+ Gondolat

Forrai Ferenc vonalainak tömegvonzása beszippant és kilök

A kiállítást bejárva elkísérhetjük őt ezen az úton, de a néző is elsajátíthat egy addig nem ismert szemlélődési módot.

Fotó: Rácmolnár Milán

Egy vonal, aminek sem kezdete, sem vége nincsen. Forrai Ferenc idén sem hagyta elemi kiállításélmény nélkül az irodalom és a vizuális művészetet kedvelőket. A vonal című kiállítás a Négyszoba Galériában öltött testet – makettként –, ami a nagyközönség számára online formában látogatható.

www.forraiferenc.hu/vonal

De mi is a vonal? Egy egyenes, két pont között húzva. Egy folyamat esszenciális ábrázolása. Szimbólum, jel, kompakt gondolat, forma és szín tökéletes egysége. Konstrukció, redukció, megannyi történés egyetlen gesztusba sűrítve. Forrai Ferenc praxisában a geometria érzékeny és tudatos használata régóta tetten érhető. A rendszerint sorozatokban gondolkodó művész egyfajta konkrét, mégis személyre szabható jelrendszerrel operál, amely kontextustól függetlenül is izgalmas jelentésrétegekkel bír. A vonal című alkotásban Forrai Ferenc inkább kérdez, mint kijelent – reflektálva a közelmúlt globális és személyes életében történt eseményeire, egy virtuális vonal mentén indul útnak, hogy megfigyelve a környezet adta benyomásokat és saját tapasztalását, új nézőpontokat találjon.

A kiállítást bejárva elkísérhetjük őt ezen az úton, de a néző is elsajátíthat egy addig nem ismert szemlélődési módot. A térkép nem csak elénk tárul, mi magunk is megrajzoljuk, hiszen nem egyértelmű, honnan kell indulni és hol a mű vége. A vonal tulajdonképpen egyszerű – a látogatók egy virtuális térben követik egy fekete egyenes útját, ami a falakon fut végig, egy ponton elhagyva a szobát az ablakon át, az utca szabadságáért. A valóságban egy makett jelenik meg a Négyszöglet Galéria központi terében, melyet üres vászonként ölelnek körbe a falak. Ez a végtelenség sokféleképp értelmezhető – lehet biztonságos kapaszkodókat adó keretrendszer, megnyugtató fészek, de már-már fojtogató háló is. Az alkotó a nézőre bízza a döntést – a látogató haladhat síkban és térben a maga kedve szerint, amíg fel nem térképezi a galéria (virtuális) terét.

A mű másik szerves részét Forraira jól jellemző irodalmi vonatkozások teremtik meg: a haladás ritmusát a vonal mentén felbukkanó képzettársítások, szabad idézetek, szó-párhuzamok adják. Az intertextualitás a kortárs irodalom kapcsán kezdte el foglalkoztatni – ez abból a feltevésből indul ki, hogy az évszázadok óta bővülő könyvek tartalma telített. A jelen kor már nem tud olyat írni, amit a múltban ne írtak volna meg, azaz a dolgok nem megírhatók, hanem csak újraírhatók. A jelen irodalma nem teremt, hanem a meglévőt rendezi újra. Így a szöveg és szöveg párbeszédbe kerül, ami az olvasót/nézőt is több aktivitásra készteti. Ez a tipografikus kedvelt kifejezési formája, korábbi munkáiban, mint a Négyszöglet, Sokszöglet, Formaváros vagy T mint Teri, a szöveg szintén a maga természetességével, de elemi erővel építi tovább a színek és formák egzakt játékát.

Éppen ezért nehéz volna egyértelműséget keresni A vonalban, de ez nem is szándéka – a részvételi attitűd sokszínűségét a kiállítást kísérő tárlatvezetések is mutatják. Martinkó József (az Octogon magazin főszerkesztője, építészet- és dizájnkritikus), Tóth Réka Ágnes (színházi dramaturg, író) és Simon Márton (költő, műfordító), Képes Gábor (író és muzeológus), valamint Szentpéteri Márton (PhD, egyetemi tanár, eszmetörténész, újságíró) elemzései szubjektívek, asszociatívak és nagyon személyesek – nem csak, mint szakemberek, de mint individuumok reflektálnak A vonalra és a vonalra magára. A cél éppen ez: elindulni az ismerős linearitás mentén, hogy amikor a szabályosság kellő biztonságot ad, akkor ez a gesztus áramlássá változzon, ami a nézőt is magával sodorja. Egyenesből körforgás lesz, tárgy és környezete helyet cserél, a ritmust egyszerre adja a természet és a néző maga, anyag és anyagtalan tökéletes egységet alkot. A vonal teremtette tömegvonzás beszippantja és tovább löki a látogatót, távolságokat hidal át, miközben végig a jelenben tart. A kiállításhoz kapcsolódó tárlatvezetések, leírások az elkövetkezendő hónapokban folyamatosan bővülnek, amit a weboldalon követhetünk.

Forrai Ferenc (az Artus Művészeti Csoport alkotójaként) A vonal című kiállítás mellett idén nagy sikerrel debütált a Faur Zsófi Galéria meghívottjaként, de jelenleg is több anyagon dolgozik – A vonal-at összefoglaló kötet várhatóan jövő év második felében jelenik meg, míg a következő önálló tárlata májusban nyílik majd.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top