Archív

Könyv a 60 éves Európai Fesztiválszövetségről

efa logo

Az Európai Fesztiválszövetséget (EFA) 1962-ben alapították Genfben, a kiváló karmester, Igor Markevitch és a nagy filozófus, Denis de Rougemont kezdeményezésére.

Gyémántjubileumát tartja idén az Európai Fesztiválszövetség (EFA): a norvégiai Bergenben rendezett májusi ünnepi kongresszuson kívül filmet és könyvet jelentettek meg a szervezet munkájáról, céljairól. Az albumról Klenjánszky Tamás, az EFA egykori (1997-2004) főtitkára beszélt.

Olyan szakemberek írásait közli a könyv, akik különböző országokban, eltérő körülmények között, különböző profilú művészeti fesztiválok élén álltak és állnak.

„A kiadványból egy mozaikkép rajzolódik ki az EFA 60 évéről, amely mégis közös arcot mutat. Az 50. évfordulón nagy rendezvénnyel ünnepeltünk, hogy bemutassuk az európai fesztiválok színes, diverzifikált világát. A könyv ezt teljesebben teszi, hiszen szerkesztett anyag” – mondta Klenyánszky Tamás.

Mint kifejtette, az EFA alapítói, Igor Markevitch karmester és Denis de Rougemont filozófus a kezdetektől arra törekedtek, hogy a fesztivál jelzőt ne lehessen kommersz, populáris eseményekre ragasztani. Nem a műfajok hierarchiájáról beszéltek, hanem az egyes műfajokon belüli színvonalról, az előadók minőségéről. Az elv máig érvényes.

„Ma a kommunikáció összemérhetetlenül fejlettebb és fürgébb, mint az alapításkor, így nem könnyű a közművelődési, társadalmi, demokratikus téren a minőség koncepcióját érvényesíteni. A közpénzből támogatott fesztiváloknak minél szélesebb közönséget kell megszólítaniuk, ez szerintem nem mond ellene a színvonalnak. Meg kell értetni az élmény erejével, miért érdemes a minőséget választani. Bíznunk kell az emberek érzelmi intelligenciájában” – fogalmazott az egykori főtitkár.

Felidézte, hogy a könyv szerkesztője, Kathrin Deventer, az EFA titkára arra kérte, a kelet-nyugati kapcsolatokról írjon.

„Amikor elfogadtam a témát, elsősorban az vezetett, hogy rámutassak: ez a kapcsolat nem azt jelenti, a Nyugat támogatja Keletet, hanem egymásnak adunk értékeket. Igyekeztem rávilágítani, hogy a vasfüggöny már elég rozsdás volt, és mi örömmel ütöttünk lyukakat rajta, ám a két világrendszer hűvösebb és forróbb vetélkedése idején is folyt a művészek és intézmények között őszinte párbeszéd a fontos kérdésekről. Szakmai együttléteket szerveztünk például a régizenei előadásmódról, az Ars Nova kortárs művészeti irányzatról”.

Fontosnak tartotta Klenjánszky Tamás, hogy a szövetség nyitottá vált, nemcsak az egész európai térség, hanem a kontinensen kívüli országok fesztiváljai iránt. Így került az EFÁ-ba a beiteddini, a magrebi, az oszakai fesztivál. Az is olvasható a kiadványban, hogy az Afrikai Fesztiválszövetség megalakul és csatlakozik az EFÁ-hoz, amely így univerzális szervezetté nő. Ugyanakkor az Európai Parlament kulturális bizottsága és az Európai Bizottság privilegizált stratégiai partnere az EFA.

Az Európai Fesztiválszövetséget (EFA) 1962-ben alapították Genfben, a kiváló karmester, Igor Markevitch és a nagy filozófus, Denis de Rougemont kezdeményezésére. Alapításakor 15 fesztivál volt a hálózat tagja. Ma több mint 110 zenei, tánc-, színházi és multidiszciplináris fesztivált, nemzeti szövetségeket és kulturális szervezeteket tömörít az EFA.

Forrás: MTI

{jcomments on}

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top