Elképzelte-e már az olvasó, hogyan szólnának legkedveltebb könnyűzenei slágerei egy komolyzenei színpadon? Milyen lenne, ha a fürdőszobában dúdolt dallamok egy hangversenyteremben csendülnének fel, szmokingos urak és estélyi ruhát viselő hölgyek által megszólaltatott hangszereken? A Pannon Filharmonikusok segítségével mindezt a valóságban is átélhetjük. A tavalyi nagy siker után idén ismét az örökzöld ABBA slágerek csendülnek fel 9 új dallal kiegészítve 2020 február 14-én és 15-én. A dalokat Vass András, a Pannon Filharmonikusok állandó karmestere hangszerelte át. Vele beszélgettünk. (A 15-i koncert 16 órás előadására lehet még jegyet rendelni.)
Nagy kihívást jelenthet ezeket a könnyűzenéhez sorolható darabokat szimfonikus nagyzenekarra átültetni. Mi történik ilyenkor a fülünknek megszokott dallamokkal?
A dallamok jó esetben nem változnak, inkább úgy fogalmaznám, hogy kiegészülnek más dallamokkal, a hangszerelő elosztja különböző hangszerek és hangszercsoportok között a zenei anyagot, új szólamokat talál ki, melyeknek az eredeti dallamokat és a harmóniai rendet kell erősíteni, színesebbé tenni. Nálam mindenképp fontos a szimfonikus jelleg, a szimfonikus zenekari hangzás, a különböző hangszercsoportoknak megfelelő zenei anyag megtalálása és adekvát alkalmazása. Ez az alap. Ez mellett természetesen a dobfelszerelés, gitárok és zongora/billentyűs hangszerek sem maradhatnak ki a zenei anyagból.
Minden könnyűzenei darab alkalmas ilyen áthangszerelésre?
Szinte minden jó és minőségi könnyűzenei anyag alkalmas arra, hogy szimfonikus zenekari anyag készüljön belőle. Számomra ilyenek a Queen és az ABBA slágerei, a Sting valamint a Genesis egyes számai, az LGT, Eric Clapton, Joe Cocker számok is. A kétakkordos, szegényes harmónia, ritmus- és dallamvilággal bíró, techno- illetve hasonló jellegű alkotásokról nehezen tudom elképzelni, hogy jól meghangszerelhetők lennének.
Mennyiben hagyja szárnyalni az áthangszerelést végző fantáziáját az, hogy milyen hangszereken fog megszólalni a zene?
Nálam a „szárnyalásnak” három határa van általában. Amit leírok, az lehetőleg hangszerszerű legyen minden szólamot beleértve, vagyis különösebb nehézség nélkül el lehessen játszani. Továbbá a különböző hangszerek együttes hangzása egészítse ki egymást, ilyen szempontból a zenekari anyag legyen harmonikus. És végül, hogy a létrejött új hangszerelés az eredeti dal, illetve eredeti zenei anyag tartalmát és mondanivalóját emelje ki, azt erősítse és semmiképp ne halványítsa vagy rombolja.
Tulajdonképpen mi a célja egy ilyen áthangszerelésnek?
Azt gondolom, hogy kettős célt szolgál: az eredeti anyag feldolgozása egy sokkal nagyobb lehetőségeket magában rejtő nagy előadói együttesen új (hang)színek és egy sokkal szélesebb spektrumú hangzás bevonásával, valamint a szimfonikus zenekar óriási lehetőségeinek és eszköztárának bemutatása, illusztrálása, a szimfonikus zenekari hangzás megszerettetése a közönséggel.
Az ABBA slágerek virágkorukat élik, főként mióta a Mamma Mia film megjelent a mozikban, illetve a belőle készült musicaldarabot játsszák színházban is. Mit érzett további kihívásként abban, hogy ezzel a zenei anyaggal foglalkozzon?
Szeretek hangszerelni és igyekszem mindig „gondosan” kiválogatni, hogy mikor milyen zenei anyagokat dolgozok fel. Korábban Schubert és Grieg vonósnégyeseit írtam át nagyzenekarra, volt egy-két könnyűzenei sláger is, de most jött el a pillanata annak, hogy az ABBA-életművel részleteibe menően foglalkozzam. Ez számomra új terület és új kihívás volt. Itt némileg másképp kell hangszerelni, mint egy komolyzenei mű esetében, a könnyűzenei alapot és jelleget kell sikeresen átültetni és kombinálni a szimfonikus anyaggal. Természetesen a kiindulópont mindig az, hogy csak olyasmivel foglalkozom, amiről meg vagyok győződve, hogy minőségi zenei anyag. Azok az ABBA-slágerek, amelyeket meghangszereltem, mind kiváló dalok, minőségi alkotások.
Megőrzik-e ezek a dalok a könnyed, slágeres jellegüket attól, hogy szimfonikus zenekar szólaltatja meg őket?
Igen, ez mindenképp cél. Nem csak az eredeti zenei anyag dallam és harmóniavilága, hanem annak a karaktere és jellege sem sérülhet egy jó hangszerelés illetve átirat során. Erre fokozottan oda kell figyelni.
A tavalyi Valentin-napi koncerteken neves énekesek adták elő a dalokat. Máshogyan működik-e az áthangszerelés akkor, ha a zenekar mellett énekes is szerepel?
Bizonyos szempontból igen és ez szintén egy új kihívás, hiszen nem mindegy az énekszólam vagy énekszólamok „felrakása” sem. A zenekari kíséretnek és az énekszólamoknak kölcsönösen ki kell egészíteniük egymást, a zenekari anyagnak „támogatnia” kell az énekest és segítenie kell őt abban, hogy a mondanivalóját a lehető leghatékonyabban eljuttathassa a közönséghez.
Hogyan fogadta a közönség az áthangszerelt dalokat?
Nagy sikerük volt, a visszajelzések a közönség és a zenészek részéről is egyértelműen pozitívak. Jó volt ezeket a közönséggel együtt, „kívülről” hallgatni úgy, hogy a közönség reakcióját is közvetlen közelről érezhettem.
Az áthangszerelő fejében a munka során párhuzamosan fut-e az eredeti és az áthangszerelt változat, és szét tudja-e ezt választani, egyáltalán szét kell-e választania magában?
Mindig párhuzamosan fut a két verzió nálam, és úgy érzem, hogy akkor járok jó úton, ha a fejemben a két változat között bármikor zökkenőmentesen tudok váltani.
Egyedüli munkát jelent-e az áthangszerelés vagy van hozzá segítség? Kik dolgoznak még egy ilyen projekten?
Eddig minden hangszerelésemet egyedül készítettem el, magyarul a zenekari partitúrát, mely tartalmazza a teljes zenei anyagot. Néha az egyes zenekari szólamok elkészítésében szoktam segítséget kérni. Ezeket az általam elkészített zenekari partitúrából kell „kivonatolni”. Ezt a munkafázist szoktuk „szétírásnak” nevezni, amikor a partitúrában levő hangok bekerülnek a különböző hangszerek és szólamok játszóanyagába. Ez rendkívül időigényes és aprólékos munka. Nem mindig marad rá elegendő időm.
Úgy képzelem vizuálisan, hogy ha egy ilyen jellegű zenekar szólaltatja meg a zenét, akkor a dallamok valahogyan felemelkednek és kitágulnak, kiszélesednek ezeken a hangszereken, és ütősebb lehet a dalok hatása. Ez így van?
A jó hangszerelésnek ilyen célokat kell szolgálni, a szimfonikus zenekar ilyen esetben úgy működik, mint egy virtuális projektor, amely egy hatalmas nagy vászonra festi fel azokat a gondolatokat, vonalakat és színeket, amelyek a műben fellelhetők.
Érdekes területe ez a klasszikus és a könnyűzene találkozásának, itt a könnyűzene egy kicsit komolyzenévé válik. Működhetne-e fordítva? Lehet-e komolyzenei darabot könnyűzenei jellegűvé tenni?
Voltak erre már kísérletek, a többségük sajnos nem bizonyult minőségi munkának, bár vannak egészen üdítő kivételek, például Gyöngyösi Levente IV. szimfóniája, mely Szörényi Levente/Illés együttes életművét dolgozza fel. A klasszikus zene utólagos átdolgozásában, a könnyedebb műfaj felé közelítésében az etalont számomra mindmáig Jacques Loussier Bach feldolgozásai jelentik. Szeretettel ajánlom mindenkinek ezeket meghallgatásra.
Ha értő kezekbe kerül, minden feldolgozható. Vannak könnyebb és nehezebb dalok, azokat is fel lehet dolgozni. Még Janis Joplin: Mama című számát is.
Tisztelettel.