+ Színház

Hogyan kell víz alatt táncolni?

Rózsavölgyi Zsuzsa hipnotikus erejű koreográfiáját Sáry Bánk természeti hangokon alapuló zenéje teszi igazán teljessé a Medúza című előadást. Irány a Trafó!

Vibráló víz alatti világ elevenedik meg a Medúza című előadásban, amelyben a táncosok gravitációt meghazudtoló táncmozdulatai alakulnak tengermélyi koreográfiává. A rangos osztrák táncintézmény, a Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD) 21 táncosa válik medúzává, tengeri algává, veszi át halrajok, baktériumok vagy az árapály mozgását. Rózsavölgyi Zsuzsa hipnotikus erejű koreográfiáját Sáry Bánk természeti hangokon alapuló zenéje teszi igazán teljessé.

Tengermélyi világ 21 táncossal – Rózsavölgyi Zsuzsa: Medúza, 2016.06.03. 20.30 óra, Trafó Kortárs Művészetek Háza

A koreográfus Terebessy Tóbiás képzőművésszel 2013-ban készítette az Öreg tó című előadást, ez volt a mostani produkció kiindulási pontja. Az Öreg tóban három táncos szereplésével és megkapó látvánnyal teremtettek mélytengeri atmoszférát a színpadon. Az akkori kevés szereplős koreográfiát szabta most át huszonegy táncosra Rózsavölgyi Zsuzsa. Az előadás valóban feledi a gravitációt: a táncosok nem lendületből dolgoznak, mozgásuk a víz alatti törvényekhez igazodik. A témaválasztás sem véletlen, hiszen búvármúltja is van a darab alkotójának.  Az Öreg tó készültekor többször próbáltak víz alatt, hogy autentikusan tudják bemutatni a súlytalanságot a színpadon, de olyan egyéb forrásokból is nyert a koreográfus inspirációt, mint például  a Gravity című film – a világűrben lebegő ember mozgását használta a filmből.

A produkció zenéjét a Zeneakadémia tanára, Sáry Bánk készítette, aki zeneszerzőként a hazai kortárs zenei szcéna meghatározó szereplője. Az előadás természeti zajokra épít: a jég, a mélység, az űrrezgés hangjai épülnek be a zenébe, úgy ritmizálva és keverve, hogy csak a természet hangulata érezhető belőle, a konkrét hangok nem felismerhetőek.

A darab filozófiai kiindulópontja Joanna Macy környezetvédelmi aktivista, mélyökológus gondolkodásmódja. Őt az a kérdéskör foglalkoztatta, hogy hogyan tudunk az emberre, mint a természet szerves részére gondolni, hogyan fejleszthetjük kötődésünket és együttérzésünket más élőlények iránt.

A SEAD, ahonnan az előadók érkeznek, olyan professzionális táncközpont, amely egyaránt nyújt kortárstánc- és koreográfus-képzést. Az intézményben 30 különböző országból érkezett, több mint 100 táncos tanul. Az intézmény nemcsak művészeti együttműködésekkel, hanem rezidencia programokkal is foglalkozik, de produkciók létrehozását is támogatja. Jelenleg az egyik legrangosabb táncképző intézményként tartják számon a világon.

Rózsavölgyi Zsuzsa tanulmányait a Budapesti Tánciskolában kezdte, később a salzburgi Salzburg Experimental Academy of Dance-ben, majd a brüsszeli P.A.R.T.S.-ban folytatta. Öt évig dolgozott Anne Teresa De Keersmaeker társulatában, a  Rosasban. Tanít, előadásokat készít színházi-, szabadtéri helyszíneken és különböző iskolákban Európa szerte.

A produkció a SÍN Kulturális Központ, a SEAD, az Osztrák Kulturális Fórum és a Trafó Kortárs Művészetek Háza támogatásával jött létre.

Koreográfus: Rózsavölgyi Zsuzsa, akivel itt egy interjút is olvashatsz

Előadók:

Alessio Scandale, Àngel Duran Muntada, Anna Bárbara Bonatto, Beno Novak, Delphine Hertsens, Elina Pohjonen, Elton Petri, Emma Riba Santuré, Fanny Didelot, Francesca Frewer, Hector Buenfil Palacios, Ilona Salonen, Inês Carijó, Jordan Deschamps, Laura Faarinen, Laureline Mejean, María Casares González, Michele Ferrer Azamar, Mufutau Yusuf, Myunghee Cho, Nathalie Baert

Zeneszerző: Sáry Bánk, Fény: Nagy Zoltán, Produkciós vezető: Rácz Anikó

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top