A döntéshozók felelőtlensége tönkreteheti Mundruczóék Proton színházát

proton

Talán, ha valami jó kis Wass Albert adaptációt csinálnátok, ízes magyar nyelven, subában, lovakkal

– reagált egy kommentelő a PROTON Színház közleményére.

De miről is van szó? A 2015. évi működési pályázat döntésére a színházi élet több műhelye reagált már. Ezúttal a PROTON veszi sajnálattal tudomásul, hogy hat éves fennállása alatt sokféle igyekezetük hiábavaló volt.

A színház Mundruczó Kornél és Büki Dóra által szignált közleménye szerint a társulat hiába képviselte a legnagyobb fesztiválokon és a legtöbb ízben a magyar színházművészetet külföldön (20 ország, 35 város, 125 előadás), hiába fordította vendégszerepléseinek bevételeit előadásainak műsoron tartására, új produkciók létrehozására, hiába realizálta új előadásait nemzetközi partnerek segítségével, hiába nem tekintette magától értetődőnek az állami finanszírozást, ezzel szemben minden erejével azon volt, hogy a szó szoros értelmében független legyen, hiába tartotta tiszteletben az NKA azon döntését, hogy 2010. és 2014. között egyetlen pályázatát sem ítélte támogatásra érdemesnek (illetve azóta is csak egyet, mely esetében 300.000 forintot ítélt meg egy előadás műsoron tartására), hiába fogadta el, hogy fennállása során új produkció létrehozására eddig még sosem kapott támogatást.

Jelenleg az általunk képviselt művészetre bár hazai és nemzetközi igény egyaránt van, úgy tűnik, szükség nincs, a döntéshozók szemében struktúránk és önállóságunk nem méltó a fejlődésre

– fogalmaz a közlemény, amely szolidaritást vállal a Pintér Béla és Társulattal és a Maladype Színházzal egyaránt.

Fennállásuk során működési támogatásra 2013-ban pályáztak először, hogy fejlődésüknek keretet teremtsenek és ezen dolgoztak tovább 2014-ben is. Ehhez képest nevetségesnek érzik, hogy 2015-ben egy irracionális mezőny részeként a rajthoz lettek visszaállítva. A 2013-as működési pályázaton elnyert 18 millió forint után idén 10 millió forintot ítéltek meg nekik, a megítélt összeg négyszeresére lenne szükségük. Mindezt úgy, hogy a tavalyi önerőből megvalósított évük messze a legsikeresebb volt: soha ennyi előadással, vendégszerepléssel, nézővel nem büszkélkedhettek. Miután hosszú évekig projektről projektre haladtak, 2014-re sikerült felépíteniük egy repertoárt állandó műsorral, közönségbázissal, működő kommunikációs csatornákkal.

Úgy érezzük önerőből megteremtettünk minden feltételt a biztonságos léthez és most mikor a másik félen lenne a sor, parkolópályára kerülünk

– írja Mundruczó Kornél és Büki Dóra.

A PROTON vezetői szerint megdöbbentő, hogy egy olyan helyzetben, amikor már bizonyították elhivatottságukat, ami a legmagasabb itthoni és nemzetközi szinten (POSZT, Festival’d Avignon, Kunstenfestivaldesarts, Bécsi Ünnepi Hetek, HAU Hebbel am Ufer, stb.) is elismert tevékenység, nem tudják művészi koncepciójukat megvalósítani, színészeiknek és műszaki munkatársaiknak szerződést ajánlani.

Visszautasítjuk azt a gondolatmenetet, miszerint a felnőttséget elért társulatok kevesebbet érdemelnek, mert ezáltal egyfelől megkérdőjelezve érezzük eddigi teljesítményünket, munkánkat, illetve innen nézve az egzisztencia javára bizonyos kor után tulajdonképpen bármi feláldozhatóvá válik. Ezáltal a logika által ugyanis minden kitartóan dolgozó független művész kiskorúsítása történik! Mind a döntéshozók, mind szolidaritásukat kifejezni nem kívánó állami támogatásból fenntartott kőszínházak által

– fogalmaznak az alkotók.

Felfoghatatlan az az abszurd számunkra, hogy teljesítményünk egy végtelen intoleráns közeggel találkozik és létünk végül besorolódik abba a – már hagyománynak tekinthető folyamatba – mikor is a leginnovatívabb színházi kezdemények intolerancia és vakság következtében eltűnnek, megszűnnek, feloldódnak, egy új mítosz részévé válnak és ahelyett, hogy innovatívan hatnának a magyar színházművészetre, elemeire bomlanak és kifosztódnak.

A kapott üzenet – a döntéshozók felelőtlen és gyermeki hozzáállása – világos számunkra, az arra adott válaszon egyelőre még gondolkozunk, mert bár jelenleg még létezünk felépített struktúránkban, egyre kevésbé várhatjuk el külföldi partnereinktől – miután nem feladatuk -, hogy támogassanak minket, hiszen ők már azzal megtettek mindent, hogy felfedeztek és elindítottak a pályánkon. Ezt követően, főleg, hogy kiemelkedő sikereket tudunk felmutatni, úgy érezzük hazánk felelőssége lenne, hogy életben tartson minket

– írják a PROTON Színház alkotói.