomáš (Jan Jankovský) szerelmének fordulatait követhetjük. Amikor a fiú megtudja, hogy Ema azonos a Marcela Delight művésznevű pornóssal, becsületbeli kötelességének tartja egyrészt megverni a lányt, másrészt hetekig alkoholba fojtani megbántottságát. A film követi is, meg is újítja a cseh újhullám faluábrázolását: az ítélkezés keménysége megmaradt, de hol vannak már az ízesen pletykálkodó falusi mámikák és a jó szándékú kocsmatöltelékek?

Hogy az élet nem állt meg az 1960-as években, azt az idei kínálatból a legerőteljesebben az Egy modern apa naplója (Deníček moderního fotra, Jan Haluza, 2021) kívánja bizonyítani. A Dominik Landsman blogjából bestselleré lett könyv alapján készült adaptáció hőse Dominik (Jirí Mádl) írói terveket dédelget, s Angliába készül. Egyéjszakás kalandja, a remekül kereső, sikeres designer, Nataša (Tereza Ramba) azonban váratlanul teherbe esik. Megállapodnak: a férfi –  aki természetesen hisz az egyenlőségben – , vállalja, hogy az első évben otthon marad a babával, hiszen úgy majd írni is tud. A kis Čeněk azonban tesz róla, hogy mindez ne legyen annyira egyszerű. A kispapa blogolni kezd szenvedéseiről és bénázásairól, s amikor ráébred, hogy Igor (Lukáš Heilík), Nataša menő exe személyében törékeny idilljüket veszély fenyegetheti, cselekvésre szánja el magát…

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top