+ Ajánló

Húsvéti hangolódás Mendelssohn Éliás oratóriumának közvetítésével

„Sohasem részesültem még ily kifogástalan bemutatásban, sohasem fogadtak még ilyen kitörő lelkesedéssel”

– vélekedett Félix Mendelssohn az Éliás oratórium bemutatója után, amelyet mintegy kétezer főnyi közönség hallgatott végig a Birmingham-i Zenei Fesztiválon. A hallgatóság túláradó lelkesedésében nyolc részlet ráadását követelte ki a zenekartól. A sokak által a 19. század legjobb oratóriumának tartott, Illés próféta életét és cselekedeteit szenvedélyes és felemelő zenével feldolgozó művet hallgathatjuk meg március 13-án a Müpa online közvetítésének köszönhetően.

Mendelssohn méltatlanul rövidre szabott élete egyik főműveként tartotta számon ezt az oratóriumot, amelynek megírásával követte az úgynevezett régizene feltámasztására tett törekvéseinek sorát. Ő maga is felismerte, hogy a zeneirodalom 500 és 1750 közötti időszaka olyan, a feledés homályába veszett műveket rejteget, amelyeket érdemes újra napfényre hozni.

Közönségét ismerve azonban tudta, a régi korok zenéjéről bizony le kell tisztogatnia az évek során rájuk rakódott rétegeket ahhoz, hogy a hallgatóság könnyebben fogadhassa be azt.

A Mozarthoz hasonló zenei zsenialitással rendelkező zeneszerző így bátran nyúlt hozzá Bach Máté passiójához is, amelyet akkoribanBach halála óta nem adtak elő. Mert nagyot álmodni, kihagyott, újrahangszerelt, jelentősen kibővítette a zenekart, és 1829-ben egy 400 fős kórussal lépett a közönség elé.

Képzelhetjük a húsz éves zseni meglepődöttségét, amikor – a zenei legendárium szerint – a karmesteri emelvényre lépve észrevette, hogy bár az odakészített partitúra hasonló kötésű és vastagságú, annak belseje mégsem a szükséges zenei matériát rejti. De mindez csak egy pillanatig tartott, hiszen fejében volt Bach zenéje, levezényelte a művet, és a látszat, valamint az előadók biztonságérzetének megőrzése érdekében időnként még lapozott is.

Az első, karmesteri pálcát használó dirigens egyébként komoly engedelmességet követelt zenészeitől, bárhol is járt szerte Európában. Közönségét mindig lenyűgözte, de zenészek sora is tisztelgett tehetsége előtt. Schumann például egy alkalommal kora első muzsikusának nevezte. A Máté passió felújítása útjára indította a régizenei mozgalmat, melynek magyarországi kiemelkedő szakértője Vashegyi György Liszt Ferenc-díjas karmester, aki a Müpa közvetítése során vezényli az Éliás oratóriumot.

Az Éliás az Ószövetség misztikus világába vezeti el hallgatóját, itt elevenedik meg az időszámítás előtti 9. századból Illés próféta története. Annyira az ő személye köré épül a mű, hogy jelentőségteljes, mély szólama vezeti az egész darabot, a kórus és a többi szereplők pedig kíséreteként tűnnek fel.

Mendelssohn már az 1840-es évek közepe előtt is foglalkozott ezzel a témával, de félretette, majd a Birminghami Zenei Fesztivál felkérésére vette újra elő, és készítette el a most ismert, végleges formájában. Az áramló zene hűen tükrözi vissza Illés próféta tetteit az első részben, aki jövendöl, gyógyít, megöleti Baál papjait, majd könyörgésére megnyílnak az ég csatornái.

A második részben megvádolják, menekül, majd mennybemenetelének történetét örökíti meg Mendelssohn, amelyről Elizeus, Éliás utóda számol be, innen tudjuk, hogy egy tüzes szekér tüzes lovakkal vitte őt az égbe. Történt mindez a bibliai Jerikó közelében.

Talán nem véletlen, hogy ehhez a monumentális zeneműhöz olyan jelentős bibliai személyt választott Mendelssohn, akinek utódjaként Jézust illetve Keresztelő Szent Jánost is számon tartották, és a Messiás útjának előkészítőjének titulálták. Mendelssohn maga egyébként nem volt elégedett az 1846-os bemutatón elhangzott anyaggal, újra elővette és átdolgozta, és csak ezután tekintette késznek a művet.

A közvetítés során azt a 2018. október 26-án készült koncertfelvételt láthatja a közönség, amelyen az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus előadásában csendül fel a mű, kiváló szólóénekesek közreműködésével.

Remek választás a darab a Müpa részéről, méltó előkészülete a húsvéti ünnepeknek. Az Éliás elgondolkodtat, felemeli a csüggedt, fáradt lelkeket és égi zenével tölti meg a járványhelyzet következtében előálló hiányainkat.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top