+ Képzőművészet

Ékszerművészek és más nagyágyúk rendhagyó kiállítása egy pasaréti villában

A sokat látott konyhai kredenc polcára helyezett videoinstallációban Kassák szelleme idéződik meg, s fejünk felett elröpül a nikkel szamovár. A gardrób virágmintás, félhomályos labirintusába ellenpontként beköltözik a pokol – bemutatjuk a Váncza-villában ma nyíló ékszerművészeti kiállítást.

Kísérleti paradicsom a szuteréntől a padlásig

A csendes pasaréti utcában éppen lakatlanul álló villaépület először Lőrincz Réka installációjával hívja fel magára a figyelmet. A homlokzaton elhelyezett színes strandbuzogányok egyszerre hívogatók, játékosak és ironikusak, és bizonyos kritikai felhangoktól sem mentesek.

Saját földi paradicsomunk ihletett megteremtése és berendezése közben a kurátorok, Lőrincz Réka és Bencze Péter szeme előtt nemcsak egy különleges akusztikájú tárlat elképzelése lebegett, ahol különböző műfajokban létrehozott műalkotások léphetnek diskurzusba egymással és a nézővel, hanem a  kortárs ékszerművészeti vonal felerősítése, játékba hozása a társművészetekkel, és nem titkoltan a műfaj egykori nimbuszának visszaállítására tett gesztus is, a nemzetközi kortárs ékszerszakma igazi különcének tartott holland Ted Noten szellemében:

Míg a huszadik század kezdetén, Lalique vagy Fabergé idejében, az ékszerkészítés a festészettel és más művészeti ágakkal egyenértékű művészetnek számított, a festők, a zenészek, a kézművesek, a táncosok között nem létezett hierarchia, gondoljunk például a fantasztikus alkotóra és előadóművészre, az orosz Gyagilevre, addig napjainkban sajnos ez nem így van.

Keresztesi Botond - The meeting (2015-16,akril,vászon,70x50 cm)A Reproduced Paradise című rendhagyó ékszerművészeti kiállítás megnyitója 4-én pénteken lesz az Ékszerek Éjszakáján este fél nyolckor a budai Váncza-villában néhány kiállító művész Daniel Kruger, Bettina Speckner, Gisbert Stach és Rose Stach társaságában. A különleges estén a kortárs ékszerművészet olyan nagyágyúinak munkáit láthatja a közönség, mint a Spoerri tanítvány Bettina Speckner,  Daniel Kruger,  Philip Sajet vagy  Ted NotenA Sterling Galéria és az Everybody Needs Art (ENA) együttműködésében ez az első olyan kiállítás Magyarországon, ahol kortárs ékszer-  és képzőművészek munkái közös terekben láthatók.

A csendes pasaréti utcában éppen lakatlanul álló villaépület először Lőrincz Réka installációjával hívja fel magára a figyelmet. A homlokzaton elhelyezett színes strandbuzogányok egyszerre hívogatók, játékosak és ironikusak, és bizonyos kritikai felhangoktól sem mentesek. Az eredetileg öldöklésre használt eszköz felfújható, súlytalan változatainak itt ugyan az a szerep jut, mint a lufiknak a gyerekzsúrokon. Egyértelmű útbaigazítást adnak a látogatónak, miközben azt üzenik, hogy itt valami történik, a Váncza-villában buli van. A villa és a kert néhány napra átlényegül, kilép lefojtott budaiságából, a különböző helyiségek funkciót váltanak. A belépőt a lépcsőházban Benczúr Emese neon installációja és Borsos Lőrinc dekonstruált kis táblaképei fogadják, a téli kertben parádés ékszerbemutató, a konyhában és az egykori szalonban videoinstallációk, festett tányérok, a sarokban Brückner János kaparós sorsjegyei. A kamrában drótkerítéssel elzárt homokos föveny egyszerre hozza be a lezárt határsávot, a börtönudvart és a tengerparti beach fövenyét. A sokat látott konyhai kredenc polcára helyezett videoinstallációban Kassák szelleme idéződik meg, s fejünk felett elröpül a nikkel szamovár. A gardrób virágmintás, félhomályos labirintusába ellenpontként beköltözött a pokol. Kicsi, bejárható és emberszabású.

Pintér Gábor Beach

Pintér Gábor Beach

Hanna Hedman Brooch

Hanna Hedman Brooch

A tárgyak elhelyezésénél arra törekedtek, hogy ne kelljen nagy változtatásokat tenni a ház eredeti állagán, a műalkotások párbeszéde közben is tovább alhassa csipkerózsika álmát, így a rózsaszín fürdőkád fölött például Max Siedentopf ironikus fotósorozata kapott helyet praktikus okokból is, mert a vizes helyiségbe olyasmi való, ami pótolható, újra printelhető, magyarázza Péter. A tárlat a magasabb régiókban, a padláson ér véget RobOtto-Szabó Ottó buborékfújó mobilszobra mellett egy négykezes videómunkával, amiről csak annyit árulunk el, hogy egy művészházaspár játékos és elgondolkodtató közös akcióját mutatja be.

A Reproduced Paradise kiállítás alapkérdése és kiinduló gondolata különben az, hogy egy jól körülhatárolt helyen, mint amilyen például egy régi villaépület, hogyan hozhatjuk létre, illetve miért ne hozhatnánk létre saját földi paradicsomunkat, ha csak egy kiszabott és ránk szabott rövid időre is. Ki gondolná egyébként, hogy ennek a csupa fricskából, könnyedségből, míves és légies apróságokból és szálló buborékból álló alkalmi műtárgyegyüttesnek az összehozása és néhány hetes kiállítása hosszú hónapok munkájának eredménye. Kiállító művészek:

Adam GrinovichArtemis ValsamakiBenczúr EmeseBettina SpecknerBorsos LőrincBrückner JánosCoco SungCsató JózsefDaniel KrugerFüsun Ipek, Gesine HackenbergGisbert StachHelen BrittonHanna Hedman,  Horváth TiborKarl FritschKeresztes Zsófia, Keresztesi BotondKomoróczkyTamásLisa WalkerLőrincz RékaMarta MattssonMax SiedentopfPhilip SajetPintér GáborRobOtto-Szabó OttóRose StachSugár JánosSzabó Klára PetraSzemző ZsófiaSzvet TamásTed NotentothmartonemilUglár CsabaZEVS

A kiállítás november 4-től december 3-ig lesz nyitva a 1026 Budapest Torockó u. 11-ben. Megtekintése ingyenes, de regisztrációhoz kötött: reproducedparadise@gmail.com. További infó az esemény oldalán: www.reproduced-paradise.com

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top