+ Színház

Különös módon zajlott Dél-Afrikában a múltfeldolgozás

múltfeldolgozás

Mindkét előadás erre a speciális helyzetre ad rálátást, mindegyik a maga módján. A Szégyen mikroszkóp alatt vizsgál emberi sorsokat, az Übü és az Igazság Bizottság pedig jegyzőkönyvezett vallomásokat és dokumentumfilm-részleteket is felhasznál a produkcióban.

  • múltfeldolgozás
  • múltfeldolgozás
  • múltfeldolgozás
  • múltfeldolgozás

Bűn és feloldozás, feketék és fehérek együttélési problémái, múltfeldolgozás dél-afrikai kontextusban. Novemberben egy magyar és egy dél-afrikai színházi előadás szélesíti látókörünket a Trafóban, mindkettő az intézmény Közös ügy sorozatában. November 3-án és 4-én a Proton Színháztól a Mundruczó Kornél rendezte Szégyen, 19-én és 20-án pedig William Kentridge és a Handspring Puppet Company Übü feldolgozása, az Übü és az Igazság Bizottság látható a Trafóban, különös bábokkal.

Dél-Afrikában szokatlan módon zajlott le a hatalomváltás és a múltfeldolgozás: a politikai jogsértések elkövetői önként vallhattak bűneikről, akik így feloldozást kaptak, és ítélet nélkül távozhattak – ha hiánytalanul mesélték el tetteiket. A törvény és az igazság viszonylagos fogalommá váltak, az embereknek pedig ezekben az új keretekben kellett továbbélniük.

Mindkét előadás erre a speciális helyzetre ad rálátást, mindegyik a maga módján. A Szégyen mikroszkóp alatt vizsgál emberi sorsokat, az Übü és az Igazság Bizottság pedig jegyzőkönyvezett vallomásokat és dokumentumfilm-részleteket is felhasznál a produkcióban.

A Szégyen főhőse a poszt-apartheid időszakában, Cape Townban romantikus irodalmat tanító professzor, David Lurie. A fehér afrikai, aki egész életében kiváltságokkal és előjogokkal rendelkezett, a tipikus sznob értelmiségi. David hirtelen új társadalmi berendezkedésben találja magát, ahol az általa ismert szabályok már nem érvényesek, hatalma pedig felszámolódik. Az ő és a többi szereplő szemszögéből kapunk rálátást a Dél-Afrikában együtt élő fehér és fekete közösségek problémáira, a farkastörvényekre, amelyek felülírhatatlanok… Emberi sorsokat, kiszolgáltatott életeket láthatunk egészen közelről ebben a cseppet sem finomkodó darabban.

múltfeldolgozás

Az Übü és az Igazság Bizottság sem klasszikus adaptáció. Az eredeti vallomások és dokumentum-szekvenciák mellett a képzőművész/rendező Kentridge elképesztő animációi, nem mindennapi bábokkal kiegészülve, erősítik a produkciót. Karneváli forgatag alakul a színen, a produkció ezer stílusban zenésíti meg a történelem tényeit és következményeit.

Az Igazság és Megbékélés bizottságot 1996-ban állították fel. Ez volt az a gárda, aminek a színe elé járulva a 60-as, 70-es, 80-as évek politikai törvénysértéseiért felelősök feloldozást nyerhettek. Az előadást ’97-ben készítette William Kentridge és a Handspring Puppet Company, amely így frissen reflektált az aktuális helyzetre. A produkció a lokális problémákat ábrázolja Übü történetén keresztül, amelyek az előadásban kimozdulnak a helyi keretekből, és már az egész világon aktuális emberi kérdésekkel vetnek számot. Kegyetlenség és fájdalmas irónia remekül megfér ebben a bűnöket és bűnhődéseket ábrázoló produkcióban. A rendező egyben képzőművész is, így nem mindennapi vizualitásra is számíthatunk a produkcióban.

A 19-ei előadás után Upor László dramaturg, műfordító beszélget a produkció alkotóival, a 20-ai előadás előtt pedig, 18.30-kor Dr. Búr Gábor egyetemi docens tart Különórát a dél-afrikai jogkiteljesedés lehetőségeiről és lehetetlenségeiről.

Mundruczó Kornél / Proton Színház: Szégyen, 2015.11.3-4. 20.00 óra

WILLIAM KENTRIDGE / HANDSPRING PUPPET COMPANY (ZA): Übü és az Igazság Bizottság, 2015.11.19-20. 20.00 óra

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top