+ Film

Emlékévet érdemel Miklós Rózsa, az elfeledett magyar származású zeneszerző!

A Margitszigeti Szabadtéri Színpad filmzenekoncert-sorozata július 15-én az Oscar-díj jegyében folytatódik: a filmtörténelem legnagyobb filmjei és legnépszerűbb filmzenéi kerülnek terítékre Hollywood aranykorától egészen napjainkig. Hubai Gergely ötletgazdát kérdeztük.

Egy este csendül fel Max Steiner gyönyörű szvitje az Elfújta a szél témáiból, Vangelis légies himnusza a Tűzszekerek című filmből, illetve Miklós Rózsa epikus kísérete a Ben-Hur kalandjához. A Margitszigeti Szabadtéri Színpad filmzenekoncert-sorozata július 15-én az Oscar-díj jegyében folytatódik: a filmtörténelem legnagyobb filmjei és legnépszerűbb filmzenéi kerülnek terítékre Hollywood aranykorától egészen napjainkig. Hubai Gergely ötletgazdát kérdeztük.

– Nyár, filmzenék egy különleges helyszínen, a Margitszigeten…. Honnan az ötlet?

– Ez már a negyedik koncertem a Margitszigeten, így az ötletelés már évekkel ezelőtt elkezdődött. Habár a filmzenei koncertek Magyarországon nem újdonságok – számos remek koncert létezett már az én műsoraim előtt is –, számomra fontos elv, hogy a produkciók egyediek legyenek, igazi premier események, amelyekre egyetlen este van lehetőség.

Minden évben más-más a tematika, a programok kialakításában teljesen szabad kezet kapok, óriási segítség, hogy Bán Teodóra igazgatónő így megbízik a választásaimban. A múltban volt már James Bond témájú est, Filmzene a világ körül program, tavaly pedig az Edith Piaf évforduló kapcsán egy programba hoztuk össze a sanzonok királynőjét a francia filmzene és filmkultúra világával. Az idei téma Oscar/Zene, tehát Oscar-díjas filmekből és zenékből kapunk ízelítőt.

A Budapest Symphoy Orchestra tagjai otthonosan mozognak minden zenei stílusban. (Forrás: BPSO.hu)

Az est hangulatfelelőse, a Budapest Symphoy Orchestra otthonosan mozog minden zenei stílusban (Forrás: BPSO.hu)

Egy kis ízelítő:

  • Star Wars (John Williams)
  • Ben-Hur (Miklós Rózsa)
  • Gladiátor (Hans Zimmer)
  • Elfújta a szél (Max Steiner)
  • Farkasokkal táncoló (John Barry)
  • A keresztapa II (Nino Rota)
  • Miss Daisy sofőrje (Hans Zimmer)
  • Egy csodálatos elme (James Horner)
  • Forrest Gump (Alan Silvestri)
  • Amadeus (Wolfgang Amadeus Mozart)
  • Titanic (James Horner)
  • Tűzszekerek (Vangelis)
  • West Side Story (Leonard Bernstein)
  • Álom luxuskivitelben (Henry Mancini)
  • Mary Poppins (Richard M. és Robert B. Sherman)
  • Cinema Paradiso (Ennio Morricone)
  • Schindler listája (John Williams)
  • E.T. (John Williams)

Ezeket hallhatjuk július 15-én este!

– Mi változott az évek, évtizedek alatt a filmzenékben, céljukban, megvalósításukban?

– Szerintem a változás nagyon jól leírható a programban látható példákon keresztül is. A cél nyilvánvalóan sosem változott jelentősen: olyan zenei kíséreteket kell szolgáltatni, amelyek segítik a filmet. A cél azonos, az eszközök változtak csupán. A hollywoodi stúdió korszakban domináns volt a leitmotívumokra épülő szimfonikus zene, mint például az Elfújta a szél esetében, később az ötvenes évektől kezdve az eszköztár részévé vált a betétdal is, ilyenek például a programban az Álom luxuskivitelben vagy a Butch Cassidy és a Sundance kölyök.

Talán feltűnt, hogy viszonylag kevés zene szerepel napjainkból a koncert műsorában. Ennek oka, hogy az Amerikai Filmakadémia manapság gyakran tüntet ki olyan zenéket, amelyek jellegükből adódóan nem kerülhetnek bele egy ilyen koncertbe.

Ilyen például a Túl a barátságon gitárra alapuló kísérete vagy a Social Network – A közösségi háló indusztriális megközelítése. Ezek a nem is olyan régi Oscar-sikerek nem kerülhettek programba, ezért is kellett a régi klasszikusok közül is szemezgetnem.

– Magyar zeneszerzőt sem látok a listában, kivéve Miklós Rózsát, akiről alig tudunk valamit…

Miklós Rózsa egy kivételes tehetség, akit szerintem Magyarországon sokkal jobban kellene ismernünk. Ennek elsősorban az az oka, hogy Rózsa Magyarországon gyakorlatilag nem alkotott, minden filmzenéje Nagy-Britanniában és Hollywoodban készült. A kiköltözése után csak egyszer látogatott haza, és akkor éppen a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon adott koncertet. Akkoriban elsősorban a Korda testvérekkel készült filmjeit ismerték itthon (A bagdadi tolvaj, A dzsungel könyve), de bármilyen szépek is ezek a zenék, Rózsa karrierjének csúcsát az MGM-nél készült nagy történelmi eposzok jelentették: Quo Vadis, Ben-Hur, Királyok királya, vagy a nem bibliai témájúak között az Ivanhoe, A kerekasztal lovagjai.

Csak remélni tudom, hogy a jövőre tartandó Rózsa-évforduló jobban ráirányítja a figyelmet az 1907-ben született zeneszerzőre.

Abban bízok, találok kiadót a Rózsa-filmekről szóló könyvemhez, illetve hatalmas élmény lenne egy Rózsa koncertet is szervezni. A program már megvan, már csak az érdeklődők kellenek.

Minden idők legtöbb Oscarjával elhalmozott alkotása, a Ben-Hur 57 év után újra a szélesvásznon, digitálisan felújítva.

Oscar/Zene

szimfonikus filmzenekoncert

2016. július 15. (péntek) 20 óra

Margitszigeti Szabadtéri Színpad

(jegyek itt rendelhetők)

Filmzenék nagy, szimfonikus hangzással, vetített filmrészletekkel, Oscar minőségben, a Margitsziget csodálatos „vetítőtermében”.

Vezényel: Nic Raine

Közreműködik: Budapest Symphony Orchestra

Ötlet és koncepció: Hubai Gergely

Producer: Bán Teodóra

A Szabad Tér Színház produkciója.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Népszerűek

To Top