+ Ajánló

Mi a közös Tóth Evelin és Maria Mazzotta énekesnőkben?

Maria Mazzotta

Tóth Evelin az Ewiva! zenekar élén, Maria Mazzotta szólistaként áll február 18-án ugyanarra a színpadra. Szenvedélyes világzene a Müpában!

Keresés a weben

Egy magyar és egy olasz énekesnő: Tóth Evelin és Maria Mazzotta. Egyikük egy zenekar élén, a másikuk szólistaként áll majd február 18-án ugyanarra a színpadra. Vajon miért ítélték úgy a koncertszervezők, hogy pont ők kerüljenek egymás mellé? Ha egy kicsit beleássuk magunkat a munkásságukba, nyilatkozataikba, dalaik és lemezeik listájába, rögtön láthatjuk is, mi motiválhatta a döntést…

Mesterek oldalán

“A tanulásnak az intézményesített formája soha nem vonzott, inkább mestereket választottam”

– emlékezett vissza egy interjúban Tóth Evelin arra a korántsem egyenes útra, amelynek során művészettörténet-magyar szakos hallgatóból előadóművész lett – önmagát is meglepve, milyen erős és kontrollálhatatlan impulzus vonzza a színpadra. Amint a fenti idézet mutatja, sosem az volt a fő szempontja, hogy papírt szerezzen a tudásáról, amelyet ezáltal a legkülönfélébb forrásokból válogatott össze. Választott mesterei pedig kézről kézre adták, így kötött ki Szőke Szabolcs Hólyagcirkuszában Palya Bea ajánlására, aki éppen akkor vált ki a társulatból. Pár évvel később pedig hasonlóképpen figyelt fel rá a világhírű jazzdobos Hamid Drake…

Maria Mazzotta a dél-olaszországi Puglia régióban született, és akárcsak Evelin, ő is kiskorában elkezdett foglalkozni a zenével. Hét évig zongorázott, utána három évig hárfázott, majd egy zenekarban kezdett játszani, akikkel a világ legfontosabb világzenei fesztiváljain is megfordult. Ezt követte számtalan workshop és mesterkurzus, hogy fejleszthesse a hangját és a technikáját. Így került kapcsolatba Sayeeduddin Dagarral, a világ egyik legismertebb indiai dhrupad-énekesével, amely egyfajta dél-ázsiai klasszikus zene, illetve Bobby McFerrinnel is, aki a 2008-as Bari in Jazz fesztiválon felkérte őt egy duettre.

Maria Mazzotta

Maria Mazzotta. Fotó: Giulio Rugge

A csapatmunka-lemezek

Mindkét énekesnőnek évtizedek óta tart a pályája, ennek megfelelően a diszkográfiájuk is egy-egy hosszú lista. Maria Mazzotta 2001 óta tizenöt lemezt adott ki, amelyek közül hatot a fent említett bandával, a Canzoniere Grecanico Salentinóval jegyez, a többit pedig más zenekarokkal, különféle duók tagjaként vagy közreműködőként. Az egyetlen kivétel a 2021-es Amoreamaro, amely elsőként jelent meg csak a saját neve alatt, és amelyről alább még lesz szó. Tóth Evelin pedig, nem meglepő módon, több Szőke Szabolcs-lemezen is hallható, valamint dolgozott együtt Karafiáth Orsolyával, Erikk McKenzie-vel, Lantos Zoltánnal, hogy csak néhány nevet említsünk a sokból.

Egymás felé tekintve

Világzenei előadóként nem csoda, hogy milyen döbbenetes érzékenységgel szívják magukba a különféle kulturális-muzikális hatásokat, legyen szó akár olyan messzi országokról, mint India, Irán vagy Portugália, akár a saját országuk autentikus népzenei kincseiről. Ennél is érdekesebb azonban, hogy Tóth Evelin munkásságának van olasz vonatkozása: a Müpában az Ewiva! nevű formációval lép majd fel, amelyben Mogyoró Kornéllal és Frankie Látóval zenél együtt. Az Ewiva! olasz szó, jelentése “Hurrá!”, és a tagok részben Evelin beceneve, részben olasz kötődései okán választották.

Maria Mazzotta pedig itt kopogtat a szomszédunkban, ugyanis huszonegy éves korától a balkáni zene szenvedélyes szerelmese – ami nem meglepő, hiszen Pugliát csak az Adriai-tenger választja el ezektől a területektől. Első népzenei kutatásai során görög, albán, macedón, horvát, román, bolgár és cigány zenészekkel dolgozott együtt, majd újabb és újabb ötletek és kooperációk nőttek ki mindebből. Így került össze Redi Hasa albán csellistával, akivel Hasa-Mazzotta duóként több lemezt is készített. Az egyiken feldolgozták például a nálunk is népszerű Ederlezit is.

Csókoljon a szája, keserű a szerelme

De ami a legfontosabb: mindketten olyan dimenzióit szólaltatják meg a szenvedélynek, amerre rajtuk kívül kevesen merészkednek. Amíg eljutunk a koncertre, érdemes elmélyedni mindkettejük munkásságának egy-egy idevágó darabjával. Tóth Evelin első lemezét Hamid Drake-kel, Dresch Mihállyal, Benkő Róberttel és Lantos Zoltánnal készítette el, és összehozzák benne a világ különféle csókjait az Énekek Éneke szövegétől a szufi tradíción keresztül az indiai hatásokig. Az eredmény egy fülledt, érzéki, soha ki nem elégíthetetlen zenei világ, amelyet tökéletesen összefoglal a lemez címe is: Csókoljon meg…

Maria Mazzottának pedig ott van a már említett Amoreamaro (Keserű Szerelem) című albuma, amelyet személyes projektjeként jellemez. Itt igazán összehozza tudásának és érdeklődésének legjavát, hiszen van rajta balkáni, iráni és a legkülönfélébb olasz régiókból származó zene is. Az összekötő kapocs helyek és kultúrák között a szenvedély, illetve annak két oldala: a szerelem, amely felemel és jobb emberré tesz, de a beteges birtoklási vágy is, amely viszont legsötétebb oldalunkat, bántalmazást és bánatot hoz elő. Maria, amellett, hogy kifinomult művész, van olyan bátor és szókimondó, hogy lemezén tematizálja a nők elleni erőszakot, így az Amoreamaro a remek zenén túl erős feminista üzenetet is közvetít. Az album 2020 elején jelent meg, ám a pandémia miatt annak idején az összes lemezbemutató koncertet le kellett mondania.

Szerencsére azóta sok minden történt, és február 18-án végre mindketten ott állhatnak a Müpa színpadán “a fiúkkal”, vagyis Frankie Látóval, Mogyoró Kornéllal és a harmonikás Antonio de Lucával körülvéve. Aki teheti, menjen, nézze-hallgassa meg őket!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top