+ Fotó

5 bizonyíték arra, hogy a gif most már nem csak egyszeri poén

A gif korábban csak egy újabb másodperc-műfajnak tűnt, de egyre többen ismerték fel a valódi lehetőséget a bemozduló képben. Lassan külön kiállítást érdemelnének a műfaj legkreatívabb alkotói.

Lassan végleg le lehet számolni a gifekkel szembeni előítéletekkel. Azaz már rég le kellett volna számolni. A többség számára jobb esetben csak egyszeri poénnnak, rosszabb esetben internetes szemétnek tekintett formátum kinőtte gyerekbetegségeit, és már egy sor kreatív videoművészt vagy grafikust ihletett meg. Színre lépett egy elég masszív gif-művész vonulat, akik nem csak megnevettetnek, hanem elgondolkodtatnak műveikkel. Ők azok, akik  ráébredtek arra, hogy a másodpercnyi érdekességet nyújtó műfajban több rejtőzik, mint azt elsőre  gondoltuk volna. És ők azok, akiket a legmenőbb internetes portálok, magazinok alkalmaznak illusztrátorként. Mert alkotásaik akár még a szöveg elolvasása alatt/után is ott ragadnak egy-egy találó, vagy szemet gyönyörködtető gif előtt. Nézzünk néhány példát.

Rebecca Mock

A New York Timesnak és a Cartoon Networknek dolgozó New York-i művész bemozduló képeit már Edward Hooper festményeihez is hasonlították. Valóban, van valami egészen egyedi nyugalom a csendéleteiben, melyeken a modern eszközök sem lógnak ki a képről, sőt épp ezek a kütyük adják a poént. Sokan szidják okostelefon-függő korunkat, mondván nem látunk tovább a kijelzőnknél, de Mock képei inkább arról tanúskodnak, hogy még a 2010-es évek digitális világának is megvannak az analóg szépségei.

Robin Davey

A londoni illusztrátor gif-alkotásai egyszerre játékosak és vérkomolyak. Nem hiába sorolja példaképei közé Miroslav Sasek rajzait, akinek a művein az ember Jacques Tati filmjeit idézve burleszk-figuraként csetlik-botlik a világban. Davey azonban a humor mellett mindig elbújtat valamilyen aktuális témát is műveiben, a legtöbbször persze prózai okból: a Wired olasz verziójában megjelenő cikkekhez készít illusztrációkat.

Az ember és a mesterséges intelligencia:

Az ülés öl:

Micaël Reynaud

A francia, többször is díjazott alkotó gif-animációi már némileg túl is lépnek a műfaj keretein. Reynaud ugyanis rengeteg videó-, és fotótrükköt használ ahhoz, hogy gifjei külön univerzummá, szinte már kisfilmekké váljanak. Nála nem giccses a stop-motion és a képtorzítás sem öncélú. Egy biztos: Reynaud leginkább az időt akarja foglyul ejteni műveivel.

 

The Gif Conoisseur

A kalappal a kezében a képet szemlélő úriember, a Conoissseur, azaz  A műértő eredetileg Norman Rockwell 1961-es képén jelent meg, ahol egy Jackson Pollock alkotást tanulmányozott. A műértő úr azonban – hála a remek tumblr-oldalnak visszatért, és egyre több mozgó műalkotás előtt áll meg. A The Gif Conoisseur elsőre csak látványosnak és humorosnak tűnik, közben néhány kép azért jóval túlmutat ezen.

INSA – GIF–TI

A slusszpoén a végéra maradt: az Angliából érkező INSA egészen új szintre emelte a gif-művészetet. Nem elég, hogy a renitens, urbánus művészeti formákat, a grafitit, a street-artot és a gif-animációt ötvözi műveiben, de valószínűleg ő alkotta meg a legnagyobb gif-projektet is ezidáig. Rióban egy hatalmas területet festetett le, majd az űrből fényképeztette le a kijelölt helyszínt. Így jött létre az ambiciózus űr-gif, amely a műfaj történetében mérföldkőnek számít, és csak azt bizonyítja, nem lehet továbbra sem megjósolni, mire lehet képes egy-egy kreatív alkotó még ezzel a formátummal.

A videó az akcióról:

INSA korábbi, kevésbé grandiózus munkái:

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top