+ Életmód

Kalandok a hentespulttól a festői lakomákig

a nagy zabálás gasztomozi müpa

A gasztronómia élvezetei számtalan alkotót megihlettek már a történelem során: nem kivétel ez alól a filmművészet sem. Gasztofilmek a Müpában!

A gasztronómia élvezetei számtalan alkotót megihlettek már a történelem során: nem kivétel ez alól a filmművészet sem. Gondoljunk csak az 1973-as cannes-i filmfesztiválon hatalmas botrányt kavart A nagy zabálásra, amellyel Marco Ferreri rendező új fejezetet nyitott a mozgóképek nagykönyvében. Többek közt ezt a korszakalkotó filmet is láthatjuk a Müpamozi 2018/19-es válogatásában, ahogy a legendás Monty Python utolsó nagy filmjét, Az élet értelmét, amely 24 szkeccsben veszi számba az élet dolgait – köztük a gasztronómia gyomorforgató mélységeivel. Luis Buñuel is provokatívan közelít a témához A szabadság fantomjában, de Terry Gilliam klasszikusa, a Brazil is egészen sajátos szemszögből villantja fel a témát. Kalandok a hentespulttól a festői lakomákig: az izgalmas filmek sorában A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője, a Sonka, sonka, a Ponyvaregény, a Csokoládé és a Zöld hentesek is felbukkan. Legyen részese az élménynek!

A filmekhez jó étvágyat kívánunk!

Az elsőként A NAGY ZABÁLÁS!

Az 1973-as cannes-i filmfesztiválon A nagy zabálás iszonyatos botrányt kavart. És még utána is. S ahogy az botrányokkal lenni szokott, Marco Ferreri filmje megosztotta a nézőket és a kritikusokat. Voltak, akik kikérték maguknak a zabálásba merülő testek képeit és hangjait, és voltak, akik lelkesedtek az új francia film bátorságáért, még ha rendezője olasz is. Mindkét reakció érthető, mert bár a féktelen evés-ivásnak már voltak előképei a filmvásznon, például Tony Richardsonnál vagy Federico Fellininél, A nagy zabálás mindent felülmúlt.

A történet főszereplője négy barát, aki kivonul a világból, hogy kizabálja magát az életből. Világos allegória a fogyasztói társadalomról, a felső középosztályról. A hetvenes évek nagy filmeseit Buñueltől Pasoliniig hasonló gondolatok foglalkoztatták. Sőt még a hetvenes években meglóduló új műfaj, a katasztrófafilm is hozzászól a moralitás, a felelősség kérdéseihez. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, de Ferreri filmjének képei és hangjai változatlanul provokálnak. És elgondolkodtatnak. Hiszen a féktelen fogyasztás most már – negyvenöt évvel később – önveszélyesből közveszélyessé fajult. És a kivonulás is új jelentésárnyalatokat kapott. Hogyan is viszonyulnak az egyre nagyobb jólétben élők ahhoz a közösséghez, amely az ő védett falaikon kívül él? Tartoznak-e felelősséggel bárkinek – önmagukat leszámítva? Szeretnénk-e közéjük tartozni? A nagy zabálás lelket és gyomrot felkavaró elmélkedés a habzsolásról. És a csömörről.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top