+ Színház

Hogyan kerülsz egy este az Operaházban a sötét bányából a szerelembe?

Nőként is nagyon közel érzem magamhoz ezt a történetet, és lenyűgöz, mennyire pontosan, a nők lelkébe, működésébe igazán belelátva írta meg ezeket a novellákat Déry Tibor. Pontosan láttatja, hogyan szeretnek a nők – mondja Varga Judit a Szerelem című opera zeneszerzője.

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon az Operaházban két különleges mű is színre kerül egy estén az 1956-os forradalom 60. évfordulójának alkalmából. A bánya a finn Rautavaara első operája, melyet 2010-ben játszottak először (akkor is csak koncertszerűen), noha mintegy fél évszázaddal korábban született.

Az opera egy bányaomlás következtében a föld alatt rekedt munkások történetén keresztül mesél a diktatúra ellen lázadó közösségről. A finn zenemű mellett egy új magyar opera ősbemutatójára is sor kerül: A Szerelem a Magyar Állami Operaház és az 1956-os Emlékbizottság által közösen hirdetett meghívásos pályázat díjnyertes műve, mely az október 23-i forradalom 60. évfordulójára készült. A születendő mű témájául az Opera rendhagyó módon Makk Károly alkotását, a 45 éve bemutatott Szerelem című filmet választotta, amely Déry Tibor Szerelem és Két asszony című novelláit dolgozta fel. A meghívásos pályázat nyertese Varga Judit lett.

A zeneszerző elmondása szerint kimondottan örült, amikor meghívást kapott az Operaház zártkörű pályázatán való indulásra, mert ezt a feladatot rögtön nagyon testhezállónak érezte.

Mindig is közel állt hozzám ez a történet, és legszívesebben azonnal belevetettem volna magam a munkába. Ebben közrejátszott az is, hogy bár ez is egy kötött feladat volt, mégis sokkal szabadabban tudtam benne mozogni, mint a közvetlen előtte lévő munkáimban. A felkérés évében már megírtam egy komplett mozifilm zenéjét, valamint éppen Lev Kulesov 1924-es némafilmjéhez, a Mr. West különleges kalandjai a bolsevikok földjén-hez írtam a bécsi Konzerthaus felkérésére 72 perc kamarazenekari kísérleti zenét. A zenei anyagot és a dramaturgiát mindkét munkámban erősen a filmek szabták meg, sokszor egy rendkívül szigorú korzettbe kell, hogy a zeneszerző ilyenkor szorítsa a kreativitását. Így aztán felhőtlen szabadságérzetet adott, amikor megérkezett ez a feladat, és bár operát írni hatalmas és nagyon komplex feladat, rendkívül könnyedén íródott a Szerelem nagyobbik része

– meséli Varga Judit.

Déry Tibor két nagyszerű novellája és Makk Károly Cannes-ban a zsűri díját elnyerő filmje örökre emlékezetes alkotások, így Varga Judit érezte is a felé támasztott elvárásokat, hogy operaváltozatában hasonlóan emlékezeteset alkosson, de mégsem telepedett rá ezek súlya.

Könnyebbség, hogy egy új műfajban dolgozom fel a történetet. Az alkotói folyamat során engem a két novella líraisága fogott meg, erre koncentráltam és ezt próbáltam kidomborítani az operában. Éppen ezért a darab szerkesztése során a külvilágról szóló részek inkább kikerültek a történetből, és egyfajta kamaradrámává alakítottam át az egészet. Biztos vagyok benne, hogy remekül fog működni a Szerelemmel egy estén bemutatásra kerülő Rautavaara-operával, A bányával párba állítva. Már ennek tudatában is komponáltam a Szerelmet, így A bánya sötét, rideg, maró fájdalma mellett áll majd a Szerelem világosabb színekkel operáló, vigasztalóbb története

– mondja a zeneszerző.

Varga Judit amellett, hogy hű maradt a történethez, azért változtatott annak felépítésén:

Makk Károly Déry két novelláját, a Szerelmet, és a Két asszonyt külön kezelte és a filmben gyakorlatilag csak egymás mellé tette őket, én összefésültem a két szöveget: nálam János története beleékelődik a Szerelem történetébe, és időről időre átveszi a szót. Nőként is nagyon közel érzem magamhoz ezt a történetet, és lenyűgöz, mennyire pontosan, a nők lelkébe, működésébe igazán belelátva írta meg ezeket a novellákat Déry Tibor. Pontosan láttatja, hogyan szeretnek a nők, autentikusak a mondatai, úgy adja át a nők érzéseit, ahogy tényleg megélik azokat. A női szeretet széles skáláját tárja elénk: bemutatja a házassági, minden nehézségen átívelő szeretetet, az anyák fiaik iránti örök szeretetét, azt, hogy az anyák már-már szerelemmel szeretik a fiaikat. De látjuk azt a baráti szeretetet is, amely támogató, a másikat segítő, bajban alányúló szeretet. Talán ez is az opera egyik legfontosabb üzenete számomra: bemutatni azt, hogyan lehet túlélni egy diktatúra árnyékában. Pontosan látjuk általa, hogy milyen borzalmas félelemben és bizonytalanságban élni, hogy milyen, amikor a csendes terror felőrli az idegeket. Ezt túlélni ugyanolyan nehéz, mint egy háborút.

Az opera hősei erejükön felül harcolnak: a feleség, Luca sorsa jól illusztrálja, hogy milyen egy ellenséges közegben túlélni és hűnek lenni férjéhez, úgy hogy a környezetétől csak visszahúzást és kritikák sorát kapja. Ilyenkor a legegyszerűbb célokat is gyakorlatilag hőstett véghezvinni.

Azt gondolom, ez az egyik legfontosabb üzenet és tanulság a történetben: a Szerelem figyelmeztet minket arra, hogy ne húzzuk vissza a másikat, ne támogassuk ezt a folyton kritizáló légkört. Inkább fogadjuk el, hogy szeretteink a saját útjukat járják, meghozzák saját döntéseiket, és támogassuk őket ebben.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top