+ Film

Polanski és a női rendezők hiánya miatt marcangolják a szerdán nyiló Velencei filmfesztivált

A világ legöregebb filmmustrájaként emlegetett fesztivál máris vitát kavart azzal, hogy műsorra tűzi két megosztó rendező, Roman Polanski és Nate Parker filmjeit, továbbá azzal is, hogy ismét alig szerepelnek női filmrendezők alkotásai a versenyprogramban. 

GUO4

Szerdán nyílik meg Kore-eda Hirokazu japán filmrendező La Vérité (Az igazság) című filmjének világpremierjével a 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál, amelyen egy sor Oscar-gyanús film is debütál. A világ legöregebb filmmustrájaként emlegetett fesztivál ugyanakkor a várakozások mellett máris vitát kavart azzal, hogy műsorra tűzi két megosztó rendező, Roman Polanski és Nate Parker filmjeit, továbbá azzal is, hogy ismét alig szerepelnek női filmrendezők alkotásai a versenyprogramban.

Az Arany Oroszlán-díjért folyó verseny programjában látható James Gray Ad Astra című sci-fije Brad Pitt-tel a főszerepben, Noah Baumbach Marriage Story című válási drámája Scarlett Johanssonnal, Steven Soderbergh The Laundromat című drámája Meryl Streeppel, a J. M. Coetzee regényéből készült Waiting for the Barbarians című olasz dráma Johnny Depp és Robert Pattinson közreműködésével, valamint a Joker című Batman-gonoszról szóló rendhagyó film is Joaquin Phoenix főszereplésével.

Todd Phillips, a Joker rendezője és társ-forgatókönyívrója jó előre felhívta a figyelmet arra, hogy a közönség ne számítson egy újabb képregényfilmre. “Nem szeretnénk félrevezetni az embereket. A képregényfilmek nagyszabású, látványos produkciók, ez meg valójában egy karaktertanulmány” – hangsúlyozta.

A Women and Hollywood honlap alapítója és kiadója, Melissa Silverstein azért bírálta a velencei filmmustra programját, mert a 21 versenyfilm közül csupán kettő rendezője nő. Shannon Murphy a Babyteeth című filmmel debütál, szaúd-arábiai kolléganője, Haifa al-Manszúr pedig a The Perfect Candidate című filmmel vesz részt a fesztiválon. Tavaly egyetlen női rendező szerepelt a versenyprogramban, Jennifer Kent a The Nightingale című alkotásával.

Silverstein szerint ezen az arányon csak az javíthatna, ha a fesztivál vezetése elkötelezi magát a változás mellett.

A fesztivál igazgatója, Alberto Barbera azonban már tavaly leszögezte: bár a női rendezők továbbra is kisebbségben vannak, de éppen az lenne a hiba, ha egy filmet a rendező neme miatt válogatnának be a versenyprogramba, a válogatás ugyanis “a filmek minőségén alapul”.

Barbera hangsúlyozta, hogy az idei programban versenyen kívül látható a chilei Pablo Larraín Ema című filmje, továbbá Yann Arthus-Bertrand és Anastasia Mikova Women című dokumentumfilmje, amelyek szintén a nők helyzetével foglalkoznak. “Ezek a női portrék, ha férfiak rendezték is, új érzékenységgel fordulnak a női univerzum felé, amire korábban kevés példa volt. Ez annak a jele, hogy az elmúlt évek polémiái hatottak az érzékenységünkre és a kultúrára” – idézte Barberát a The Guardian című brit napilap.

A velencei filmfesztivállal csaknem egy időben zajló Torontói filmmustra programjában 35 százalék a nők által rendezett filmek aránya,

Cannes-ban idén négy női rendezés versengett az Arany Pálmáért, Berlinben pedig hét női rendező filmje volt versenyben az Arany Medve-díjért – emlékeztetett a brit napilap.

Idén Barberáéknak az a döntése is vitát váltott ki, hogy bemutatják Roman Polanski Dreyfus-ügyet felidéző An Officer and a Spy című filmjét. Polanski ellen az Egyesült Államokban 40 éve van érvényben elfogatóparancs, mert a rendező a 70-es években kiskorúval lépett szexuális kapcsolatba, és az ítélet elől megszökött az országból.

Velencében mutatják be Nate Parker American Skin című filmjét is. A rendező részvétele azért vitatott, mivel 2016-ban, a The Birth of a Nation című Nat Turner-életrajzi filmje bemutatása előtt kipattant, hogy évtizedekkel korábban, egyetemistaként  szexuális erőszakkal vádolták meg, és az áldozat később öngyilkos lett.

A fesztiválon televíziós és streaming-programok is bemutatkoznak. A Lidón debütál Paolo Sorrentino Ifjú pápa című sorozatának folytatása, a The New Pope, a Netflix produkciói – a Marriage Story és a The Laundromat – pedig a versenyprogramban kaptak helyet.

Az Orizzonti Shorts szekcióban lesz a GUO4 című magyar kisjátékfilm (nyitóképünkön) világpremierje. Az alkotást Peter Strickland rendezte, producere Nedeczky Dóra, operatőre Fillenz Ádám. A háromperces kísérleti film egy leharcolt férfiöltözőben játszódik, ahol két úszó közötti nézeteltérés ökölpárbajba torkollik.

A fesztivál szeptember 7-én a Mick Jaggerrel forgatott The Burnt Orange Heresy című krimi bemutatásával zárul majd.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top