+ Képzőművészet

Enyészpontok: A rendszerváltáskori antiszemitizmus és zsidó identitás

enyészpontok

A Lassabban hajnalt! – Enyészpontok 4.0 a rendszerváltás időszakában vizsgálja az antiszemitizmus és a zsidó identitás témáját.

A Lassabban hajnalt! – Enyészpontok 4.0 a rendszerváltás időszakában vizsgálja az antiszemitizmus és a zsidó identitás témáját.

A rendszerváltás a politikai és gazdasági változásokon túl a társadalmat is jelentős mértékben átalakította – sok olyan tabut hozott felszínre, amelyről a szocializmus évtizedei alatt korlátozottan lehetett csak beszélni mind személyes, mind társadalmi szinten. Ilyen volt a zsidó származás kérdésköre is, így sokaknak saját zsidó identitásuk (újra) felfedezése a kilencvenes évek időszakára tehető. A formálódó intézményrendszer részeként szervezetek, csoportok, iskolák és más kezdeményezések alakultak, a vallási élet látható módon fellendült – ezzel párhuzamosan azonban a Kádár-korszakban burkolt formában jelenlévő antiszemitizmus is egyre nagyobb teret nyert a közbeszédben.

A felkért művészek a kiállításra létrehozott alkotásaikban egyfelől erre a folyamatra reagálnak, másfelől pedig a rendszerváltás időszakát a jelenkorral összekötő társadalmi és történeti összefüggésekre mutatnak rá. KissPál Szabolcs műve a zsidó fiatalok identitás- és útkeresését mind a mai napig segítő, a kilencvenes években induló szarvasi táborral foglalkozik. Ennek pandantjaként Pálinkás Bence György – a kiállítás címét is adó – projektje a kilencvenes évek szélsőjobboldali szervezeteit vizsgálja.

Gosztola Kitti egy Amerikából hazatelepült üzletember, Salamon Berkowitz alakján keresztül mutatja be a szocialista időszak közkedvelt üdítőjének, a Traubisodának történetét (különös tekintettel a rendszerváltás éveire), Nagy Csilla egy pulóver útján keresztül tár elénk eseményeket a szlovák zsidóság történelméből, Gróf Ferenc pedig Csurka István egyik korabeli szövegét dolgozza fel, mely áttételesen a mai napig hatással van a magyar közéletre.

A 2015-ben indított Enyészpontok projektsorozat középpontjában a 20. század különböző korszakaiban megjelenő antiszemitizmus és a zsidó identitás állnak. Először azok a budapesti helyszínek kerültek fókuszba, amelyek 1944-45-ben a nyilas hatalomátvétel és a német megszállás tragikus színtereiként szolgáltak. A második kiállításon a felkért művészek azokat a 1945 és 1948 közötti zsidókat érintő pogromokat, vérvádakat és lincseléseket járták körül, melyeknek legfeljebb a történelmi kutatásokban vannak nyomai, de csak nemrég kerültek be a köztudatba. Az Enyészpontok 3.0 a korai Kádár-korszakkal foglalkozott, szembe helyezkedve azzal a máig is széles körben elterjedt felfogással, hogy az ötvenes-hatvanas években nem létezett antiszemitizmus.

Megnyitó: 2021. december 17. (péntek) 19:00 óra, Trafó Galéria, Budapest.
Látogatható: 2022. január 30-ig.
Kiállító művészek: Gosztola Kitti, Gróf Ferenc, KissPál Szabolcs, Nagy Csilla és Pálinkás Bence György.
Kurátor: Don Tamás.
Támogatók: Tom Lantos Intézet, Nemzeti Kulturális Alap, Zsidó Kultúra 2028, Káli Kövek.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top