Art Capital
+ Fotó

Képzeld el, hogy ezer nap kel fel egyszerre!

– Itt még a gyerekek is boldogabbnak tűnnek – mondja egy járókelő a mellette sétálónak, mi pedig magunkban bólogatunk, miközben a napos, macskaköves utcákat róva, az éttermek, a kávézók és a szuvenírboltok forgatagában egy mediterrán kisvárosban érezzük magunkat. – Szentendrén jártunk, ahol most indult el az idei Art Capital nagyszabású rendezvénysorozata.

Lángos illata költözik az orrunkba, miközben elszántan megmásszuk a Czóbel Múzeumhoz vezető templomdombot a szűk sikátoron át. A múzeum belső kertjében felállított kilátóhoz igyekszünk, amelyről látni lehet, ha nem is egész Szentendrét, de legalábbis egy részét, valamint a jellegzetes háztetőket, templomtornyokat – a városhoz köthető művészek egyik fő témáját. A harmadjára megrendezett idei Art Capital képzőművészeti fesztiválon jártunk Szentendrén, amely június 9-én nyitotta meg kapuit a látogatók előtt.

Nem bántuk meg, hogy leküzdöttük tériszonyunkat, és felmerészkedtünk az öt méteres magaslesre, mert a látvány kárpótol azért a kis lábremegésért. A korábban a Velencei Biennálén is kiállító, festő szakon végzett Mátrai Erik Kilátás című installációja az „Édenkert archetípusának tekinthető, elzárt kertből való kilépés” metaforájaként is értelmezhető. Utóbbi témaválasztás pedig nem a véletlen műve. Az Édenkert nyomában címet viselő Art Capital fő témája ugyanis a kert ideája, amely a modern ember természethez való viszonyát, az elveszett Paradicsom utáni vágyat jelképezi.

Mátrai Erik Kilátás című installációja. Fotó: Deim Balázs

NAGYANYÁINK KERTJE, ÖRVÉNYLŐ TEREK, HÚSEVŐ NÖVÉNYEK

Az Édenkert utáni vágy megjelenhet például úgy, ahogy Németh Ágnes megálmodta. A gyakran fűzfavesszővel, szalmával, agyaggal és földdel dolgozó szobrász ezúttal merev plexilapokkal idézi meg nagyanyáink kertjét. A művész ruhaszárító kötélre installált színes plexipólókat, szoknyákat és nadrágokat, amelyeken felirat is olvasható: BIZONYTALANSÁG–BIZONY TALÁNYSÁG–BIZONY.

Nyolc napon át rajzolta Nagy Barbara azt a hatalmas faliképet, amelyet Vajda Lajos az Örvénylő tér című szénrajza ihletett. A Vajda-kép köré készített szénrajz része Baksai József és Nagy Barbara közös kiállításának. Baksai a rá jellemző expresszív, bibliai és mitológiai szimbólumokkal teli nagyméretű olajképei mellett a Paradicsom töredék című, legújabb akvarelljei is most először láthatóak. Nagy Barbara belső kertjét, metszett, fekete fatábláit, és a harmadik teremben installált, rajzszénekből összeállított kis fáját szintén Vajda Örvénylő tere inspirálta.

Art Capital

Vajda Lajos: Örvénylő tér (1940), körülötte Nagy Barbara szénrajzzal készített faliképe.
Fotó: Deim Balázs

Vörös szilikonból készített helyspecifikus szobrokat a Kmetty Múzeum belső kertjében az erdélyi képzőművész, Berszán Zsolt. A Bomlás virágai, az élő fa erejét elszívó gombaként és életnagyságú húsevő növényként jelennek meg. Az objektek a művész 2016-ban készített, húsevő növényeket formázó kis makett sorozatára reflektálnak.

KÉPZELD EL, HOGY EZER NAP KEL FEL EGYSZERRE!

 – olvassuk az idézetet a Kmetty Múzeumban található Yoko Ono kiállításon, amelyre szinte bemenekülünk a rekkenő hőség elől. Táncolj a mezőn!, szól a tanács második része John Lennon özvegyétől, aki második férjén, Havadtőy Sámuel képzőművészen keresztül kötődik Magyarországhoz, és különösen Szentendréhez. A You! (Igen, te!) című tárlaton a 85 éves, konceptuális művész kalligrafikus munkái és fotói mellett többek között – egy víziója által inspirált – 1988-ban készített, kilenc macskából álló szoborcsoportját láthatjuk, amelyek az egyiptomi macskafejű istennő, Bastet után kapták nevüket.

Art Capital

Yoko Ono: Bastet (1988)
Fotó: Deim Balázs

A Kmetty Múzeum előtti főtéren a japán képzőművész, zenész és békeaktivista az először 1981-ben és azóta a világ számos pontján felállított Kívánságfa művészeti installációját is testközelből vehetjük szemügyre, sőt papírra írt kívánságunkat rá is aggathatjuk a fára, amely addig áll majd, míg be nem borítják teljesen a titkokat rejtő papírfecnik.

A huszonnégy kiállítást és több mint száz kísérőprogramot – irodalmi-zenés esteket, koncerteket, performanszokat – felvonultató művészeti fesztivál másik, nagyszabású tárlata a dél-afrikai Mohau Modisakeng Szentendrei Képtárban látható, Passage (Átkelő) című kiállítása, amelyet 2017-ben mutatott be a Velencei Képzőművészeti Biennálén. Az eredetileg szobrászként végzett, ám fotósként ismertté vált Modisakeng gyakran állítja saját testét politikai tartalmú művei középpontjába. A gazdag szimbólumrendszerrel dolgozó, 1986-ban Sowetóban született művész a posztkoloniális dél-afrikai államokban élő feketék múltjából fakadó, máig ható traumáit – többek között a rabszolga-kereskedelem, a szegregáció és az erőszakos kitelepítések hatásait – dolgozza fel szobraiban, fotóiban, performanszaiban és kisfilmjeiben.

INGYENES FILMVETÍTÉSEK, KONCERTEK, MÚZEUMPEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁSOK

– Itt még a gyerekek is boldogabbnak tűnnek – mondja egy járókelő a mellette sétálónak, mi pedig magunkban bólogatunk, miközben a napos, macskaköves utcákat róva, az éttermek, a kávézók és a szuvenírboltok forgatagában egy mediterrán kisvárosban érezzük magunkat.

Nemcsak a múzeumokban, és azok belső kertjeiben, hanem az utcákon is külön az Art Capitalra készült köztéri szobrokat láthatunk: a Ferenczy Múzeumi Centrum által meghirdetett, street art, public art és köztéri szobor projektek megvalósításáról szóló nyilvános pályázatot Csurka Eszter, Nagy Barbara és Tóth Eszter szobor-installáció ötletei nyerték. Az óriási locsolókannát (Tóth Eszter munkája), Csurka Eszter víz alatt készített szobrát és Nagy Barbara Kerthálózatok című, üvegházakból álló, vadszőlővel befuttatott installációját a Bizottság-ligetben állították fel. A Kovács Margit Kerámiamúzeum belső udvarában látható Rabóczky Judit első köztéri munkája, a műgyantából készült, a bibliai Juditra utaló Judith című plasztika.

Art Capital

Mohau Modisakeng Passage (Átkelő) című kiállítása a Szentendrei Képtárban látható.
Fotó: Deim Balázs

Ha pedig a szabadtéri kertekből ismét a hűvösre vágyunk, az Ámos Imre-Anna Margit Múzeum Hortus Conclusus – Elzárt kertek című kiállítása nyújthat menedéket. A Ferenczy Múzeumi Centrum gyűjteményéből összeállított, jól ismert és ritkán látott festményeket a szentendrei művésztelep kertjei ihlették, ahol alkotás vagy éppen pihenés közben örökítették meg egymást a művészek.

A kiállítások mellett minden este ingyenes filmvetítéssel várják a Szentendrére látogatókat a Duna-parton. A vízen felállított LED-fal még délben, a tűző napon is tökéletesen látható, így már délelőtt 10-kor is bátran leheveredhetünk a fűre vagy a padokra megnézni egy-egy filmet. A vetítések ugyanis ekkor kezdődnek, és éjfél körül érnek véget.

Az Art Capital június 9. és 24. között várja az érdeklődőket Szentendrén. A fesztivál kísérőprogramjai június 24-ig tartanak, a kiállítások többsége azonban szeptember 2-ig megtekinthető.
Az Art Capital teljes programja a www.artcapital.hu honlapon érhető el.

Képzeld el, hogy ezer nap kel fel egyszerre!
Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top