Ezen a kiállításon tolongani fognak

baranyai_l

Hogy miért gondoljuk ezt? Mert Baranyai Levente legújabb, Nemzeti Land Art című festménykollekciója a szemnek vibrálóan izgalmas, az agynak pedig kőkemény politika.

A Deák Erika Galériában ma este 18 órakor nyitja meg a kiállítást Legát Tibor, a Magyar Narancs újságírója. A kollekciót január közepéig láthatjátok.

A galéria ezt gondolja Baranyai festményeiről:

Baranyai Levente érdeklődésének középpontjában elsősorban az ember alkotta táj, az érintetlen, vagy éppen az ember által megjelölt, belakott táj áll. A tájnak, városrészleteknek a kivétel nélküli madártávlatból ábrázolása, nem csak annak egyediségére és megismételhetetlenségére hívja fel a befogadó figyelmét, de annak sebezhetőségére is rámutat.

nemzeti árnyékszék, stiller kriszta

Baranyai Levente: Nemzeti Árnyékszék (2014, olaj-vászon, 100×120 cm, kb. 25-30 kg)

Gyakran már eleve manipulált műholdfelvételeket használva hozza létre az olajfestékkel vaskosan megfestett képeit. Egy látványos festészettechnikai bravúr segítségével meghökkentően valóságos és lenyűgöző műalkotásokat hoz létre. A spaklival felhordott felületek közelről absztrakt színfoltokká, festék textúrákká válnak, megfelelő távolságból szemlélve viszont tiszta rajzolatú, realista képekké alakulnak, amelyek már-már reliefként terjeszkednek ki a térbe.

Baranyai esetében nem tekinthetünk el festményei társadalmi szerepétől. Manipulált műholdfelvételek után megfestett képei olyan kulturális objektumok, amelyek különböző társadalmi jelenségek struktúráját tükrözik vissza, hogy információval szolgáljanak az adott társadalomról és korról, amelyben készültek.

nemzeti árnyékszék

Baranyai Levente: Anus Tirannus (2014, olaj-vászon, 143×233 cm, magántulajdon)

Legújabb sorozatán, amely a Nemzeti Land Art címet kapta, immár két éve dolgozik. Új műveinek fókuszában elsősorban Budapest áll, amelyek a város nem pusztán valós, de fiktív épületekkel kiegészített álomképeit mutatják be.

Baranyai kérdésfeltevése elsőre talán lokálisnak tűnik, hiszen a nagy erőkkel történő stadion-építések problémáját dolgozza fel, de valójában egy globálisabb kérdést fogalmaz, meg, mégpedig, hogyan és milyen formában fogalmazhatja újra a politikai hatalom egy város látképét?  Baranyai metsző élességű, ironikus és szenvtelen véleménye szubjektív festményei címeiből is egyértelműen kiolvasható.