+ Film

Úgy gondolom, valamit jó időben vettünk észre – Interjú Salamon Andrással a Lumiere Filmiskoláról

Amikor azt látom, hogy a Lumiere-ben frissen végzett hallgató neves angol színészek munkatársaként dolgozik, akkor azt kell mondanom, pontosan erre vágytunk, amikor megalapítottuk az iskolát – mondja Salamon András, akivel a Lumiere Filmiskoláról beszélgettünk.

Március végén indulnak a Lumiere Filmiskola tavaszi képzései. A filmszakma iránt érdeklődők a rendezőasszisztens, produkciós asszisztens, scripter, segédoperatőr, vágóasszisztens és a drónoperatőr szakok közül választhatnak. A 2017-ben alakult intézmény célja, hogy olyan szakembereket képezzenek, akik minél hamarabb bekerülhetnek a filmiparba. Áprilisban indul az iskola első New Media osztálya is, melyet Kálmán Olga vezet majd, a forgatókönyvírás alapjai szakon végzett hallgatók pedig hamarosan producerek és potenciális támogatók előtt számolhatnak be filmterveikről. Salamon András rendező, forgatókönyvíró, egyetemi oktató, a Lumiere egyik alapítója mesélt az iskola eddigi eredményeiről és jövőbeli terveiről.

– Március végéig lehet jelentkezni a Lumiere képzéseire. Hány hallgatót tudnak felvenni egy osztályba és melyik a legnépszerűbb szak?

Tapasztalataink szerint az ideális létszám egy osztályban 10 fő. Így még mindenkire egyaránt tudnak figyelni a tanárok. A legtöbben a drónoperatőr képzésre jelentkeznek, amit most hirdettünk meg először, de a rendezőasszisztens, vágóasszisztens, produkciós asszisztens és segédoperatőr szakok iránt is nagyon nagy az érdeklődés.

– Novemberben az iskola ösztöndíjprogramot indított hátrányos helyzetű fiataloknak a forgatókönyvírás alapjai szakon. Hogyan zárult a kezdeményezés?

Rengeteg tehetséges pályázó jelentkezett, így végül két fiatalnak is lehetőséget biztosítottunk, hogy ingyenesen vehessenek részt a képzésen. Úgy tűnik, volt eredménye a többfordulós felvételi beszélgetésnek, mert mindketten fantasztikusan teljesítenek. Áprilisban, a képzés végén lesz egy nyilvános bemutatkozása a forgatókönyvíró osztálynak, ahova meghívunk producereket és potenciális támogatókat. Előttük kell szakszerűen beszámolniuk filmterveikről, tehát lényegében egy pitching fórumon vehetnek részt. Bízunk benne, hogy a sok munka és lelkesedés meghozza gyümölcsét.

– Az intézmény a tavaszi szemesztertől lehetővé teszi az áthallgatást. Mely képzéseken lesz erre lehetőség?

A rendezőasszisztens és a produkciós asszisztens szakokon. Akik e két képzés valamelyikét választják, egy tandíj befizetéséért lényegében két kurzuson vehetnek részt. A filmiparban a két terület teljesen egymásra utaltan működik. Nem lehet úgy rendezőasszisztensként dolgozni, hogy az ember semmit sem tud a produkciós asszisztens munkájáról és viszont. Sokat lendít a forgatás ütemén, ha ők ketten csereszabatosak egymással, és kéz a kézben tudnak dolgozni.

Legutóbbi beszélgetésünk alkalmával azt mondta, a produkciós asszisztens szakma remek belépő a filmes világba. Mit érdemes tudni erről a területről?

A produkciós asszisztenst régen egyszerűen csak gyakornoknak hívták. Általában azok választják ezt a szakmát, akiket érdekel ez a világ és be akarnak kerülni a filmipar vérkeringésébe, de még nem tudják pontosan, merre menjenek tovább. Legtöbben már a kurzus alatt, de legkésőbb annak végén képesek lesznek integrálódni a filmiparba. Az iskolában annyi skill-t, tapasztalatot és hasznos gyakorlati tanácsot tudunk átadni a hallgatónak, hogy nem lesz ismeretlen számára az a világ, amivel egy forgatáson találkozik majd. Az itt szerzett tudást akár egy gigantikus méretű amerikai, vagy európai film forgatásán is hasznosítani tudja. A jó produkciós asszisztens érti a filmezés lényegét, gyors a felfogóképessége, remekül kommunikál. Ez a szak az egyik legjobb „belépő” a filmiparba.

– A tavalyi interjúnkban szóba került a terv, hogy az iskola hallgatói közösen forgathatnak majd egy nagyjátékfilmet. Hogy áll a projekt?

Épp most adtuk át az okleveleket az őszi szakjainkon végzett hallgatóknak, majd levetítettük az első közös Lumiere produkciót. Ősz végén találtuk ki, hogy készítünk az iskolával egy filmet a hajléktalanokról. Rengeteg alkotás készült már ebben a témában, kevés olyan filmest ismerek, aki ne foglalkozott volna ezzel a  jelenséggel. Mi elsősorban vidám, megható, szép történeteket szerettük volna összegyűjteni az utcán élő emberektől. Egy 16 perces filmet állítottunk össze a Lumiere hallgatóival; most zajlanak az utómunkálatok. Az első közös Lumiere-filmnek szervezünk majd egy nyilvános bemutatót is. Mindez a tesztje is annak a nagyobb lélegzetű tervünknek, amely szerint egy hosszabb fikciós filmet készítünk a közeljövőben.

– Beszélgetésünk elején szóba került a drónoperatőr képzés, ami teljesen új szakma a filmiparon belül.  

Tavaly már terveztük indítani egy drónoperatőr osztályt, de akkor úgy döntöttünk, várunk még vele. A drón remek lehetőség a filmesek számára, hogy kiterjeszthessék vizuális gondolkodásukat, hiszen a kameramozgásban teljesen új dimenziók nyílnak meg az operatőrök előtt. Igyekszünk megtanítani hallgatóinknak, hogy miként lehet használni a drónt a vizuális történetmesélésben. A képzés során a tanulók elsajátíthatják az ehhez kapcsolódó technológiai, logisztika, jogi alapismereteket is. A drónoperatőr nem azonos a drónpilótával. Kevés olyan amerikai film, sorozat létezik, amiben ne használnának drónt. A forgatásokon láthatjuk, hogy a drónpilóta ott áll a drónoperatőr mellett, tehát kettejük összehangolt munkája nagyon fontos. A drónoperatőrnek nem feladata, hogy az eszköz reptetésének technikájával és biztonságával foglalkozzon; neki elsősorban a komponálására kell figyelnie, ennek biztonságos technikai megvalósításában segíti őt a pilóta.

– Kiknek ajánlaná a képzést?

Ez a szakma speciális kompetenciákat igényel az operatőri mesterségen belül. Aki drónoperatőr szeretne lenni, fontos, hogy képes legyen térben gondolkodni. Jelenleg még nincs hagyománya a drónoperatőr szakmának, ezért mindenki egy kicsit a saját fantáziájára, illetve a már létező referenciákra hagyatkozik. Legyen szó játékfilmről vagy klipről, reklámról; nagyon látszik, ha csak azért használnak drónfelvételeket, mert az most divatos. Ha nincs mit látni odafentről, akkor nem segítettük a film dramaturgiai céljait és formanyelvét.

– Milyennek látja az iskola hallgatói életét, közösségét?

Sokan munka után rohannak az iskolába, és alig várják, hogy újra találkozzanak. Kilencven diákról van szó, akik különböző tanulmányi háttérrel és céllal érkeztek, valami mégis összetartja őket: ez valószínűleg a film szeretete.

– Végez-e az intézmény utánkövetést a már végzett hallgatók szakmában való elhelyezkedését illetően?

Igen, tartjuk a kapcsolatot az iskola egykori tanulóival. Emellett ha bármelyikük megkeres engem vagy a Lumiere többi tanárát, örömmel segítünk nekik azzal, hogy beajánljuk őket egy produkcióba. Úgy érzem, olyan fontos szakmai együttműködéseket sikerült kialakítanunk, melyek lehetőséget adnak arra, hogy a hallgatók az iskolából egyenesen belépjenek a filmszakmába.

– Milyen cégekkel sikerült együttműködniük?

Mindenképp megemlíteném a Mid Atlantic Films filmgyártó céget, hiszen az ő nevükhöz köthető a hazánkban forgatott angol és amerikai alkotások 70-80 százaléka. Nap mint nap látják, hogy melyek azok a területek, amelyek szenvednek a szakember-utánpótlás hiányától. Úgy gondolom, valamit jó időben vettünk észre. Évekkel ezelőtt Magyarországon megtorpant a szakemberképzés. A művészképzés persze remekül működik és van is rá szükség, de igazán fájó hiány a szakemberekből van, akik lehetővé tudják tenni, hogy a nagy külföldi produkciók Magyarországon költsenek el több százmillió dollárt. Együttműködést kötöttünk Közép-Európa egyik legnagyobb rentálcégével, a Vision Team-mel, valamint a Special Grip Hungary-vel, mely a kameramozgatással foglalkozik. Ezek a cégek a képzéseinkben is aktívan részt vesznek. A gyakorlati képzésünk részben a Movie Farm-ra, Budapest legújabb filmgyárába fog költözni, ahol kitűnő szakmai partnerekre leltünk, míg a PostOfficeFilms az utómunka oktatásban van segítségünkre. Az említett cégek munkatársai tanítanak is a Lumiere Filmiskolában, így amikor szakemberre van szükségük, a legegyszerűbb, ha innen visznek maguk mellé hallgatókat.

– Terveznek-e újabb szakokat indítani?

Igen, négy új képzésünk indul áprilisban. Ismét elindítjuk a Forgatókönyvírás alapjai, a Vágó és az Operatőri mesterség alapjai kurzust, és lesz egy teljesen új szakunk, a New Media, mely a videó-újságírás területére készít fel új tehetségeket, és elsősorban az online felületekre koncentrál. Olyan szakembereket szeretnénk képezni, akik utána tudnak járni egy témának, és egymaguk le tudják forgatni, meg tudják vágni az erről készült videót. A New Media osztály vezetője Kálmán Olga lesz, mellette dolgozik majd Vágvölgyi B. András, a Magyar Narancs alapító főszerkesztője, Földes András, az Index munkatársa, Katz Dávid a 24.hu videós újságírója, a filmkészítési alapismereteket pedig többek között én fogom tanítani.

Salamon András: „Évekkel ezelőtt Magyarországon megtorpant a szakemberképzés”

– Az iskola alapítójaként mire a legbüszkébb?

A minap kimentem egy angol sorozat forgatására, amit a Pioneer Film gyárt Magyarországon, és több mint tíz tanítványommal találkoztam. Mindannyian nyakig benne voltak a munkában és láthatóan teljesen beépültek a nemzetközi stábba. Tanítok az SZFE-n, az ELTE-n, a Budapesti Metropolitan Egyetemen, így az évek alatt sok száz diákot megismertem, és nem tudok már úgy kimenni egy forgatásra, hogy ne találkozzak jelenlegi vagy korábbi tanítványaimmal. Amikor emellett azt látom, hogy a Lumiere-ben frissen végzett hallgató neves angol színészek munkatársaként dolgozik, akkor azt kell mondanom, pontosan erre vágytunk, amikor megalapítottuk az iskolát.

– Mennyire tekintenek konkurenciaként a többi filmes iskolára?

Mindenkivel együttműködünk, akivel lehet. Nekünk is érdekünk, hogy minél több jó filmes iskola működjön Budapesten. Inspirál bennünket, ha látjuk, hogy a filmoktatás piacán vannak még határozott koncepcióval rendelkező, színvonalasan oktató szereplők. Mi nem konkurenciát látunk a többi iskolában, hanem potenciális partnereket. Természetesen az elképzelés önmagában kevés. Mi kizárólag A-kategóriás tanárokkal és első osztályú szakmai partnerekkel dolgozunk. Aki megnézi a honlapunkat, láthatja, hogy oktatóink a filmipar élvonalába tartozó sztárjai az adott területnek, akik a mai napig rengeteg nagy produkcióban vesznek részt vezető munkatársként. Ha több filmes iskola működik, még inkább fel tudjuk hívni a figyelmet arra, hogy a tanulás a legjobb befektetés a jövőbe. Mi magunk is nagy volumenű befektetést hajtottunk végre annak érdekében, hogy a Lumiere-brand megkerülhetetlen legyen a hazai- és nemzetközi filmiparban.

1 hozzászólás

1 hozzászólás

  1. Jona Joci szerint:

    Ha annyira hiányszakma az összes filmes szakma, akkor miért van az, hogy relative drága az összes képzés? Épp nem rég találkoztam egy tehetséges fiatal sráccal, aki a családi helyzete miatt nem emgedheti meg magának a több százezer forintos taníttatást. Ilyen helyzetekre miért nincs B terv? Miért van az, hogy a drón operatőr tanfolyam a végén mégsem indult el, ha olyan sokan jelentkeztek rá? 400000 forint drága egy papírért, mert természetesen az iskola elmondja, hogy ők abban sajnos nem tudnak segíteni, hogy utána bárki is elhelyezkedjen…közben meg megy a rizsa, hogy nincs ember a forgatásokon és meghal a szakma….
    Grat…öngól…

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top