+ Irodalom

Földet tömött a bedrogozott áldozat szájába…

Angela Marsons történeteiben legalább olyan fontos a bűnelkövető karaktere és motivációja, mint a szinte megszállott felügyelőé.

Angela Marsons: Halálos játék [Play Dead] – General Press, 2018 – fordította Seregi Márton– 336 oldal, kartonált kötés – ISBN 978-963-4521-44-0

Kim Stone felügyelő újabb különleges ügyet próbál megoldani, ezúttal véletlenül talál egy holttestet egy olyan különleges helyen, ahol amúgy is „nyüzsögnek a holtak”. Egy sikeresen lezárt nyomozás után – ezzel kezdődik a regény – egész csapatával együtt egy hullafarmra látogat, ahol tudósok vizsgálják, hogy a szabadban hagyott holttestek miként reagálnak a környezeti hatásokra. A véletlenül megtalált női holttest azonban „készleten felüli”, nem képezi részét a tudósok munkájának, s nem is tudják, hogy miként került oda.

„Az arc annyira eltorzult, mintha kiharaptak volna belőle egy darabot, akár egy almából. Az alvadt vér, amely egész arcát beborította, kiszáradt patakokban kanyargott az állán és a nyakán. A haját jobb oldalt pirosra festette a vér, de a bal felén látszott, hogy szőke volt. Kim úgy gondolta, megpróbálta a föld felé fordítani a fejét az ütések elől.
Az orra balra mutatott. A sérülései feldagadtak a testét ért behatásoktól. A halál után szerzett sérülések nem dagadnak fel, ebből kiderül, hogy az áldozat még élt, amikor összeverték…”

Azt már a gyilkosság (korábbi) leírásából tudhatjuk, hogy a nő száját teletömték földdel, a boncolás során pedig hajcsat kerül elő az összevert arc szövetei közül… A nyomozócsoport egy helyben topog: eleinte nem nagyon találnak olyan nyomot, amin elindulhatnának. Rövidesen újabb, „többé-kevésbé élő” áldozatot találnak a hullafarmon, s lassan lépésről lépésre összeáll a kép.

Azt senki nem gondolhatja, hogy a regényben leírt nyomozás nem vezet sikerre. Marsons regényei nem is ettől izgalmasak, hanem a befejezésig bejárt úttól. Hiszen az Olvasó az elejétől fogva sokkal több ismerettel rendelkezik, mint a regénybeli nyomozók: részletes leírást olvashat az előkészületekről, a gyilkosságról, és „hallhatja” a gyilkos belső monológját is. Persze, mindez csak arra elég, hogy fokozza a feszültséget, hiszen Angela Marsons szinte az utolsó jelenetig nem ad „kulcsot” az Olvasó kezébe.

Ami biztos, hogy a gyilkos – gyilkosok? – motivációját a gyermekkorban kell keresni. Szörnyű gyerekkorban, rettenetes traumákkal teli gyerekkorokban… olyan régi, titkolt és mélyre temetett fájdalmak között, amilyenek Kim Stone nyomozó és a nyomozásba bele-belekotnyeleskedő, később érintetté lett bűnügyi újságíró (Tracy Frost) is átélt. A múlt feltárása, és a karakterek háromdimenzióssá tétele az, amitől Angela Marsons krimije nagyobbat üt, mint a kortárs bestsellerek zöme, amelyekben sokkal kisebb szerep jut a „lelki mélyfúrásnak”.

Krimik esetében nem szoktunk tanulságot keresni, de ebben az esetben az olvasó lehetőséget kap arra, hogy állást foglaljon, hiszen – ahogy az manapság a televíziós sorozatokban is természetes – a bűncselekmény oka a gyermekkorban elszenvedett traumák között keresendő. De vajon ezek az okok alkalmasak-e arra, hogy megmagyarázzák a megmagyarázhatatlant. Ébredhet-e a nyomozóban (az olvasóban) empátia a gyilkos iránt?

„Idővel rájött, hogy nagyon keveseknek adatik meg az ideális gyermekkor. A többség elszenved valamilyen érzelmi traumát, az egyszerű figyelemhiánytól egy elfoglalt anyán át, aki megpróbálja a legtöbbet nyújtani a gyermekeinek, egészen a különböző fizikai és érzelmi bántalmazásokig. És mégis, a legtöbben nem hagyják, hogy a bosszúvágy befészkelje magát a szívükbe.
Kim [Stone, felügyelő] múltja se lányregény. Megtapasztalta egy mentális betegség, a veszteség, az erőszak és kegyetlenség legkülönbözőbb formáit, de dacára a nehézségeknek, sosem engedte, hogy döntéseiben az indulatai és dühe irányítsák. Inkább építkezett belőlük.”

Ezek a mondatok nem csak a Halálos játék című regényhez adnak kulcsot, de abban is segítik az Olvasót, hogy – túl a regény nyújtotta izgalmakon – eloszlassa magában azt a zavart, amit a pszichologizálással átitatott krimik okoz(hat)nak. Az feltárt ok-okozati összefüggés nem ad felmentést a bűnök alól.

Földet tömött a bedrogozott áldozat szájába…
Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top