A földgáz váltja ki a közlekedés kőolajigényét?

A zöld rendszámot elsőként megkapó (de nem az egyes sorszámú) BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten

A földgáz az egyik olyan üzemanyag-alternatíva, ami esélyt ad arra, hogy lezárjuk a kőolajalapú közlekedés lassan másfél évszázados történetét. Benzines és dízeles társaikhoz képest a földgázautókat alacsonyabb üzemeltetési költség és hosszabb élettartam jellemzi. Különösen akkor, ha biogázt, vagyis megújuló energiaforrást használnak. Szakértők szerint megvan az elvi lehetősége, hogy a magyarországi felszíni közlekedés energiaigényének nagy részét ezzel fedezzük.

Rövid és középtávon valószínűleg továbbra is a kőolajszármazékokkal működő belsőégésű motor marad a legelterjedtebb meghajtási forma a közúti járműveknél. A környezetvédelmi, fenntarthatósági és gazdaságossági szempontok persze azt diktálják, hogy minél gyorsabban megszabaduljunk tőle, a szóba jöhető technológiai alternatívák azonban különböző okokból még nem állnak készen a teljes hatalomátvételre.

Az elektromos autók száma világviszonylatban 5 év alatt a százszorosára emelkedett: aNemzetközi Energia Ügynökség (IEA) kimutatásai alapján 2015 végén már 1,26 millió volt forgalomban. A terjedésének üteme lenyűgöző, de ez a szám még mindig elenyésző ahhoz képest, hogy az emberiség jelenleg több mint 1,2 milliárd benzines vagy dízeles járművet tart üzemben. A Bloomberg előrejelzése szerint 2040-ben az újonnan eladott autók közül is csak minden harmadik lesz elektromos, vagyis 20-30 éven belül nem lesz stafétaváltás.

A földgázmotorok vonzerejét az alacsonyabb üzemanyagár és üzemeltetési költség mellett főként az adja, hogy környezeti terhelésük jóval kisebb a benzin- vagy dízelüzemű motorokénál. A szén-dioxid kibocsátás terén például akár 20-25 százalékot is verhetnek versenytársaikra.

Magyarország útjait a legfrissebb adatok szerint közel 7 ezer földgázüzemű jármű rója, mintegy 95 százalékuk személyautó. Bár ezek javarészt hibrid meghajtásúak, tulajdonosaik dolgát nagyban nehezíti, hogy jelenleg csak 8 nyilvános CNG kúton juthatnak üzemanyaghoz, ráadásul kizárólag a fővárosban vagy annak közelében. Összehasonlításul: Németországban nagyjából 1100, Olaszországban 900, Ausztriában pedig 200 töltőállomás működik.

 

 



Nincs hozzászólás

Írd le a véleményed!