Mindennapossá váló kilakoltatásokról, tüntető embertömegekről, a tanyavilágban fillérekből tengődőkről, vagyis továbbra is a kis magyar tragédiákról mesélnek a magyar sajtófotó képei a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.
Az első szembetűnő változás a korábbi évekhez képest a fotók szokatlan elrendezése: a falakon nem egyesével, önállóan lógnak a képek, hanem hatalmas papírtekercsekre kinyomtatva nézhetjük őket, amely számunkra egy kicsit zavaró. Noha ezzel a módszerrel a sajtófotókat próbálták minél inkább eredeti, céljuknak megfelelő környezetben bemutatni, néhol mégis az az érzésünk, hogy a képek agyonnyomják egymást, és több teret kívánnának.
Az elmúlt évekhez képest azonban valami nem változott, megmaradtak ugyanis a súlyos témák:
A mi házunk is csillagos ház volt, ide születtem és ide jöttem vissza az ostrom után, minden romokban volt. Egyedül maradtam, anyámat deportálták, rokonaimat megölték. De itt lakom azóta is.
– olvashatjuk Bődey János (Index) Visszatérés a csillagos házakba című az Emberábrázolás – portré (sorozat) kategória nyertes sorozatának egyik képaláját, amelyeken a szereplők visszamentek az egykor családjuk számára kijelölt csillagos házakba, és ott mesélték el emlékeiket a fotóriporternek.
Bődey kapta emellett az Emberábrázolás – (egyedi) kategóriában a 3. helyezést is, az elveszettnek hitt Berény Róbert-festményt és felfedezőjét Barki Gergely művészettörténészt megörökítő portréjáért, továbbá a fogyatékosokat gondozó gödi Topházról szóló Akiket mindenhonnan kitaszít a rendszer című sorozatát is kiállították.
Megrázó képanyagokból akad itt még bőven, például Csudai Sándor (Magyar Hírlap) díjnyertes fotói az ukrajnai tüntetésekről, Hajdú D. András (szabadúszó) a Svájcba költöző miskolci romákat bemutató Menedékkérők című sorozata vagy Móricz-Sabján Simon (Népszabadság) Sárvidék című képriportja.
Utóbbit több okból is kiemelnénk: egyrészt az itthoni sajtófotón társadalomábrázolás, dokumentarista kategóriában 2. helyezést elért anyag, a rangos China International Press Photo Contest-en, Daily Life-Stories kategóriában viszont nemrég megkapta az első díjat.
Másrészt pedig úgy érezzük, hogy a tíz fotóból álló sorozat tökéletes leképzése a mai magyar viszonyoknak, szimbolikusan minden megjelenik, amely társadalmunkat, (és nemcsak a peremvidéken élőket) jellemzi: a 45 ezer forintos rokkantnyugdíjból tengődő idős bácsi, a rozzant biciklijüket a sáros gátszakaszon kimerülten toló anya és lánya, valamint a félig széttépett bárányt csócsáló pásztorkutya. A képekről eszünkbe jut a Kiscsillag Ollé, ollé című számának szövege is: „Jönnek a nyugdíjas bácsik, a fogatlan ország, a megszomorítottak / Szerencsére senki nem aláz meg senkit / Mert a tömegek de nyugodtak / 2084-ben, mint addig minden évben Ákos után tűzijáték / A szögesdróton túl is megy a műsor, úgyis /Hogy minden perc ajándék / Ezeknek ott.”
Móricz-Sabján Simon Netadó tüntetés című képét egyébként Escher Károly-díjjal is jutalmaztak, de Huszti István (Index) ugyanezt a témát feldolgozó Sorozat című anyaga is bekerült a válogatásba, a Képriport (sorozat) kategória 3. helyezettjeként. Úgy érezzük ezen a ponton muszáj megemlítenünk Veres Viktor (Mediaworks) Orbán Viktort ábrázoló Bálvány című képét is, amely az Emberábrázolás – portré (egyedi) kategória nyertese lett. A szerző másik képe, az Enni vagy nem lenni című fotó a társadalomábrázolás, dokumentarista kategória 3. díját kapta.
Derűre tehát semmi okunk, cserébe viszont kínunkban félmosolyra görbül a szánk a humor kategória anyagait nézegetve, például amikor Botos Tamás (444.hu) tragikomikus, Lázár János Makón című képébe botlunk, vagy M. Schmidt János Zavarban című díjnyertes munkáját nézzük, ahol a takarítónő felettébb megalázó helyzetét örökítette meg a fotóriporter: egy fiatal nő, aki egy éjszakai szórakozóhely férfi mosdóját kénytelen takarítani, miközben a pasik a piszoárok felett, szorosan egymás mellett sorakozva könnyítenek magukon. A kép számunkra a mai nő férfiaknak való kiszolgáltatottságát, a rosszul fizetett, nehéz fizikai munkakörökbe való belekényszerülését és a patriarchális társadalmat is egyszerre szimbolizálja.
Az idei pályázat során az utolsó forduló kivételével az interneten is nyilvános zsűrizés zajlott január 16. és 18. között. A zsűri elnöke a Panos Pictures igazgatója Adrian Evans volt, mellette az AFP Photo főszerkesztője Eric Baradat, a Bloomberg Finance fotográfusa Bócsi Krisztián, a fotótörténész, kurátor Marián Pauer, valamint a Népszabadság fotóriportere, Reviczky Zsolt bírálta el a beküldött képeket: idén 243 fotográfus 2738 pályázattal, összesen 7164 képpel nevezett.
A kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban március 20. és május 17. között látogatható.
Aktuális Kossuth nóta!
Orbán Viktor azt üzente:
Elfogyott a munkahelye!
De ha még egyszer azt üzeni,
Mindnyájunknak el kell menni!
Orbán Viktor az üzente:
Kékebb ma, az égkékje!
Országunk jobban teljesít!
Ha egy szál szénát eszik!
Orbán Viktor azt üzente:
Mindenki Őtet kövesse!
Ő az új csoda, a messiás!
Ki jövőnknek új sírt ás!
Esik eső Karikára!
Orbán Viktor kalapjára!
Valahány csepp esik rája!
Annyi átok szálljon rája!
Ha az mind kővé válna!
Ráesne, mint választása
Az se volna néki elég!
Méltón büntesse az ég!