+ Oktatás

Halló, Lajos! – gyerekek ütős rap poetry dala az elfogadásról és az együttélésről

Színész Bob és Beck Zoli közreműködésével – a tolerancia jegyében – rapszámot írtak és adtak elő három iskola diákjai. A közös kreatív munka után több gyereknek feltűnően javult a tanulási teljesítménye, és jó irányba változott a viselkedése.

Amit Horváth Kristóf Színész Bob csinál, az három perc alatt megfog minden gyereket, legyen bármilyen származású, hátterű. Azt gondoltam, ezt ki kell használni. Így született meg a Közös Nevező Oktatási Program Halló, Lajos! című rapszámának ötlete – a tolerancia jegyében.

Amint arról év elején beszámoltunk, a Centropa Alapítvány, a Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium, a Tevan Alapítvány, az Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány és a Haver Informális Zsidó Oktatási Közhasznú Alapítvány közreműködésével elindult a Közös Nevező Oktatási Program. Célja, hogy hidakat építsenek a társadalom különböző szegmenseit képviselő iskolák közt. A komfortzónájukból kimozdított diákok interaktív programok révén messzebbre látnak majd a saját közvetlen környezetüknél, és a leegyszerűsítések helyett képesek lesznek a világot a maga színességében, összetettségében vizsgálni és elfogadni.

hallólajos1

A Közös Nevező keretében készült Halló, Lajos! című rapdal ötletadója Horn Tamás, a projekt koordinátora. ,,Viszonylag szoros kapcsolatom van a zenével, más területen, de dolgozom zenészekkel, magánemberként pedig én is foglalkozom rappel. Így jött az ötlet, hogy Horváth Kristóf Színész Bobot,

aki egyrészt a magyar slam poetry egyik kiemelkedő alakja, másrészt remek drámapedagógus,

valamilyen formában vonjuk be a programba” – mondja Tamás. ,,Kitaláltuk, hogy csináljunk egy rapszámot, mert talán ez az a vonal, amivel a legjobban meg lehet fogni a gyerekeket. Nem mintha erősíteni akartuk volna a sztereotípiát, hogy a romák csak a zenéhez értenek, de tudtuk, hogy egy ilyen rövid távú együttműködésben ez lehet az az eszköz, amivel leginkább ötvözhetjük a kellemeset a hasznossal.”

Csoportmunka Horváth Kristóf Színész Bobbal

Csoportmunka Horváth Kristóf Színész Bobbal

A dalt a budapesti Wesley János Általános Iskola, a felsődobszai Bárczay Gábor Általános Iskola és a pécsi Kovács Béla Általános Iskola diákjai közösen írták, illetve adták elő.

Megkeresték azt a kifejezési formát, amellyel a leghatékonyabban tudják közölni a gondolataikat a világról és önmagukról, az elfogadásról és az együttélésről.

Színész Bob mellett megnyerték maguknak Beck Zolit is. ,,A három iskola diákjai találkoztak Pesten, majd miután megismerkedtek egymással, Színész Bob közreműködésével elkezdték írni a szöveget” – meséli Horn.

Csoportmunka Horváth Kristóf Színész Bobbal

Szövegelés  Horváth Kristóf Színész Bobbal

,,Kristófnál ez gyorsan megy, leült a gyerekekkel, akik külön csapatokban dolgoztak, és egy-egy óra alatt összehozták a szövegtörzset. Aztán ki-ki otthon javítgatta, csiszolgatta a sajátját.

Amit Bob csinál, az három perc alatt megfog minden gyereket, legyen bármilyen származású vagy hátterű. Sok helyre hívják, mindenfélét csinál, de ahogy látom, missziója, hogy tehetségével és hitelességével minél több gyereken segítsen.

Így született meg a Halló, Lajos! című rapszám – a tolerancia jegyében –  és  abból a videóklip.”

Közös munka Beck Zolival és Színész Bobbal

Közös munka Beck Zolival és Színész Bobbal

Horn eleinte szkeptikus volt. ,,Sikeresebb lett, mint gondoltam” – mondja. ,,Úgy voltam vele, hogy jó, jó, csinálunk egy dalt, nagy élmény lesz a gyerekeknek, de hosszú távon – valljuk be – nem sok minden változik. Ehhez képest a borsodi iskola tanárától kapott visszajelzésekből az derült ki, hogy

több gyereknek feltűnően javult a teljesítménye. Van, aki öt tárgyból állt bukásra, most pedig úgy tűnik, talán ha egy pótvizsgája lesz. Többeknél csökkentek a hiányzások, és viselkedésbeli változások is láthatók.

Van például két fiú – féltestvérek –, akik nem voltak jó viszonyban, de a projekt óta sokkal békésebbnek tűnik a kapcsolatuk. Néha tartottam attól, hogy bármennyire jók ezek a projektek, csak a kirakatnak készülnek, és most

óriási visszaigazolás, hogy nem így van.

Megnyugodott a lelkem.”

Fontos kiemelni, hogy a dal megvalósítása a részt vevő tanárok érdeme, az ő hihetetlen munkájuk eredménye. Motiválták a diákjaikat, megszerveztek minden ügyes-bajos dolgot a háttérben; nekik köszönhető, hogy a gyerekek szövege összeállt, hogy stúdióba vonulhattak, hogy egy flashmob keretében adhatták elő a szerzeményüket. Így külön köszönet illeti Miklós Bettinát és Horváth Jánost (Pécs), Csikós Annamáriát és Majsai Virágesztert (Budapest), illetve Fejér Imrét és Bajzák Mónikát (Felsődobsza).

hallólajos4

A mintegy 400 ezer forintból megvalósított videóprojekt sikere a gyerekek óriási örömén és a pedagógiai értéken túl marketingszempontból sem lebecsülendő. ,,Reméljük, azért is megérte, mert felkapják rá a fejüket mások is, és talán pénzt is tudunk szerezni arra, hogy még több gyereket vonhassunk be a programjainkba” – mondja a koordinátor.

A Közös Nevező következő kiemelt projekttervét Gárdos Péter Zsidó mesék című sorozatának mintájára találta ki egy fővárosi és két pécsi iskola közösen. Emberi mesék címen felkeresnek majd általuk tisztelt, közismert embereket, és rövid interjúkat készítenek velük különböző, társadalmi szempontból fontos témákról.

A Közös Nevező csapata szeretné, ha legalább 5-6 interjú megvalósulhatna, és ha jól sikerülnek, DVD készülhetne belőlük – oktatási célokra.

A nyitóképen Horváth Kristóf Színész Bob, Beck Zoli és a gyerekek alkotócsapata.

A Halló, Lajos! című klip közreműködőinek teljes névsora a videó stáblistáján olvasható.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Népszerűek

To Top