+ Média

Apa dolgozik, anya takarít? Sztereotípiáik az online térben.

A magyar online médiából származó nyelvi adatokon alapuló nyelvmodell magába foglalja a nyelvhasználók világról alkotott elképzelését. Ebbe a világképbe beletartozik, hogy nagyobb valószínűséggel kerül a figyelmük középpontjába a nők külső megjelenése, mint a férfiaké vagy hogy a szinonimaként számon tartott szavakat (pl. gyerek-gyermek) teljesen más kontextusban használják.

illusztráció: nyest.hu

Milyen sztereotípiákat tükröz az online sajtó? – teszi fel a kérdést a Nyelv és Tudomány – nyest.hu népszerű-tudományos portál. A nők valóban gyengébbek és családanyák, míg a férfiak erősek és kenyérkeresők? A keresztények Jézus békés követői, míg a muszlimok veszélyes terroristák? A kérdésekre meglepő válaszokat kaptak a cikkek automatikus nyelvi feldolgozása után.

Ha feltérképezzük az online sajtó nyelvhasználatát, kideríthetjük, milyen képet kap az olvasó a világról. Ennek érdekében több, mint 100 ezer cikkben vizsgáltuk, hogyan jelennek meg az online sajtóban bizonyos nemi, etnikai és vallási csoportok.

Az úr bencés, a hölgy szexi. Az igazgató ügyvezető, az igazgatónő gimnáziumi. Falusi a CSOK, városi a hibrid Toyota – Legalábbis ez derül ki napjaink online híroldalainak adataiból.

Milyen képet mutat a mai magyar online média egyes aktuális társadalmi kérdésekről? Erről és a kutatás technikai részleteiről is izgalmas beszámolót olvashatsz a nyest.hu oldalán.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top