+ Fotó

Képroncsolásból művészetet – hibaista hozzáállás

Képroncsolásból művészetet! hibaista

Mi történhet egy polaroid képpel, ha egy napra a fiókban felejted? A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója és a Hibaista Klub beengedte a véletlent kiállítótérbe.

A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója és a Hibaista Klub közös kiállításának megnyitóján nem volt egyszerű csak úgy, naivan szemlélődni. A fiatal művészetet övező érdeklődés közepette kihívás volt egyáltalán borkilöttyintés-mentesen képtől képig manőverezni a tömegben. Azonban ha már ilyen küzdelmesen hozzáférkőztem a lényeghez, érdemesnek is tűnt egy kis időt adni a helyzetnek.

Az Arcok-testek: lenyomatok és átiratok képeinek fotó-elméletezős játékai ezúttal ugyanis (ritka alkalom) inkább bevontak, töprengésre késztettek, mintsem elijesztettek. Az alaptémában még nem volna semmi újdonság: arcok és a testek ábrázolása. Ehhez adta a pluszt többek között a Hibaista Klub szokatlan nézőpontja. A művészeti csoport, amint hirdeti magát, „könnyed, hibaalapú fotográfiai kísérleteket, történéseket” dokumentál. Hol a véletlennek, hol az alkotói szándéknak engedve, a technikai értelemben egészséges képeket bátran kiszolgáltatja a technikai értelemben vett baki hatalmának. Majd lesi, hogy mi lesz az eredmény.

Képroncsolásból művészetet! - hibaista

Schumann Bianka Pont. Képforrás: ffs.hu

A fotográfia, mint már jó ideje létező technika per művészet tulajdonképpen egyetlen dologban tér el minden mástól: az objektivitásban. A fotó lenyomat. Eredetileg legnagyobb erénye, hogy precíz, tökéletes képmása a valóságnak. Eredetileg. Felmerülhet azonban a kérdés, hogy egy fotó akart vagy akaratlan roncsolódása során melyik az a pont, amikor egy kép már elvesztette ezt az utánozhatatlan erényét? Tehát ha egy képen felismerhetetlen vagyok, akkor (elengedve a fantáziánk): ettől még az ott én vagyok, vagy már valaki más? (Ki?) Schüller Judit Flóra ID című munkája számomra éppen ezt a kérdéskört feszegette. Alkotásában addig rongálta ismeretlen személyek igazolványképeit, amíg a fotó már elvesztette eredeti funkcióját. Arcképek helyett kóddá roncsolt, vonásaiktól megfosztott arcfoltok jöttek létre, amelyekből már emberi tekintettel nem, csak technikai segítséggel lehet bármiféle személyazonosságot előidézni.

Képroncsolásból művészetet! - hibaista

Schüller Éva Judit ID. Képforrás: ffs.hu

Tizenkét művész mutatta be munkáit: tizenkét eltérő nézőpont művészi reflektálása a fotográfia médiuma adta lehetőségekre, a testi ábrázolás, felismerhetőség és felismerhetetlenség terén. A hibaista szemlélet mellett ott volt például, egy másik megközelítést képviselve Regős Benedek alkotása. A Simulacrum a vakok számára készített bőrszerű szilikongumival bevont, letapintható arcmások és a hagyományos arckép, az emberi érzékelés és a különböző médiumok közti kapcsolatra fókuszál. Vajon úgy működik-e számunkra a kétdimenziós fotográfia, mint a vakok számára ezek a háromdimenziós arclenyomatok?

Képroncsolásból művészetet - hibaista

Regős Benedek Simulacrum. Képforrás: ffs.hu

A valóság leképezésének és képrongálással való eltorzításának-elszépítésének egy másik lehetőségét érintette Szántói Lilla munkája,  (A) címmel: nyomhagyás és a nyom eltüntetése. Képei annak a folyamatnak a lépcsőfokait mutatják be, ahogy egy testi hiba – anyajegy, vagy egy sebhely – semmivé válik a képi hiba, a fotó technikai rombolásának segítségével.

Képroncsolásból művészetet! - hibaista

Szántói Lilla (A). Képforrás: ffs.hu

A kiállítótérben többséget képviselő, tudatos hiba-beavatkozások helyett nekünk legtöbbször a klasszikus véletlenhez van szerencsénk, Sprenc Balázs munkái ebből a szempontból is kitűntek a kiállításon. Fade to Black című sorozata azt a természetes, mégis a fotográfia szempontjából szokatlan folyamatot mutatja be, ahogyan egy bizonyos polaroid képfajta reagál az idő múlására. Ennek a polaroid-típusnak különlegessége, hogy elkészültét követően körülbelül egy nap alatt teljesen elsötétedik.

Képroncsolásból művészetet! - hibaista

Sprenc Balázs Fade to Black. Képforrás: ffs.hu

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top