Szimfonikus zenekarra rögtönöz Joshua Redman


A jazzben mindenki zeneszerző, hiszen improvizál – azonban papírra már jóval kevesebben vetik műveiket. A zongorista Oláh Kálmán azon kevesek közé tartozik, aki a szimfonikus zenekart is foglalkoztató jazzdarabjaival vált a magyar jazz igazi nagyságává. Társaságául február 12-én a Müpában az Óbudai Danubia Zenekar és a világszerte ünnepelt tenorszaxofonos, Joshua Redman szegődik.

Joshua Redman művészcsaládba született, édesapja a legendás szaxofonos, Dewey Redman volt. Fia mégsem az ő hatására választotta hangszerét és a zenészpályát, ugyanis egyetlen napot sem éltek együtt, mivel azonnal elhagyta édesanyját, amikor kiderült, hogy várandós. Joshua summa cum laude minősítéssel diplomázott szociológiából a Harvardon, majd felvették a Yale jogi karára is, ám egyetemi barátainak köszönhetően mégis a zenélést választotta. Karrierje kezdetén megnyerte a Thelonious Monk nemzetközi szaxofonversenyt, így huszonévesen már olyan sztárokkal turnézhatott és rögzíthetett közös lemezeket, mint Jack DeJohnette vagy Joe Lovano. Már első lemeze is Grammy-jelölést kapott, második albuma pedig többek között Pat Metheny, Charlie Haden és Billy Higgins közreműködésével készült. Eddig összesen tizenkilenc lemezen hallhattuk egyedi szaxofonjátékát. Magyarországon fellépett már Brad Mehldau zongorista oldalán és saját triói élén is. Oláh Kálmán azért választotta vendégnek szerzői estjére, mert generációjában őt tartja a legnyitottabb szólistának. Joshua Redman sokoldalúságát megcsillantva nem csupán a jazzfélidőben játszik, hanem a szimfonikus zenekari részben is csatlakozik magyar kollégáihoz.

The Bad Plus Joshua Redman – “As This Moment Slips Away”

A Trio Midnight, Oláh Kálmán legrégebbi és legfontosabb zenekara 2010-ben a Müpában ünnepelte húszéves évfordulóját. Annak is nemsokára tizenöt éve lesz, hogy Oláh a Magyar Rádió hatos stúdiójában bemutatta első szimfonikus és jazz zenekarra komponált darabját, a Concertót. Később rendszeresen fellépett Klenyán Csaba klarinétművésszel, akivel nem bontották szét, csak kommentálták a klasszikusokat: üres helyeket, tételszüneteket, átkötéseket használtak rögtönzésre a kottából való pontos játék előtt és után. Oláh Kálmán 2006-ban, Always című, varázserejű számával megnyerte a jazzben talán legtekintélyesebb versenyt, melyet zeneszerzőnek rendeznek: a Thelonius Monkról elnevezett vetélkedőt. Nem sokkal később írt róla az egyértelmű elismerés hangján a hagyományosan legismertebb jazzlap, a Downbeat: négycsillagos kritikában ismertették az Images (In memoriam Béla Bartók) című lemezét, amely a Budapest Jazz Orchestrával készült.

Joshua Redman

A február 12-i szerzői est első felében a Danubia Zenekar működik közre, és ekkor hangzik fel Oláh vadonatúj, egytételes darabja, egy alaptörténet, a Faust által inspirált darab, Fantázia jazz-zongorára és zenekarra címmel. Ugyancsak metafizikus húrokat penget egy másik műve, melynek genezise jellemző a zeneszerzőre: a Last Moment jazz-témaként született meg, de azóta többször is elhangzott már új, nagyzenekari hangszerelésben. A koncert második részében Oláh jazzkvartettben játszik, ekkor improvizátorként, a pillanat inspirációjában alkotó szerzőként és zongoristaként is kibontakozhat.