+ Film

Az Oscar-díjas filmes utál beszélgetni a színészeivel

Paolo Sorrentino Ifjúság című filmjét a jövő héten mutatják be a magyar mozikban. A film a művészet lényegéről, az emlékezésről és mindenekelőtt az elmúlásról szól, ami tízéves kora óta foglalkoztatja az olasz filmrendezőt.

Paolo Sorrentino Ifjúság című filmjét a jövő héten mutatják be a magyar mozikban. A film a művészet lényegéről, az emlékezésről és mindenekelőtt az elmúlásról szól, ami tízéves kora óta foglalkoztatja az olasz filmrendezőt.

A Rómába kalauzoló A nagy szépség után Sorrentino angolul forgatta legújabb alkotását, amelynek története a svájci Alpokban játszódik, egy luxus termálhotelben. Itt pihen a már nyugdíjba vonult, világhírű zeneszerző és karmester, Fred (a kétszeres Oscar-díjas Michael Caine) és legjobb barátja, a filmrendező Mick (Harvey Keitel).

A nagy szépség arról szólt, hogy milyen nehéz az életet folytatnia annak, aki azt gondolja, hogy a legjobb pillanatain már túl van. Ez a melankólia. Az Ifjúság ennek az ellentéte: a hősök az öregedés ellenére megpróbálnak a jövőre koncentrálni

– mondta Paolo Sorrentino az MTI-nek Párizsban adott interjúban.

Sorrentinót mindenekelőtt az elmúlás miatti szorongás érdekli.

Ez nem új keletű probléma nálam. Tízéves voltam, amikor anyám azt mondta, hogy száz évig fogok élni. Elsírtam magam, mert arra gondoltam, hogy már csak kilencven évem maradt, és ezt nagyon kevésnek éreztem. Tudom, hogy rosszul állok a kérdéshez, de mindig is szorongtam az elmúlás miatt

– emlékezett a rendező. Arra a kérdésre, hogy ezt a szorongást miért idős emberek szemszögéből meséli el, Sorrentino elárulta, hogy őt a fiatalok nem érdeklik.

A fiatalok nem tudják, hogy fiatalok. Ellenszenvesek, mert nincsenek tudatában a fiatalságuknak. Én viszont szimpatikus emberekről akarok filmet készíteni. Csak az idősek tudják, mi a fiatalság. Erről szól ez a film.

Sorrentino szerint ugyanis a fiatalság alapvetően nem kor, hanem szellemi állapot és a szabadság megértésének kérdése. Ez utóbbira szerinte csak a tapasztalt emberek képesek. A két főhős szabadon dönt arról, hogy folytatja-e tovább az életét vagy sem. Döntésük azonban a véletlennek köszönhető, de azt szabadon tudják értelmezni.

Fred kíváncsisággal szemléli a hotel többi vendégét, köztük leánya (az Oscar-díjas Rachel Weisz) problémáit, valamint a fiatal és ambiciózus írókat, akikkel Mick együtt dolgozik egy forgatókönyvön. Saját zenei karrierjét Fred lezártnak tekinti, amikor II. Erzsébet brit királynőtől kap meghívót, hogy még egyszer lépjen fel Fülöp herceg születésnapján.

A felkérés hatására a családját egész életében elhanyagoló karmester a film végére teljesen visszanyeri életkedvét. A végrendeletnek szánt, utolsó filmjén dolgozó rendező viszont belehal abba, hogy a 77 éves Jane Fonda által alakított karikatúraszerű hollywoodi sztár, akit ő indított el a pályán, meglátogatja és visszautasítja a neki ajánlott szerepet, mert egy mexikói tévésorozatban kapott három évre szóló szerződést.

Sorrentino, aki soha nem próbál a színészekkel a felvétel előtt, azt nem engedi, hogy a forgatókönyvtől kicsit is eltérjenek.

Általában utálok a színészekkel beszélgetni, ezért nem is mondok nekik semmit. Hagyom, hogy maguktól találjanak rá a szerepre. Ebben a filmben ráadásul a téma személyesen is érintette a két főszereplőt, elég volt figyelnem a megjegyzéseikre és az érzelmeikre. Michael Caine és Harvey Keitel azonnal rátalált a saját figurájára, mindketten hasonlóan karizmatikus, zene- és mozirajongó emberek, ugyanakkor nagyon érzékenyek.

Sorrentino filmjei a rá jellemző beállításokból és a kamera gondosan megtervezett mozgásából szinte azonnal felismerhetők. „Nincs ebben semmi irracionális. Az ösztöneimet követem, amikor a legkisebb részletekre koncentrálok, hogy a közönséget megérintsem. Természetesen vannak referenciák a fejemben, de sokat improvizálok” – állítja a rendező, amit a szigorúan megkomponált képek láttán nehéz elképzelni. „Jó, mondjuk inkább azt, hogy szeretek rendet rakni a rendetlenség közepén. Ez a film egy wellness szállóban játszódik. Az emberi testek nagy hangsúlyt kapnak a fürdőben. Nem az öregedést akartam hangsúlyozni, hanem a lehető legteljesebben megkoreografált módon mutatom meg a testek szépségét.”

A naturalista megközelítést következő munkájában sem szándékozik feladni Paulo Sorrentino. The Young Pope (Az ifjú pápa) címmel nyolc folytatásból álló televíziós filmet készít az olasz fővárosban egy képzeletbeli amerikai pápáról. A Vatikán kulisszái között játszódó sorozat címszerepét Jude Law brit színész alakítja.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top