+ Képzőművészet

M+ – Megnyílt Kína legnagyobb kortárs múzeuma

m+

Az M+ megnyitása nem jelenti azt, hogy a művészi kifejezés a törvény fölött áll. Nem áll fölötte – az az igazi Kína.

Megnyílt Hongkongban az M+ modern és kortárs művészetek múzeuma, amely a város vezetésének szándéka szerint művészeti központtá alakíthatja Hongkongot – számolt be a South China Morning Post (SCMP) című hongkongi lap.

A múzeum pénteki nyitónapján több mint 11 ezren látogatták meg a tárlatot, amelyet az első évben ingyenesen tekinthetnek meg az érdeklődők.

Az M+ létrehozására a hongkongi kormányzat először 2003-ban tett javaslatot. Az épületet a svájci Herzog & de Meuron építészeti iroda tervezte, melynek a nevéhez fűződnek a többi között a londoni Tate Múzeum, vagy a 2008-as pekingi nyári olimpiai játékokra készült Madárfészek stadion. A múzeum 17 ezer négyzetméteres összterületű kiállítási tereivel a párizsi Pompidou Központtal, vagy a New York-i Modern Művészetek Múzeumával (MoMA) veszi fel a versenyt. Több mint hatezer darabból álló gyűjteménye modern és kortárs műveket vonultat fel.

A múzeumot már a megnyitásakor kritikák érték amiatt, hogy a kiállítási darabok közé nem válogattak be egy, a pekingi vezetésre nézve sértőnek ítélt művet. A mű a kínai művész, Aj Vej-vej fényképe, amelyen egy, a Pekingben található egykori császári palota Mennyei béke kapujának nevezett főbejárata felé tartott középsőujj látható.

A megnyitón Henry Tang, az intézménynek helyet adó West Kowloon kulturális negyed fennhatóságának elnöke kijelentette: fent fogják tartani, és bátorítják majd a művészi kifejezés és kreativitás szabadságát. Hangsúlyozta azonban: a múzeum kurátorai gondoskodni fognak arról, hogy a kiállítások megfeleljenek a hatályos törvényeknek, köztük a hongkongi alaptörvénynek és a nemzetbiztonsági törvénynek.

„Az M+ megnyitása nem jelenti azt, hogy a művészi kifejezés a törvény fölött áll. Nem áll fölötte”

– fogalmazott. Tang mindazonáltal a kérdéses Aj Vej-vej fényképpel kapcsolatban azt mondta, hogy a mű csupán azért nem kapott helyet a jelenlegi tárlaton, mert egy 20-30 darabból álló sorozat része, önálló műként kiállítva pedig nehezen lenne érthető a művész szándéka.

A SCMP mindazonáltal rámutatott: a fénykép nem csupán a tárlatról hiányzik, de nem elérhető a múzeum internetes oldalán sem. A sorozat többi képe, amelyeken Aj egyebek mellett a Fehér Ház, a svájci parlament és a Mona Lisa felé tartja a középsőujját, továbbra is elérhetőek a weboldalon, de a pekingi vonatkozású kép helyén csupán a múzeum logója látható.

Carrie Lam hongkongi kormányzó csütörtökön úgy nyilatkozott: a múzeum megnyitása mérföldkő a város kulturális fejlődésének történetében. Az intézmény létrehozásába fektetett, jelentős mennyiségű közpénzt illető bírálatokkal kapcsolatban elmondta: a projekten dolgozók hisznek benne, hogy Hongkong a Kína és a világ többi része közötti kulturális és művészeti kapcsolatok központjává válhat. Az M+ létrehozásának teljes költségét ugyan egyelőre nem hozták nyilvánosságra, a múzeum annyit közölt, hogy a végleges összeg meghaladja a projekt eredeti költségvetésében rögzített 5,9 milliárd hongkongi dollárt (760 millió dollár).

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top