+ Zene

Egy igazi határátlépés a klasszikus zenétől a távoli rap világába

fotó: felvégi andrea

A Nemzeti Filharmonikusok Madarász Iván zeneszerző három művét adja elő szeptember 4-én a Pesti Vigadó Dísztermében. A szerző muzsikájának szentelt est első darabja – a RAP-petíció – igazi határátlépés a klasszikus zenétől a távoli rap világába, ezt követi az Episodi concertanti – III. fuvolaverseny, Wendler Enikő fuvolaművész előadásában. Végezetül a sok szereplős Lót c. opera zárja az estet. A hangverseny karmestere a nemzetközi együttesek, zenekarok és operaházak visszatérő vendég dirigense, Vajda Gergely.

A rendkívül sokoldalú alkotó, Madarász Iván, a legkülönfélébb műfajokban komponál, a szólóhangszeres daraboktól az operáig. Írt oratóriumot, kantátát, versenyműveket, filmzenét, kísérőzenét, élő elektronikus kompozíciót. Műveit a hagyományokra reflektáló gondolkodásmód és a kísérletező hajlam egyformán jellemzi. Kompozíciói gyakran közvetítenek szavakban is megfogalmazható gondolati tartalmakat. Sokszínű alkotói munkásságát Erkel Ferenc-, Bartók Béla–Pásztory Ditta- és Kossuth-díjjal, valamint a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével ismerték el.

A hangverseny a RAP-petíció c. művel kezdődik, amely igazi határátlépés a klasszikus zenétől a távoli rap világába – mind a komponista, mind a fiatal bariton, Szélpál Szilveszter számára, aki a Szegedi Nemzeti Színházban opera- és operett szerepekben lép fel.

A zeneszerző eddigi munkásságában kitüntetett hely illeti meg a fuvolát, hiszen ez a hangszer az egyetlen, amelyre három versenyművet is komponált. Az Episodi concertanti, vagyis a III. fuvolaverseny fontos mérföldkő azon az úton, amelynek korábbi állomásai a Flautiáda és a Concerto F(L)A. Csengery Kristóf így ír a koncert második számáról:

„A főszerep a fuvoláé, amelynek szólama mindjárt a mű elején hosszú hangokkal, frullatókkal, crescendókkal, gyors gesztikuláló szakaszokkal, majd tartott hangokon végrehajtott glissandókkal jelzi, hogy Madarász a hangszeres írásmódban az elmúlt évtizedek összes innovációját kamatoztatja.”

A kompozíció különlegessége, hogy a fuvola három jól elkülönülő szakaszban kamarazenei betétként előbb az oboával, majd a trombitával, végezetül a szólóhegedűvel játszik duettet. A darab lassú, poétikus résszel ér véget. Wendler Enikő, a mű szólistája a Virtuózokban tűnt fel, és második lett a 2018-as Osakai Nemzetközi Zenei Versenyen.

A koncert második felében a Lót című opera csendül fel, amely 1985-ben született a Magyar Televízió felkérésére, Karel Čapek novellája nyomán. A bibliai történettől eltérően Lót, miután megmenekítette családját, visszamegy Szodomába, hogy osztozzon a többiek sorsában. A zene lüktetésének fő éltető eleme a repetíció. Drámai kórusok váltakoznak megrázó erejű szólórészekkel. A címszerepben a kiváló lírai baritont, Szegedi Csabát hallhatjuk.

Program:

2020. szeptember 4., péntek, 19:30 – Pesti Vigadó

Madarász Iván:

RAP-petíció, km.: Szélpál Szilveszter rap

Episodi concertanti – III. fuvolaverseny, km.: Wendler Enikő fuvola

Lót

Közreműködik:

Szegedi Csaba Lót
Meláth Andrea Lótné
Szabóki Tünde Lót 1. lánya
Létay Kiss Gabriella Lót 2. lánya
Kiss B. Atilla 1. angyal
Boncsér Gergely 2. angyal
Kovács István Árus
Viszló István Zsebtolvaj
Dékán Jenő Homoszexuális
Bakos Kornélia Prostituált
Káldi-Kiss András Koldus

Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa (vezető karnagy: Hajzer Nikolett)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Vajda Gergely

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top