+ Életmód

Hová tűnt az intimitás az életünkből?

intimitás

Míg az X és Y generációnak megadatott a háborítatlan gyerekkor és a valódi intimitás megélése, addig a Z generációnál kicsit máshogy alakul a bizalom, a kötődés és az empátia kialakulása. Az online tér miatt ugyanis a pszichoszexuális fejlődési szakaszok is megváltozni látszanak.

Míg az X és Y generációnak megadatott a háborítatlan gyerekkor és a valódi intimitás megélése, addig a Z generációnál kicsit máshogy alakul a bizalom, a kötődés és az empátia kialakulása. Az online tér miatt ugyanis a pszichoszexuális fejlődési szakaszok is megváltozni látszanak. 

Az online tér az utóbbi időben olyan fogalmakba nyúlt bele, és olyan érzéseket változtat meg, amelyek korábban csak az offline térben alakultak ki, és csak ott lehetett őket megélni és kezelni. Nevezetesen a kötődés, bizalom vagy empátia. A különböző közösségi oldalak, és maga az online lét mindennapivá válása a mostani gyerekeknél már mutat olyan viselkedési és érzelmi módosulásokat, amelyek elég aggasztónak tűnnek.

Ma egy 12 éves gyerek is párkapcsolati nehézségekkel küzd, az étkezési zavarok indulási ideje 9 éves korra csúszott le, amely korábban 15 év körül alakultak ki, és a Facebookon sérül a 11-12 éves gyerekek intimitása, aminek ekkor még nem is kellene, hogy kialakuljon.

– sorolja Tari Annamária pszichológus, a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban tartott előadásán.

A freudi pszichoszexuális fejlődési szakaszoknak megfelelően ugyanis 11 évesen a nemek úgymond utálják egymást és csak néhány évvel később kezdődik meg az egymás iránti érdeklődés. Az online tér egyébként nem csak a fiatalokra van nagy hatással. Tari szerint ugyanis a háborítatlan gyerekkorral rendelkező, idősebb generációba tartozó emberek is rászoktak az érzelmi szükségletkielégítés azonnaliságára. Ez megnyilvánulhat természetesen a különböző közösségi oldalakon való postolásban, de a társkereső portálokon is tetten érhető már például, az intimitásnak egy teljesen furcsa és megdöbbentő módozata.

Vegyünk egy 35 éves elvált nőt, aki ismerkedni akar. Erre nagyon sok lehetőség adott az online térben. Talál valakit, akiről tegyük fel, hogy minden adat igaz, amit állít magáról. Ebben a nőben erős a másikhoz való kapcsolódási vágy. Ezen a felületen azonban nagyon hamar előre szaladnak az érzelmek, anélkül, hogy bármi történt volna, azonban ez a nő már három levélváltás után képes azt mondani a barátnőjének, hogy megtalálta az igazit.

– szemlélteti a gyorsaságot a szakember.

Ez a nő ugyanis az online térben él át valamit, amely offline érzelmeket vált ki belőle. Tari ezt csapdának nevezi, amit az online tér hozott be az életünkbe. A pszichológus szerint ez a jelenség nagyon sokat változtat azon, hogy hogyan fog majd később működni a valódi intimitás.

Lesz-e 20-25 év múlva valódi intimitás, amely két ember között úgy alakul ki, hogy háborítatlan offline együttlétük van?

– kérdezi Tari.

Rémisztő lehet ez a kérdés, azonban ennél is durvább, hogy bizonyos felmérések kimutatták, hogy a megkérdezett okostelefon-használók 45-50%-a használja telefonját szex közben. Emellett persze alapvető, hogy utazás közben, vagy akár a wc-n is mindennapos, hogy a legtöbb ember folyamatosan nyomkodja az érintőképernyőt. A 21. század intimitásával az a legnagyobb probléma, hogy eltűnik a publikus és az intimitás közötti határ.

Tari úgy látja, hogy a megosztási kényszer mára sokkal erősebb, mint a valódi élmény megélése. Egyik kollégája mesélt erről egy riasztó történetet, miszerint elment egy esküvőre, ahol a leendő ifjú pár, még a szertartás előtt csinált néhány szelfit, amelyen úgy tűnt, mintha már a boldogító igen kimondása után lennének, és ezeket a képeket egyből fel is pakolták a világhálóra.

További ide vonatkozó jelenség, hogy főleg a Z generációhoz tartozó fiatalok körében nagyon divatos becsekkolni bizonyos helyekről. Az első lépés nem az, hogy leülnének élvezni a kávéjukat, vagy a barátaik társaságát, hanem az, hogy gyorsan világgá kürtöljék, hogy ők éppen hol vannak.

Nem lehet megjósolni, hogy ha mindent a láttatás vezérel, akkor mi lesz annyira érdekes vagy értékes, hogy az belül maradjon. Mi hozza majd el a publicitás és az intimitás közötti határt? Egy áramszünet?

– teszi fel a kérdést Tari, majd hozzáteszi, hogy ez egyáltalán nem a hagyományok megőrzéséről szól, hiszen nyilvánvaló, hogy a változó világban a mai fiatalok az új körülményeknek megfelelően szocializálódnak, de azért vannak elég rémisztő reakciók, amelyek elgondolkodtatják az embert arról, hogy minden rendben van-e a Z generáció háza táján. Ilyen például a következő történet.

Négynapos kirándulásra ment egy 17 évesekből álló csapat, amikor megérkeztek a helyszínre és kiderült, hogy nem elég a sávszélesség, és nem lehet internetezni, négy lány komoly pánikrohamot kapott, akik felhívták a szüleiket azzal, hogy embertelen körülmények uralkodnak a helyszínen és azonnal vigyék őket haza. Négy szülőből kettő el is vitte a gyerekét.

– meséli a pszichológus, majd hozzátette, hogy a csapatnak 48 óra kellett ahhoz, hogy átlendüljenek ezen a tragédián és rájöjjenek arra, hogy az is jó móka, ha élőben beszélgetnek egymással és nem nyomkodják állandóan a Facebookot.

3 hozzászólás

3 Comments

  1. Dezso12345 szerint:

    Basszus lemaradtam valamiről! Érdeklődnék, hogy hány colos telefont illik használni szex közben, és be kell-e kapcsolni a rezgő módot és(vagy) a kamerát hozzá? Esetleg tablet is megfelel ilyen célra? Ha igen milyen méretig? Az 50% azt jelenti, hogy a pár egyik tagjánál van a telefon, a másik ebben a szituációban passzív? Ha mindketten használják, akkor akár 100% körüli eredmények is várhatóak? Másik kérdésem, honnan lehet letölteni ingyenes wcpapir alkalmazást Androidos telefonra???

  2. Mehee szerint:

    Te nagyon bolond vagy, de tetszik a megfogalmazás. A wc-papíros alkalmazás engem is érdekelne! 😀

  3. Évee szerint:

    Ugyan honnan, kitől tanuljon az a Z generációs gyerek egyáltalán kommunikációt és vele együtt intimitást, amikor a családok többsége ehhez hasonlóan működik?: http://zongezmenyek.blogspot.hu/2015/02/latszat.html

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top