+ Film

Roman Polanski klasszikusához hasonlították a Saul fiát

Saul fia

Kedvező recenziók és egy lengyel fesztiváldíj előzte meg a Saul fia lengyelországi bemutatóját, Nemes Jeles László nagysikerű, Oscar-díjra is jelölt alkotását csütörtökön elővetítésen tekinthetik meg a meghívottak a varsói Lengyelországi Zsidók Múzeumában (POLIN) a helyi forgalmazó, a Gutek Film társszervezésében.

Kedvező recenziók és egy lengyel fesztiváldíj előzte meg a Saul fia lengyelországi bemutatóját, Nemes Jeles László nagysikerű, Oscar-díjra is jelölt alkotását csütörtökön elővetítésen tekinthetik meg a meghívottak a varsói Lengyelországi Zsidók Múzeumában (POLIN) a helyi forgalmazó, a Gutek Film társszervezésében.

A filmet a pénteki varsói hivatalos bemutatót követően láthatja a nagyközönség, második hivatalos bemutatót pedig szombaton tartanak a délnyugat-lengyelországi Wroclawban, amely idén az Európa Kulturális Fővárosa címet viseli. Mindkét vetítésre meghívták a film főszereplőjét, Röhrig Gézát.

A lengyel nézők már tavaly júliusban megtekinthették a filmet a Gutek Film által Wroclawban szervezett, hagyományosan népes közönséget vonzó Nowe Horyzonty filmszemlén. Az északnyugat-lengyelországi Bydgoszczban novemberben szervezett Camerimage filmfesztivál szakmai zsűrije pedig a rangos Bronz Béka-díjjal tüntette ki Erdély Mátyást, a Saul fia operatőrét.

A lengyelországi filmfesztiválok, valamint a film számos külföldi fesztiválsikere nyomán az előző hónapokban megjelent lengyel recenziók „megrázó alkotásnak”, „remekműnek”, „a filmtörténet kánonjába beíródó alkotásnak” nevezték Nemes Jeles munkáját. A Rzeczpospolita napilapban a májusi cannes-i filmfesztiválról tudósító kritikus kiemelte: a film stilisztikája testközelből láttatja a rettenetet, a megalázást, valamint „a méltóság megőrzésére tett kísérletet” egyaránt.
A stopklatka.pl filmportál recenzense szerint a Saul fia cáfolta azt a feltételezést, amely szerint a filmművészetben többféleképpen feldolgozott holokauszt témája

mára bizonyos értelemben lezártnak tekinthető.

Ezt a rendező által választott megközelítési mód tette lehetővé, mely

a pokoljárás kettős drámáját megélő emberek,

az auschwitzi haláltáborban kényszermunkát végző Sonderkommando tagjai szemével nézi a történteket.
Egy másik szakportál, a filmweb.pl kritikusa úgy értékelte: Nemes Jeles az egyszemélyes szemszöget, „drasztikus naturalizmust” alkalmazva, „az éveken keresztül ábrázolhatatlannak tartott” auschwitzi valóságot adta vissza „kompromisszummentes” módon. Ennek eredménye „egy rendkívül tiszta, erős mozi”.

A szó szoros értelmében vett remekműnek

nevezte az alkotást hétfőn Lukasz Adamski filmkritikus a W Sieci konzervatív hetilap kulturális rovatában.

Auschwitz borzalmait még senki sem ábrázolta ennyire érzékletes módon.

– írta, hozzátéve:

Minden másodpercben szinte érezni az égetett testeknek és a félelemnek a halálgyárból felszálló szagát.

Adamski a lengyel származású filmrendező, Roman Polanski híres holokauszt-filmjével, A zongoristával hasonlítja össze a Saul fiát, rámutatva: Polanskitól eltérően Nemes nem él szimbolikus jelenetekkel, ezért filmje „a tanúk által készített dokumentumként” hat.

A film lengyelországi forgalmazását a kulturális és audiovizuális ágazatok támogatására irányuló európai program, a Kreatív Európa támogatja 33 700 euróval. A pénteki fővárosi bemutató társszervezője a Varsói Magyar Kulturális Intézet, amely a filmgyártás egyik támogatója volt.

 

korábban írtuk:

 

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top