+ Színház

A Maladype egyetért Pintér Bélával, és a FESZ-ből is kilép

Maladype

Ma Magyarországon a függetlenek által delegált kurátorok szemében nem érték a több éves eredményekre épülő hazai és nemzetközi szakmai munka, írja a támogatás-csökkentést értékelő közleményében a Maladype.

A 15 éves Maladype Színház is megdöbbenten és értetlenül áll a színházi támogatások kurtítása előtt. Erről Balázs Zoltán és a Maladype Színház társulata adott ki közleményt.

A 2015/2016-os színházi évadban megalakulásának 15. évfordulóját ünneplő Maladype Színház társulata mély megdöbbenéssel és értetlenséggel fogadta a támogatásuk jelentős csökkenését. A színházat érintő 3.9 millió forintnyi indokolatlan elvonás következtében – a szakmai kuratórium döntésének köszönhetően – a tavalyi, 21.9 millió forintos támogatásuk idén 18 millió forintra csökkent.

A döntéshozói „gesztus” számunkra semmilyen formában nem összeegyeztethető a szakmai kuratórium Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) által delegált tagjaitól elvárható tájékozottsággal, szakértelemmel, objektív értékítélettel, valamint a működési pályázat kiírásakor a pályázati felhívásban megfogalmazott 53 pontos pályázati és bírálati szempontrendszer szerinti értékeléssel és azok betartásával. A Maladype Színház eddigi teljesítménye, eredményei és jövőbeli tervei fölött mondott „ítéletet” nem tudjuk értelmezni

– írja a Maladype közleménye. Hozzáteszik: a korábbi évek gyakorlatához képest idén a független területen alkotók „szerencséjére” a minisztérium szakértői testületében, az innovatív és progresszív színházi törekvések pályázati pénzeit elosztó és a döntéseket meghozó Színház I. kuratóriumában Lőrinczy György mellett „a függetleneket legjobban ismerők”, Barda Beáta, a Trafó Kortárs Művészetek Háza művészeti vezetője és Jászay Tamás kritikus is helyet foglalhatott.

A FESZ által delegált kurátorok minket érintő döntésének reduktív jellegét befolyásolhatja az a tény, hogy a Maladype – a független színházi szférában mindenkit érintő negatív folyamatok és az évről-évre hektikusan változó működési támogatások ellenére – ez idáig egyszer sem emelt kifogást a megítélt támogatásokkal kapcsolatban.

Konzekvens gazdasági és művészeti koncepcióval építkezve, évről-évre egyre nehezebb anyagi körülményei mellett rendkívüli erőfeszítéseket tett és különböző „túlélési stratégiák” sorát dolgozta ki mindennapi működése és projektjei finanszírozásának érdekében. A kuratóriumok által megítélt összegeket jól strukturálta, más forrásokból, kreatív támogatói programok megvalósításával a működési pályázatokon elnyert támogatást megnövelte, energiáját a mindenkori alkotói munkába fektette

– fogalmaz a társulat. Kiemelik, az egyéb pályázatok nem fordíthatók működési költségekre, ezért a működési támogatásra vannak utalva.

A Maladype Színház mögött nincs semmilyen fenntartó vagy befogadó intézmény, önálló játszóhelyét és állandó társulatát saját maga tartja fenn. Egyetértenek Hegedűs Sándor tánckritikus állításával, mely szerint „20 millió forint alatt nem lehet működtetni egy társulatot” és elgondolkodtatónak tartják, hogy az őket képviselő kurátorok számára miért nem egyértelmű érték egy állandó játszóhellyel, társulattal, repertoárral és magas előadásszámmal működő, jelentős hazai és nemzetközi koprodukciókat, fesztivál-meghívásokat, oktatási, nevelési programokat és workshopokat maga mögött tudó 15 éves alkotóműhely jelenléte a független színházi életben.

Mit kellene még bizonyítanunk?

– teszik föl a költői kérdést. Nehezen tudják azonban értelmezni a kuratórium másik tagjának, Jászay Tamásnak a szavait, aki szerint a „jelen körülmények között nagyobb szüksége van a támogatásra egy ígéretes progresszív pályakezdő együttesnek, amelynek társadalmi hasznossága vitathatatlan, és együttműködésben is gondolkodik.” A társadalmi hasznosságnak és együttműködéseknek kizárólag fiatal, pályakezdő együttesek számára történő privilegizálását visszautasítják.

maladype

Balázs Zoltán-rendezés, Dante Alighieri, Pokol

A Maladypének, még induló társulatként a korábbi, értékalapú szempontrendszer szerint évek alatt felépített szakmai hitelességet, szakmai minőséget és mérhető, igazolható eredményeket kellett felmutatnia ahhoz, hogy az akkori lehetőségekhez képest olyan mértékű támogatást kapjon, mint a jelenlegiekhez mérten a valóban fiatal, pályakezdő formációk

Azt is értetlenül fogadták, hogy Jászay szerint figyelembe vették azt is, hogy „az adott együttes mennyire szorul a pályázati pénzre.” Rászorultságra vonatkozó kérdést ugyanis nem találtak a pályázati felhívás részeként február 17-én megjelent bírálati szempontrendszerben.

Sajtóhírek szerint, írják, az államtitkár arra figyelt, hogy senki ne kapjon kevesebbet, mint tavaly. „A Maladypétől azonban nem az államtitkár, hanem a független területet képviselő kuratóriumi tagok vontak el tavalyi támogatásához képest 3.9 millió forintot.” Az őket érintő döntés hátteréről és okairól nincs információjuk, ellenben amit sejteni vélnek, fogalmaznak, az rájuk és a terület egészére nézve is kétségbeejtő és riasztó.

Elszomorít bennünket a független területen megmutatkozó értékrendbeli válság és az a tény, hogy éppen azok „ütnek rajtunk”, akiktől szakmai képviseletünket leginkább várnánk. Nem marad más, mint hogy a kuratórium döntését magunkra nézve egyértelmű üzenetként kódoljuk: egyet kell értenünk Pintér Bélával, aki szerint ma Magyarországon a függetlenek által delegált kurátorok szemében nem érték a több éves eredményekre épülő hazai és nemzetközi szakmai munka.

A fentiek alapján a Maladype Színház redukciós folyamatait kénytelen elindítani.

A továbbiakban a FESZ szakmai, tartalmi és formai megnyilvánulásait nem tudja elfogadni, ezért kilép a Független Előadó-művészeti Szövetségből.

A közleményt teljes terjedelmében a Maladype honlapján olvashatod.

És akkor a dráma után valami egészen más, egy részlet a Pokolból:

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top