+ Film

Az Anjo-ház elrablása

Japán 1947-ben, a film bemutatása idején, már második éve megszállott ország volt, s az amerikai hatóságok megpróbálták átalakítani (demokratizálni) a szerintük feudális és elmaradott japán társadalmat – írja Ferber Katalin a Bál az Anjo-házban című japán filmről.

Bál az Anjo-házban, (1947), Japánul: Anjo-ke  no butokai, Angolul: A Ball at the Anjo House, Rendezte: Kozaburo Yoshimura

Írta: Ferber Katalin

Különleges film ez, nemcsak a témája, de a bemutató éve miatt is.

Japán 1947-ben már második éve megszállott ország volt, s az amerikai hatóságok megpróbálták átalakítani (demokratizálni) a szerintük feudális és elmaradott japán társadalmat. Az egyik intézkedésük a korábbi nemesi rangok és kiváltságok eltörlése volt.

A film egy nemesi család, az Anjo-k optimista története.

A családfő, Tadahiko Anjo, elveszti rangját és vagyonát is. Kénytelen elbúcsúzni korábbi életmódjától is.

Ő, hasonlóan a többi nemesi címmel rendelkező grófhoz és báróhoz soha nem dolgozott, elődei vagyonából élt, s hobbija a műgyűjtés, valamint képek festegetése volt.

Családja minden tagja lesújtva veszi tudomásul a változásokat, kivéve Atsukót, a lányát, akit Setsuko Hara alakít (Róla itt írtunk). Ő a család optimista és bölcs tagja, s ő az, aki a számukra drámai változások következményeit megpróbálja szeretettel és némi megfontoltsággal enyhíteni.

Nincs könnyű dolga.

Nagynénje otthagyta a férjét, amikor rájött, hogy a férje szeretőt tart. Bátyja, Masayuki cinikus és élveteg férfi, aki Kikut, a szolgálóját saját kedvtelésére használja. Anjo, a családfő, egy híres katonatiszt unokája, rettenetes méretű adósságot halmozott fel a háború éveiben, így kiváltságai (és kapcsolatai) már nem mentik meg a tönkremenéstől.

Ryuzaburo Shinkawa, Atsuko apjának korábbi barátja és támogatottja, valamint hitelezője, az Anjo család adósságai fejében el akarja venni a család házát. Egyúttal azt tervezi, hogy lányát Yokót, Atsuko bátyjához adja feleségül. Természetesen az érintettek beleegyezése ehhez nem szükséges, Japánban vagyunk.

Atsukón kívül van egy másik fontos szereplője a filmnek, a család volt sofőrje.

Ő,  elhagyva az Anjo házat, kemény munkával rengeteg pénzt gyűjt össze, s megpróbálja ebből az Anjo család adósságát kifizetni Shinkawának.

Ő azonban csak egy sofőr, s bár Atsuko többször kérleli apját, hogy fogadja el tőle a pénzt, az apa abban reménykedik, hogy úriemberekhez méltóan Shinkawa és ők meg tudnak egyezni.

Nem ez történik, a megállapodás Anjo könyörgése és megalázkodása ellenére nem jön létre. Shinkawa bevallja neki, hogy a lánya számára tervezett házasság is puszta számításból történt. Évekig használta az Anjo család nevét, rangját és befolyását hogy vállalatbirodalmát felépítse, de megváltozott minden, s így már nincs szüksége rájuk. A házassági megállapodást is felbontja, s közli (vendégként!) a ház urával, hogy a házát már sajátjának tekinti.

Anjo és Shinkawa párbeszédét kihallgatja Atsuko bátyja. Megtudja, hogy a tervezett frigy puszta számításból történt, s ezért bosszút áll az egyébként ártatlan Yokón, Shinkawa lányán. Leitatja, bevonszolja az üvegházba, megpróbálja megerőszakolni, de azt Kiku, a szolgálólány megzavarja, így Yokót a férfi egyszerűen kidobja. Vagyis a bosszú Yokó megalázása.

Eközben zajlik a bál, ahol felvonulnak az egykori főurak és feleségeik. Az Anjo ház bálján azonban botrány botrányt követ. Megjelenik a család volt sofőrje, aki miután bevallja Atsuko nagynénjének, hogy évek óta őt szereti, összespórolt pénzt ajánl fel a családnak, hogy kifizessék Shinkawának az adósságukat. Ezzel természetesen a sofőr tulajdona lesz az Anjo ház.

(Majdnem forradalmi jelenetet láthatunk ezekben a pillanatokban.)

A vendégek táncolnak, esznek, isznak, s ha nem volt elég a sofőr felbukkanása, akkor Anjo, a házigazda régóta kitartott gésa-szeretőjének megjelenése a bálon már tűrhetetlen.

Anjo, látva a helyzete kilátástalanságát, véget akar vetni életének, de előtte bejelenti a vendégeinek, hogy elveszi feleségül a gésát. Újabb forradalmi helyzet: a gésa egy (volt) nobilitás felesége lesz. Vezeklés ez, a javából.

Anjo a családfő, folytatva korábbi “bűneiért” történő vezeklését, megajándékozza legidősebb szolgáját egy zsebórával, majd előkészíti az öngyilkosságát. Az öngyilkosság, bár a hagyományos japán felfogás szerint korántsem bűn, ebben a filmben azzá válik. A nézők így fellélegezhetnek, amikor Atsuko villámgyorsan megmenti apját a végzetes pisztolylövéstől.

Atsuko bátyja is belátja hogy milyen méltatlanul bánt korábban Kikuval, a szolgálójával, aki persze szerelmes a fiatalúrba. A férfi letérdel és bocsánatért esedezik, kezét imára kulcsolva….

ballattstill

A film utolsó jelenetében Anjo és Atsuko, apa és lánya együtt táncolnak. Felszabadultan és mosolyogva.

Az amerikai cenzúra hivatalnokai egészen biztos, hogy ezzel a filmmel elégedettek voltak. Nem volt vele sok dolguk.

A  film a bemutató után 1947-ben elnyerte a hazai Kinema Junpo legjobb filmjének járó díját.

A Bál az Anjo-házban egyszerre tragédia és komédia. A majdnem-demokrácia látlelete Japánban.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Népszerűek

To Top