+ Képzőművészet

Ők hárman nyerték az idei Esterházy Művészeti Díjat

Az összesen 15.000 euró értékű díj egyenlő arányban oszlik meg a három idei győztes között.

Ezer Ákos, Keresztes Zsófia és Nagy Imre. fotó: kerekes zoltán

Ezer Ákos, Keresztes Zsófia és Nagy Imre az ötödik, jubileumi Esterházy Művészeti Díj nyertesei. A díjat kétévente adják át. A független szakmai zsűri által a második fordulóba beválasztott huszonegy művész műveiből megrendezett jubileumi kiállítást a nagyközönség 2017. december 15-től 2018. január 14-ig tekintheti meg a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban. Folytatva a korábbi hagyományokat a múzeum örömmel ad helyet a fiatal feltörekvő művésznemzedék tehetségeinek.

Az Esterházy Művészeti Díjra benyújtott pályaművek magas színvonala nehéz döntés elé állította a zsűrit. Végül a tagok a második fordulóban jutott huszonegy művész közül három olyan különleges művészeti pozíció mellett döntöttek, amelyek hűen tükrözik a kortárs képzőművészeti szcéna aktuálisan fontos irányait.

A független szakmai zsűri tagjai – Sandro Droschl, Dr. Fabényi Julia, Fenyvesi Áron, Rieder Gábor, Vitus Weh és Luisa Ziaja valamint a díj alapítója, az Esterházy Magánalapítvány részéről Dr. Ottrubay István kétlépcsős kiválasztási rendszerben, 266 pályázóból választották a munkáját eredetiben benyújtó és kiállító 21 művészt, végül pedig a díjazottakat.

Az összesen 15.000 euró értékű díj egyenlő arányban oszlik meg a három idei győztes, Ezer Ákos, Keresztes Zsófia és Nagy Imre között.

Ezer Ákos, fotó: Kerekes Zoltán

Ezer Ákos (1989-ben született Pécsett, Budapesten és Tóalmáson él és alkot) festményei vidám erőteljességgel mutatják be az egyszerű ember bukdácsolását, meghiúsult álmait, esendőségét. Figuratív teremtményei önmagára is reflektáló absztrakcióként jelennek meg.

Keresztes Zsófia, fotó: Kerekes Zoltán

Keresztes Zsófia (1985-ben született Budapesten, itt él és alkot) személyében egy olyan fiatal művészt ismerhetünk meg, aki egy poszt-szkeptikus és poszt-feminista generáció tagjaként óriási önbizalommal, ugyanakkor nagyon érzékien bánik az anyaggal, a testiséggel és a térrel. Térben burjánzó szobrai napjaink fogyasztáson alapuló önemésztésének rituális maszkjai.

Nagy Imre, fotó: Kerekes Zoltán

Nagy Imre (1975-ben született Budapesten, Bécsben végezte tanulmányait, ahol azóta is él és alkot) alkotásai generációjának általános állapotát testesítik meg: a légüres teret és az ingatag létet. Mindennapi használati tárgyakból látszólag ideiglenesen állítja össze őket. Titokzatos elveszettségükben és anyagi esetlegességükben ugyanakkor autonóm kisugárzással és aurával rendelkeznek.

A kiállító művészek:

Albert Ádám, Bernáth Dániel, Dobokay Máté, Ember Sári, Ezer Ákos, Fridvalszki Márk, Galambos Áron, Keresztes Zsófia, Kiss Adrian, Kokesch Ádám, Koós Gábor, Kristóf Gábor, Kútvölgyi-Szabó Áron, Molnár Zsolt, Nagy Imre, Pintér Gábor, Puklus Péter, Schwéger Zsófia, Szentesi Csaba, Utcai Dávid, Zuzana Zurbolová.

A zsűri által kiválasztott műalkotások a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum második emeletén lesznek láthatók 2017. december 15-től 2018. január 14-ig.

A 2009-ben megalapított Esterházy Művészeti Díj célja a fiatal, tehetséges magyar művészek felkarolása és a nemzetközi párbeszéd támogatása. Az egyenként 5000 euróval jutalmazott díjat kétévente, minimum kettő és maximum három 45 év alatti magyar képzőművésznek ítéli oda a független szakmai zsűri.

A korábbi győztesek – Horváth Dániel, Siegmund Ákos, a Borsos Lőrinc, Király András, Szabó Ábel, Karácsonyi László Attila, Csató József, Kaliczka Patrícia, Kovács Olívia, Makai Mira Dalma, Kaszás Tamás és Tibor Zsolt – alkotói munkásságát az alapítvány folyamatosan figyelemmel kíséri.

A határokon átívelő dialógus egyik eredményes idei együttműködése a két zsűritag Sandro Droschl és Fenyvesi Áron kurálásában megvalósult Abstract Hungary címmel megrendezett gráci kiállítás, mely a nyár folyamán parallel futott a bécsi Real Hungary kiállítással. Az Esterházy Now határozott célja a fiatal magyar képzőművészek nemzetközi kontextusba helyezése.

Zsűritagok:

Sandro Droschl, a gráci Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien igazgatója

Dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum főigazgatója,

Fenyvesi Áron, kurátor, műkritikus, a Trafó Galéria vezetője,

Dr. Ottrubay István, a díj alapítója, az Esterházy Magánalapítvány vezérigazgatója,

Rieder Gábor, az ArtKartell főszerkesztője, a Gallery Weekend művészeti vezetője,

Vitus Weh, az Esterházy Magánalapítvány művészeti tanácsadója,

Luisa Ziaja, a bécsi 21er Haus kurátora.

1 hozzászólás

1 hozzászólás

  1. Dr. Schafer szerint:

    ?

    EGYÁLTALÁNNEMBAJHANEMÉRTEDTELJESEN..

    avagy egy (általam kicsit összeollózott) ismertetés, melyben a műítész hosszas gondolkodás és fogalmazási kísérletek után megmagyarázza, hogy a jelöltek közül ki és miért.

    „Festményei vidám erőteljességgel mutatják be az egyszerű ember bukdácsolását, meghiúsult álmait, esendőségét. Figuratív teremtményei önmagára is reflektáló absztrakcióként jelennek meg, egy poszt-szkeptikus és poszt-feminista generáció tagjaként óriási önbizalommal, ugyanakkor nagyon érzékien bánik az anyaggal, a testiséggel és a térrel. Térben burjánzó szobrai napjaink fogyasztáson alapuló önemésztésének rituális maszkjai. Alkotásai generációjának általános állapotát testesítik meg: a légüres teret és az ingatag létet. Mindennapi használati tárgyakból látszólag ideiglenesen állítja össze őket. Titokzatos elveszettségükben és anyagi esetlegességükben ugyanakkor autonóm kisugárzással és aurával rendelkeznek.”

    Értelmezésre váró kifejezések::

    vidám erőteljesség,
    önmagára is reflektáló absztrakció,
    poszt-szkeptikus és poszt-feminista generáció
    térben burjánzó szobor
    az önemésztés rituális maszkja
    titokzatos elveszettség
    autonóm aura.

    Nem baj,
    Bánjunk mi is érzékien a térrel!

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top