+ Zene

Liszt zongoradarabok négy kézre

Liszt gyakran készített átiratokat akár saját darabjaiból is, hiszen a 19. században még nem volt hangfelvétel.

Liszt arcai CD – négykezes darabok Várnagy Andrea és Farkas Zsolt zongoraművészek előadásában. 73,43 perc. Budapest, 2014., Rózsavölgyi és társa kiadó

Vannak házaspárok, akiket a magánélet mellett szakmai tevékenységük is összeköt. Ránki Dezső és Klukon Edit, vagy Szokolay Balázs és Szőke Diána zongoraművész házaspárként gyakran lépnek fel együtt. Hegedűs Endre és Katalin, valamint Várnagy Andrea és Farkas Zsolt zongoraművész házaspárok Magyar Zongorás Négyes néven adtak koncertet.

Várnagy Andrea és Farkas Zsolt a Győri Zeneművészeti Főiskolán kezdték, majd Németországban folytatták zenei tanulmányaikat. Kezdetben szólistaként, mára inkább együtt koncerteznek itthon és külföldön. Három gyermekük arra ösztönzi őket, hogy a művészi mellett a zene pedagógiai vonatkozása is hangsúlyt kapjon tevékenységükben. Legújabb, Liszt arcai című lemezük műsorfüzetében szubjektív ismeretterjesztőt kapunk: a melléklet egyszerre személyes és bemutató, azoknak, akik a lemezen szereplő Liszt Ferenc darabokkal most ismerkednének alaposabban.

Az emberileg szimpatikus házaspár középiskolákba jár sorozatosan, ahogyan írók rendhagyó irodalom-órákat, ők klasszikus-zene órákat tartanak élményszerűen, versidézetekkel kiegészítve. Zeneképzelet címmel gyerekeknek szóló műsorral járják az országot, köztük sokszor hátrányos helyzetűeknek is adnak hangversenyt.

A Liszt arcai című lemezükön négykezeseket hallhatunk, melynek anyagát a Magyar Rádió legendás 6-os stúdiójában vették fel. Kuriózumként a Szerelmi álmok No. 3. darabot, melyet a Győri Zeneművészeti Egyetem tanára, az Erkel-díjas Horváth Barnabás zeneszerző írt át számukra négykezes változatra. Az összeállításban még az Obermann völgye, a II. magyar rapszódia, A bölcsőtől a sírig ciklus darabjai, valamint a Szózat és Himnusz, az eredetileg Egressy Béni- és Erkel Ferenc-kompozíciók Liszt által feldolgozott négykezes változatai hallhatók. Tudnunk kell, hogy Liszt gyakran készített átiratokat akár saját darabjaiból is, hiszen a 19. században még nem volt hangfelvétel, ezért zenekari műveket rendszeresen írtak át zongorára, négykezesekre, hogy akár egy otthoni zongorán is meg tudjanak szólalni. Így A bölcsőtől a sírig is eredetileg nagyzenekarra komponált mű, aminek négykezes változatát Liszt komponálta később. A népszerű Magyar rapszódiáknál az először zongorára írt ciklus egyes darabjait Liszt nagyzenekarra hangszerelte, majd ezekből készített négykezes átiratokat.

Külön érdekesség, hogy Mosonyi Mihály, az Erkel és Liszt köréhez tartozó zeneszerző, aki az első magyar nyelvű zenei folyóirat, a Zenészeti Lapok főmunkatársa is volt, helyet kapott szerzeményeivel. Három rövid virág-kompozíció és a Lisztnek ajánlott Ünnepi zene egészítik ki a Liszt négykezeseket tartalmazó lemezt, dokumentálva zenei, művészi barátságukat.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top