+ Képzőművészet

Egy eddig nem ismert mű a Gross Arnold Galéria bemutatján

A kép címe: Óbudai kertvége.

Gross Arnold: Bodrogpart.

A Gross Arnold Galéria – mely a hagyaték, a szellemi örökség kezelését végzi a művész fia, Gross András vezetésével – fő célkitűzése a művész emlékének ápolása. A Bartók Béla úti hangulatos kis hely 2014-es megnyitása óta már számtalan érdekes grafikával gazdagodott a Gross Arnold gyűjtemény, törekedve egy minél teljesebb, átfogó képet adni Gross Arnold művészetéről, életművéről.

A népszerű grafikusmestert leginkább a Gross-féle egyedileg nyomott, különleges technikával színezett aprólékos rézkarcairól ismeri a közönség. Az ARNOLDO galéria-kávézó új kiállítása a Nemzet Művésze Díjjal kitüntetett grafikusművész korai, a még a színes technikájának kiforrása előtti fekete-fehér korszakára, egyedi műveire fókuszál. A rézkarcok színezésének első, kísérleti darabjai mellett bemutatásra kerül egy ceruzával kiegészített érdekes fázisnyomat, nagyvonalú tusrajzok – és egy eddig nem ismert mű – az egykori diáktársától, Töreky Ferenc grafikustól pár éve kapott, Óbudai kertvége című főiskolai pasztell- akvarell rajza is, mely 1950-ben a Műcsarnokban volt kiállítva.

„Eredeti szándéka szerint festő szeretett volna lenni. Korai grafikáin érezni a festői gondolkodásmódot. Az ötvenes években készített tájkép-karcai „klasszikus” tájfestményi szabályok szerint szerkesztettek. A festői szépséget e táj-karcokban a rézlemez nagyon érzékeny, aprólékos, gazdag megdolgozással vitte bele. Hiányzott azonban a szín. Hiszen a hagyományos rézkarc egy, általában fekete, vagy barnás tónusú nyomdafestékkel készül. A kinyomtatott grafika kézi színezése – noha több száz éve elfogadott megoldás volt a könyvillusztrációnál – valahogy még is „kifestőkönyv” ízű. Néhányszor használta ezt a módszert, rézkarccal és línóleummetszéssel készült tájképeken az ötvenes években, de azután igen sajátos, egyéni technikával oldotta föl az ellentmondást a festőiség és rajzosság között. Bár a szabadalom joga nem az övé (az sir William Blake-et illeti), de ő terjesztette el a magyar grafikában.”

– írja Pogány Gábor.

“Barcsay Jenő mesterem régen fel-feljárt hozzám, és megnézte a rajzaimat… Egy alkalommal a rézkarc fölé hajolva így szólt: Tudod-e, hogy a grafika fekete-fehér? – Eddig valóban az volt, de most már van színes is – feleltem.”

Gross Arnold

A megnyitón Kratochwill Mimi művészettörténész, a Műcsarnok volt munkatársa, Arnold kortársa és barátja eleveníti fel a közös emlékeket, és jóvoltából a kiállításon is bemutatnak pár kisméretű korai művet.

A kiállítás a Grafika Hónapja programsorozat része. A kiállítást erre az alkalomra kiadott limitált példányszámú képeslapok eladásából finanszírozzák.

Megnyitó: 2018. április 5. csütörtök, 18h. A kiállítást bevezeti és megnyitja: Kratochwill Mimi művészettörténész. A megnyitón a részvétel a helyszín adottságai miatt regisztrációhoz kötött, regisztrálni a rendezvényre az  arnoldogaleria@gmail.com címen lehet.

A kiállítás nyitva 2018. április 6 és május 12. közt, a galéria nyitvatartási idejében: keddtől péntekig 10-21h, szombaton 11-21h

További Információ – ARNOLDO galéria-kávézó: 1111 Budapest, Bartók Béla út 46.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy * for Click to select the duration you give consent until.

Népszerűek

To Top