+ Irodalom

Czunyinénál reklamál egy tanár, mert már nem Móricz a kötelező olvasmány

móricz

Egy volt tanár levélben fakadt ki a köznevelési államtitkárnak, mert a Légy jó mindhalálig helyett egy korábbi botránykönyvet olvastatnak a gyerekekkel.

Egy pesti általános iskola úgy döntött, hogy Móricz Zsigmond Légy jó mindhalálig című könyve lekerül a kötelező olvasmányok listájáról és helyette Janne Teller kortárs dán írónő Semmi című regényét olvastatják el a diákokkal. Az intézkedés kicsapta a biztosítékot egy volt magyar tanárnál, és felháborodott levélben panaszcunamit intézett az intézmény igazgatójához, majd leveléből küldött egy példányt a köznevelési államtitkárnak, Czunyiné Bertalan Juditnak is. Az irományt a valasz.hu közölte.

Gál Magdolna, aki korábban a IX. kerület egyik gimnáziumában dolgozott, maga is elolvasta a könyvet és úgy érezte, lépnie kell, sőt kötelessége minden erejével fellépni az „irodalmilag sem jelentős mű” ellen.

A Dániában először betiltott, majd kötelező olvasmánnyá avanzsált könyvről az extanárnő nincs túl jó véleménnyel:

Ezt a könyvet állítólag Dániában először betiltották, aztán kötelező olvasmány lett. Remélem, ott is utálják a gyerekek, ami kötelező, és nem olvassák el. Az írónő hihetetlen leleménnyel merítget és tocsog a kamaszlélek (vagy az emberi lélek?) sötét és félelmet keltő bugyraiban, hogy mindezt irgalmatlanul a képünkbe, illetve a gyerekek! képébe vágja.

Ezután részletes, ám szubjektív elemzés kap az olvasó a könyv tartalmából, majd következik a nagyágyú, azaz Móricz könyvének és a Semminek az összehasonlítása. Bár a felháborodott levélíró elismeri, hogy Nyilas Misi világa nagymértékben idegen a mai kor gyermekének,

De! Móricz műve minden tragikuma ellenére egy értékekkel teli regény, arra vezet rá, hogy nem hiábavaló az áldozat, hogy kiderül a végén az igazság, hogy a világ minden ridegsége ellenére jónak lenni jó, még egy ellenségesnek tűnő közegben is. Ezen túl egy nagy magyar írónak saját élményű, hazai tájon játszódó műve, egy ma is létező iskola múltjának a felidézése. A gyerekek számára gyökér-mű ebben a gyökértelen világban. Remek alkalom arra, hogy hazáról, családról, iskoláról, barátságról, hazugságról, szerelemről és árulásról jót beszélgessünk az órán, úgy, hogy a gyerekek nem is veszik észre, hogy nem Misiről, hanem róluk van szó. De pontosan erre való az irodalom.

Ezzel szemben a Semmi mit tud nyújtani? Gál Magdolna szerint

Egy mindenétől megfosztott világot, annak bizonyítását, hogy nem csupán lúzerek, ha akarnak valamit kezdeni az életükkel, hanem egyenesen gonosztevők, és ahogy az értelmet keresik, egyre inkább azzá válnak. És hogy még ez se számít, mert az élet vállrándítással továbbhalad mindezen.

Tanárként és szülőként (négy felnőtt gyerek anyja vagyok) is azt gondolom, nagyon hibás, sőt ártalmas ennek a kollégának a tanári gyakorlata, amennyiben ezt a művet olvastatja el tanítványaival. Várom szíves válaszát, hogy mi történt ebben az osztályban, mert a gyerekeink nevelése nem magánügye egy iskolának.

A könyvről korábban mi is kifejtettük kevésbé heves véleményünket.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top