+ Interjú

Kellenek a jó vetélytársak! – Káel Csaba Lickl-díja

Ez nekem nagyon fontos elismerés. 2010-ben, amikor Pécs lett Európa kulturális fővárosa, én rendezhettem a megnyitó ünnepséget: nagyon lényegesnek tartottam, hogy a megnyitót pécsi művészekkel csináljuk meg, és természetesen közöttük voltak a Pannon Filharmonikusok is – meséli Káel Csaba.

A Pannon Filharmonikusok két éve alapította meg saját díját. Ezt az együttes alapítójáról, Lickl Györgyről nevezték el és minden év végén három kategóriában ítélik oda. Megkapja az együttes egyik muzsikusa, a menedzsmentből valaki, illetve egy zenekaron kívüli ember, aki segíti az együttest céljai elérésében: legutóbb Sturcz László oboa szólamvezető, Graf Orsolya marketing és kommunikációs vezető és Káel Csaba rendező, a Müpa vezérigazgatója kapta a díjat, aki több projektben is együttműködött Péccsel, a város művészeti együtteseivel, legtöbbször a PFZ-vel. A Librariusnak elárulta, mi a legközelebbi közös tervük.

A Müpa és a Pannon Filharmonikus Zenekarnak otthont adó pécsi Kodály Központ az ország két legnagyobb modern koncertterme. Természetes dolog, hogy együttműködnek?

Az én felfogásomban igen. Ha Prágában az első aranyműves nem engedte volna, hogy a másik aranyműves is melléköltözzön, akkor nem jött volna létre az a híres utca. Azt gondolom, ha az országban minél több olyan hely van, amely a magyar zenei géniuszt közvetíti, akkor minden egyes hely annál jobban jár.

Önöknél a Müpában van egy rezidens zenekar, a Nemzeti Filharmonikusok. Mivel járul hozzá az intézmény működéséhez egy másik város nagyzenekara?

Büszkék vagyunk rá, hogy Magyarország legkiemelkedőbb zenekaraival dolgozunk együtt évadról évadra, az együttesek otthon érzik magukat nálunk, rendszeresen adunk lehetőséget fővárosi és vidéki zenekaroknak is. A PFZ abból a szempontból is különleges, hogy az elmúlt években bebizonyította, nem csupán remek zenekar, de elkötelezett közönsége is van, meg tud tölteni egy pesti bérletet is. Ez óriási eredmény, szívből gratulálok hozzá!

Közös vállalkozás volt tavaly Bellini A puritánok című operájának félig szcenírozott előadása.

Ezt a darabot régóta nem láthatta a hazai közönség színpadon. A PFZ játszotta a zenekari anyagot, a szerepeket pedig a legkitűnőbb magyar énekesek és világsztárok énekelték, köztük Jessica Pratt és Francesco Demuro. A karmester Riccardo Frizza, a bel canto stílus specialistája volt. Kétszer játszottuk a Müpában, majd egyszer a Kodály Központban. Pécsett még soha nem hallották ezt az operát. Ez egészen különleges zenei színvonalat eredményezett.

A zenekar igazgatója meg is jegyezte, hogy a zenekar olyan hangzással szólalt meg, ahogy még soha.

Horváth Zsolt nagyszerűen végzi a munkáját, melynek nagyon fontos része az is, hogy hogyan, milyen csatornákon éri el a zenekar a budapesti közönséget.

A zenekarban nagyon fontosnak tartják Kocsis Zoltánnal való kapcsolatukat. Neki mekkora szerepe volt abban, hogy a Müpával is ilyen szoros együttműködés alakult ki?

Direkt szerepe talán nem volt, ám az ő hatalmas tudása és zenei géniusza minőségi garanciát is jelentett. Mindenki érezte, hogy ha ő együttműködik egy zenekarral, az kiváltságos helyzetet jelent az adott együttesnek.

Annak, hogy többször vezényelte a PFZ-t, nagy művészi hozadéka volt, de a reklámértéke sem elhanyagolható.

Igen, ezt a kettőt nehéz elválasztani egymástól.

Idén Ön kapta a Pannon Filharmonikus Zenekar legmagasabb művészeti elismerését. Mit jelent a Lickl-díj?

Ez nekem nagyon fontos elismerés. 2010-ben, amikor Pécs lett Európa kulturális fővárosa, én rendezhettem a megnyitó ünnepséget: nagyon lényegesnek tartottam, hogy a megnyitót pécsi művészekkel csináljuk meg, és természetesen közöttük voltak a Pannon Filharmonikusok is. Nagyszerű volt az együttgondolkodás a város művészeivel, kulturális vezetőivel és döntéshozóival. Ekkor született meg a szándék arra is, hogy legyen egy tervezhető, hosszú távú, stratégiai alapokon nyugvó közös munka, amelynek aztán jó pár érdekes állomása volt. Kocsis Zoltánnal közös álmunk valósult meg, amikor A kékszakállú herceg vára és A csodálatos mandarin Ázsia egyik legfontosabb kulturális seregszemléjén, a Sanghaji Nemzetközi Művészeti Fesztiválon mutatkozhatott be, hatalmas sikerrel. 2016-ban ezt az estet végül Kovács János vezényelte, A csodálatos mandarin című balettet Vincze Balázs koreográfiájával, a Pécsi Balett előadásában láthatta a közönség.

További tervek? A következő lépés?

Épp most hirdettük meg a Müpa 2018/2019-es évadának bérleteit. A Vokális kalandok sorozat keretében, 2019 márciusának utolsó napján a Pannon Filharmonikusokkal együtt fogjuk bemutatni Puccini első operáját, a Lidérceket (Le villi), és mellette a Krizantémok című vonószenekari művet, amelyhez a Pécsi Balett készít majd koreográfiát. A műveket Puccini és a veristák avatott szakértője, a milánói Alberto Veronesi vezényli. Műfaji szempontból is összetett, különleges este lesz – ez jól összefoglalja az együttműködésünk lényegét.

Kellenek a jó vetélytársak! – Káel Csaba Lickl-díja
Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Népszerűek

To Top