+ Ajánló

Tanulható-e az improvizáció?

Erre a kérdésre keresi a választ a New York Művész Páholy. Vetítenek, élőben improvizálnak majd színjátszásban, versben és zenében is.

Az improvizáció szerepe a művészetekben, a kultúránkban, az életünkben és a New York Művész Páholyban.

A New York Művész Páholy pont egy évvel ezelőtt már szentelt egy estet az improvizációnak. Idei szezonnyitó rendezvényükön ismét ugyanezt a témát járják körül új művészeti területek és új alkotók bevonásával: a pszichológia, a színház, az irodalom, a képzőművészet és a zene oldaláról.

Az őszi-téli szezon programjának összeállítása mellett elkezdődtek a 120 éves New York Kávéház születésnapi ünnepségének előkészületei is. Az első Páholy est az egyik tavaly elindított témánkat, az improvizációt helyezi ismét a középpontba.

Ez nem más, mint a rögtönzés műfaja, az alkotás és az előadás egyidejű folyamata, amelynek nagy szerepe van nemcsak a művészetben, de mindannyiunk életében is.

Amellett, hogy estünkön végigvesszük, a spontaneitás, az „itt és most” felfedezése mekkora szerepet játszik az egyes művészeti ágakban, beszélünk saját életünkről is: arról, hogy mennyire fontos az improvizáció, mindez hogyan tanulható és tanítható. Meghívott vendégeink a beszélgetés során vetítenek, élőben improvizálnak színjátszásban, versben és zenében is.

Vendégek:

Balogh Dezső zongorista, a 2013/14-es New York Café Bárzongorista Versenyének győztese 1979-ben született. Már 11 éves korában eldöntötte, hogy jazz- és bárzongoristaként zenéléssel szeretne foglalkozni. Tanulmányait a Molnár Antal Zeneiskola klasszikus szakán kezdte, majd a Vasutas és Postás zeneiskola után magán úton Szakcsi Lakatos Béla és Oláh Kálmán tanítványa lett. Évekig játszott a világhírű monacoi Hotel de Paris bárjában és a legismertebb budapesti szállodákban. A 35 éves zongorista szerint nem kell a bárzene fénykorában élni ahhoz, hogy valaki jó bárzongorista legyen. A zenész szerint ez nem korosztály függő:

ha ez emberben megvan az érzés, és ezt a hangszeren keresztül ki is tudja nyilatkoztatni, akkor megteremtheti a hiteles hangulatot.

Bánki Ákos festőművész 1982-ben született Kazincbarcikán. 2006-ban végzett a Budapesti Képzőművészeti  Egyetem festő szakán. Mesterei: Molnár Sándor és Lossonczy Tamás voltak.  2011-től a Pécsi Egyetem MK DLA ösztöndíjas hallgatója. Évente több alkalommal vesz részt csoportos illetve egyéni kiállításokon Budapesten, és a határon túl egyaránt. Elnyert több képzőművészeti díjat, többek között 2011-ben Barcsay, 2012-ben Mazsaroff és a Műút Képzőművészeti Nívó Díját. Bánki a festés mellett aktív művészetszervezői tevékenységet folytat, több alternatív galéria megalapítója, ezen túl több filmes és színházi produkció létrejöttében is közreműködött. A 2010-ben általa alapított Roham Galéria művészeti vezetője. Festményei több nívós magángyűjtemény és közgyűjtemény anyagát gazdagítják.

A Momentán Társulat egy 9 fiatalból álló kreatív csapat, akik gyerekkoruk óta ismerik egymást: mindannyian Földessy Margit dráma- és kreativitásfejlesztő stúdiójának növendékei voltak. 2000-ben álltak össze csapattá, hogy kortárs irodalmat olvassanak a közönségnek. Ebből nőtte ki magát a szórakoztató Kex és Tea irodalmi estsorozatuk, ahol az elmúlt tíz évben több mint 70 kortárs magyar szerzőt vendégül láttak. 2003. november 11-én, a Spinoza Házban tartották első interaktív impróestjüket. Ez a kreatív, show-jellegű műfaj már régóta nagyon népszerű volt külföldön, Magyarországon, magyar nyelven viszont ők játszották elsőként.

Minden este úgy megyünk fel a színpadra, hogy fogalmunk sincs, mit teszünk a következő pillanatban. Aztán valamit teszünk. És ez sokszor vicces. 2010-ben megnyitottuk saját belvárosi színházunkat, az IMPRÓ-t. Hat különbözőimprovizációs előadást játszunk itt, mindet a nézők ötletei alapján…

A szeptember 16-i improvizációs estre hárman érkeznek a társulatból: Bódy Gergő, Nemes Takách Kata és Lisztes Linda.

Karafiáth Orsolya író, költő, újságíró, performer, 3 verseskötet és két regény szerzője, akinekírásaival, publicisztikájával számos helyen találkozhatunk, többek között a Nők Lapja, a Metropol, az Elle Magazin, a Litera.hu és a Magyar Narancs hasábjain. 1995-től 1999-ig az ELTE Bölcsészkarán Könyvtár és Észt szakon tanult, majd 1998 és 2002 között a Magyar-Könyvtár szak hallgatója volt. 2005-ig a Ludwig Múzeumban dolgozott könyvtárosként és irodalmi rendezvények szervezőjeként. Sokoldalú alkotó, a magyar irodalom egyik meghatározó figurája és feltűnő jelensége, aki önmagát leginkább „kultúrdémonnak” nevezi. Az összművészet elkötelezettje, legtöbbször képzőművészekkel, designerekkel, zenészekkel dolgozik együtt. Ezen túl műsorokat vezet, dalszöveget ír, két saját cédét jegyez, és számos díj tulajdonosa.

dr. Vekerdy Tamás pszichológus, író napjaink egyik legnépszerűbb gyermek szakpszichológusa, oktatáskutató, író, a képességfejlesztő iskolák elkötelezett híve és hirdetője 1935 szeptember 21-én született Budapesten. Először jogi tanulmányokat folytatott az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, majd elvégezte a bölcsészettudományi kar pszichológia szakát is 1962–1967 között. Eleinte házitanítóként dolgozott, miközben a Nemzeti Színház statisztája volt. Később a Család és Iskola munkatársa lett, tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán pszichológiát, ezután a Nevelési Tanácsadó pszichológusa volt, majd Országos Pedagógiai Intézet munkatársa lett. Vekerdy Tamás a hazai Waldorf-pedagógia úttörője, az alternatív iskolai mozgalom meghatározó alakja: 1987–1991 között részt vett Solymáron a magyarországi Waldorf-óvoda és – iskola megszervezésében. 1991 óta pedig a nappali Waldorf-tanárképzés szervezője és vezetője.

Időpont: 2014., szeptember 16. (kedd) – 19.00 óra
Helyszín: New York Kávéház, 1073, Budapest, Erzsébet körút 9.

A programon való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött: jelentkezni a newyorkprogram@cafeandevent.eu címen lehet.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top