+ Színház

Tapsviharral jutalmazta a bécsi közönség Mundruczó legújabb előadását

Mundruczó, aki már több ízben volt a Bécsi Ünnepi Hetek vendége, tapintatos gondossággal, kliséktől mentesen vitte színpadra hazájának legégetőbb gondjait, arcot és történetet adva a diszkriminált embereknek.

A Proton Színház Mundruczó Kornél rendezte Látszatélet című világbemutatóját tapsviharral jutalmazta a Bécsi Ünnepi Hetek közönsége. Nem csak Lilian Spatz, az ORF munkatársa, de a többi jelentős osztrák napilap és portál is egyenként kiemeli a nagyszerű színészi alakításokat, a különleges díszletet és Mundruczó új színházi formanyelvét.

“Egy olyan korban, amikor egyre fontosabb az identitás meghatározása, Mundruczó arról a kérdésről készít színházi előadást, hogy vajon el tudunk-e szakadni családi gyökereinktől, meg tudjuk-e tagadni származásunkat, lehetséges-e testre szabott identitást alkotni. A Látszatélet egy, a sajátjánál jobb életre törekvő fiatal férfi görcsös próbálkozását mutatja be.

A Mundruczó által alapított budapesti Proton Színház nemzetközi koprodukcióban létrejött előadása Szilveszter (Jéger Zsombor) történetét beszéli el. A fiú elégedetlen roma származásával, hátat fordít rokonságának, hogy Budapesten, a nagyváros névtelenségében találja meg önmagát. Az elfojtás következtében Szilveszterben egyre nő az öngyűlölet – csak idő kérdése, mikor robban.

Latszatelet_Rev_Marcell_web

Amikor ez megtörténik Szilveszter sötét bőrű és fekete hajú romákkal teli világa váratlanul találkozik a testet öltött ideális énjével: egy szőke fiú él gyerekkori lakásában, emlékei között. (…) A Látszatélet ősbemutatója már az ötödik produkció, amellyel Mundruczó a Bécsi Ünnepi Heteken vendégszerepel. Rendezéseinek közös vonása, hogy kíméletlenül feltárják a jelenkori magyarországi viszonyokat. A mindennapi rasszizmussal, a párkapcsolati és a családon belüli erőszakkal, a dzsentrifikációval vagy a lakáshiánnyal foglalkozó témák tragikuma mellett azonban nem mond le egy csipetnyi humorról sem.” (Lilian Spatz, ORF.at, Ausztria)

Mundruczó Kornél szokatlan kamaradarabdját  lelkesen fogadták a Museumsquartier-ban. (…) A nagyszabású estén az erőszak és a hangerő által fémjelzett Mundruczó először mutatja meg légiesebb oldalát anélkül, hogy veszítene erejéből.

(derStandard.at, Ausztria)

 

Mundruczó Kornél hiperrealista mesterműve.

(mottingers-meinung.at, Ausztria)

 

Magával ragadóan emocionális a cigány édesanyát játszó Monori Lili alakítása.

(ORF.at, Ausztria)

Monori Lili és Rába Roland élőben harcolnak a lakásért. Lenyűgöző páros. (…) Szatírába hajló hiperrealizmus.

(Wiener Zeitung, Ausztria)

Latszatelet_foto_Rev_Marcell_web3

Az Ágh Márton tervezte kiváló színpadkép a darab minden egyes szakaszában meggyőző. A forgása által előidézett káosz és rendetlenség szemléletes metaforája ennek a nyugtalan, kaotikus korszaknak, melyben sokunk élete a feje tetejére áll, mikor elvesztek a szilárd viszonyítási pontok. (…) A darab pontosan és élesen mutatja meg a romák rejtett és nyílt megkülönböztetését Magyarországon, illetve hogy mennyire makacsul tartják magukat a hagyományos előítéletek, és mennyire erőteljesen van jelen a kirekesztés még a 21. században is.

(european-cultural-news.com)

A magyar Mundruczó Kornél halk, mégis erőteljes hatáselemekkel operáló rendezése a rasszizmust, a lakhatási nyomorúságot és a párkapcsolati erőszakot tematizálja. (…) Mundruczó, aki már több ízben volt a Bécsi Ünnepi Hetek vendége, tapintatos gondossággal, kliséktől mentesen vitte színpadra hazájának legégetőbb gondjait, arcot és történetet adva a diszkriminált embereknek. A százperces színházi este végén hosszan ünnepelte a közönség a társulatot és a rendezőt.

(Tiroler Tageszeitung, Ausztria)

 

Mundruczónak alig féltucatnyi karakterre és mindössze 100 percre van szüksége ahhoz, hogy vázolja a helyzetet, természetesen a magyarországitól elemelve és egyetemessé téve azt. A dzsentrifikáció, a nők elleni erőszak, a szélsőséges jobboldaliság és a rasszizmus témáit következetesen, két családtörténetbe ágyazva dolgozza ki, anélkül hogy a cselekmény szétesne vagy parttalanná válna. Felmutat, nem magyaráz, anélkül is érthetővé válik a hatalmi viszonyok rendszere.

(mottingers-meinung.at, Ausztria)

A Proton Színház Látszatélet című előadása Bécs után Oberhausenbe, Wiesbadenbe, Drezdába, Berlinbe és Lille-be látogat. Budapesten 2016. december 8-10. között lesz majd újra látható a Trafó Kortárs Művészetek Házában.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top