Erotikus testek fénylenek elő a sötétből

Jan Saudek: Ladies orchestra

Kézzel színezett, álomvilágszerű élőképek. Kopott, málló vakolatú falak között meztelen, vagy jelmezszerűen beöltöztetett alakok. Egy lepusztult, időtlen, ám színes világ szereplői sejlenek, fénylenek elő Jan Saudek fényképein. Művei egyszerre idézik a 19. század erotikus fotográfiáinak világát és Hieronymus Bosch művészetét. A világhíres cseh alkotó több mint 80 eredeti fotója a szegedi REÖK palota termeiben láthatók január közepéig. Az életében és műveiben is extravagáns, festői alkatát fotóiban kibontakoztató Saudekről a kiállítás kurátora Nátyi Róbert művészettörténész beszél.

the-ladies-orchestra-2

Sokat tudunk élete intim részleteiről. Üldöztetését, szerelmeit, sportteljesítményeit is ismerhetjük. 81 éves, 5 feleségtől 8 gyermeke született és jó néhány házasságon kívüli utódja is van. Több képén láthatjuk meztelenül modelljei társaságában. Valóban ennyire excentrikus figura?

A kiállításon is látható az a 25 perces film, amiben többször megszólal, jól látszik, hogy szerepet vállal. Ebben az értelemben talán Oscar Wilde-hoz tudnám hasonlítani: az életét is a művészete részévé kívánja tenni. A megnyilvánulásai sem hétköznapiak, mint ahogy az élettörténete sem az. Ez tükröződik a fotóin is.

A kiállítótér helyiségeiben misztikus sötétség fogadja a látogatót, csak a képek világítanak. Mintha nagyméretű lapos képernyőket szereltek volna a falakra. De nem, ezek az eredeti papírképek precízen megvilágítva.

A képei stílusához illeszkedik a kiállítás enteriőrje. A képei is műtermiek, műtermi világítással készülnek. A kiállító tér sötétje kiemeli ezt a hatást.

Jan Saudek kiállítása - REÖK, Szeged 2016

fotó: Dusha Béla

Saudek többször hangoztatta, hogy a fényképezés hazugság. Nem művészet, mivel egy gép végzi el a munkát az alkotó helyett.

Jancsó Miklóst egyik időskori interjújában megkérdezték, mi a véleménye a filmművészetről. A maga kaján módján visszakérdezett, hogy maga szerint a film az művészet? A riporter persze meghökkent, majd Jancsó elmondta, hogy azt is technikai eszközzel csinálják. Ő a filmezést vette ki a művészet köréből. Az alkotó sok mindent fitogtat, de ennek érdemes mögé nézni. És úgy általában, a művészi ars poeticák számomra mindig gyanúsak. Érdemes meghallgatni, de a valóság a mögöttes tartalmakban van.

Az értelmezésben járatlan „kukkoló” sem unatkozik a tárlaton, de találunk valamit a csupasz testek és a jelmezes élőképek kulisszái mögött?

Nem csak a szexusról szólnak ezek a képek. Bennük van Erósz és Thanatosz közvetlen kapcsolata és az emberi test időbe vetettsége. Az első olvasat persze meghökkentő, de léteznek egyéb olvasatok. A kiállításon vannak persze képcédulák, de nincsenek megvilágítva. Viszont a képek szegélyén minden információ ott látható kézírással, amit fontosnak tartott megjegyezni. Ha megnézzük a képeket, látjuk, hogy mindegyiknek van egy saját története. De ezek egyszerű és hétköznapi történetek.

Kortárs kellékeimre, a kalapokra, koszorúkra, ruhadarabokra azt mondják, hogy romantikusak. Én az élet festőiségében hiszek, ami maga a romantika. (J.S.)

Saudek nem titkolja, hogy mindig  festő szeretett volna lenni.

Nem fotósként komponál, hanem rajzvázlatokat készít, mint egy festő. A beállítások korántsem spontánok. Festőiek a hátterei is, a málló vakolatú falak, a felhők. A világítás sem az objektivitás, hanem a festőiség felé mutat. Olyan alkotók képei juthatnak eszünkbe, mint Goya, Fuseli, akiknél a testek hasonlóan fénylenek elő a sötét háttérből. Nem kétséges, hogy nagyon fontosak nála a festői analógiák.

Szerencsés együttállás, amikor van egy olyan tárlat, ami fontos szakmai siker, miközben népszerű és közönségcsalogató.

Természetes, hogy közönségcsalogató az erotika, az emberi test, a művészet legtöbbet alkalmazott eszköze. Ezek a képek a könnyű olvashatóságuk ellenére mély és metaforikus tartalmakkal bírnak, s ezért igen széles közönségigényt tudnak kielégíteni.

Jan Saudek fotókiállítása a szegedi REÖK palotában látható 2017. január 15-ig.

ii-2_15_plocha

the-kiss-of-death

Lento 27

ten-years-in-the-life-of-marketa

A1_2

in-the-fine-art-gallery

ii-3_10

iii-4_03

jan-saudek_walkman1985